ویرگول
ورودثبت نام
nahidtaherinahid2
nahidtaherinahid2
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

بیمه‌ عمری که باید حواسمان را برایش جمع کنیم.

حتما همیشه شنیدید که باید قبل از هر کاری که با آینده و زندگی شما در ارتباط است، همه جوانب کار را بسنجید.

این روزها خیلی از بیمه‌ های عمر می‌شنویم و می‌خوانیم. مقالات زیادی این روزها در مورد این نوع بیمه‌ها نوشته شده که مزایای این بیمه‌ها را شرح داده‌اند. اما نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که این مقالات تمام واقعیات را بازگو نکرده‌اند؛ شاید به این دلیل که فقط نکات مثبت این بیمه‌ها را جلوه دهند.

حالا من می‌خواهم اینجا از تجربه‌ای که خودم از این بیمه‌ها داشتم صحبت کنم.

وقتی شما خودتان را بیمه عمر می‌کنید، متعهد می‌شوید درطی چند سال دوره به دوره اقساطی بپردازید تا در صورت بروز حادثه برای شما، مبلغی به وارثین‌تان بدهند یا اگر خودتان تا پس از اتمام دوره بیمه در قید حیات بودید، مبلغی به خودتان بدهند. این مبلغ به تعداد سال‌ها و مقدار اقساطی که می‌پردازید، بستگی دارد.

حالا اینجا باید به چند نکته توجه کرد: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که مبلغ نهایی که در قرارداد بیمه شما نوشته شده شاید در همان لحظه خیلی زیاد به نظر برسد، اما با در نظر گرفتن تورم و کم شدن سریع ارزش پول، در سالی که آن مبلغ را به شما پرداخت می‌کنند، ارزش مالی آن خیلی کمتر از ارزش فعلی آن است.

نکته دوم این است که قسط‌های بیمه عمر هم مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند؛ در حالی که در نسخه اولیه قرارداد بیمه شما هیچ اشاره‌ای به این مالیات‌ها نشده است. مثلا شما هر سال مبلغی هم به‌عنوان مالیات در کنار اقساط بیمه عمر می‌پردازید بدون اینکه در قرارداد اولیه، اسمی از آن رفته باشد.

نکته سوم این است که به شما می‌گویند می‌توانید از ذخیره مالی بیمه خود وام بگیرید. در واقع بعد از سال دوم یک درصدی از سپرده‌های شما را به خودتان وام می‌دهند، و جالب اینکه ۱۸ درصد بیشترش را از خودتان می‌گیرند. حالا نمی‌خواهم قضاوت کنم که این عین کلاهبرداری است.

و نکته چهارم و از همه جالب‌تر این است که شما می‌توانید بعد از دو سال در هر زمانی قرارداد بیمه خود را لغو کنید، ولی این یک ضرر مالی بزرگ برای شما به همراه دارد، چون آن مبلغی که به شما می‌دهند شاید نصف سپرده‌هایی هم که داده‌اید نشود. و این در قرارداد شما قید شده و حق هیچ اعتراضی هم ندارید.

تازه باید بدانید علت‌های فوت هم محدود هستند و به هر دلیل فوتی به وارثین شما سرمایه فوت اختصاص نمی‌یابد. مثلا اگر از وسیله‌های نقلیه غیر موتوری مثل کایت یا بالن سقوط کنید، فقط ارزش بازخریدی را به وارثین‌تان می‌دهند.

من به‌عنوان فردی که برای بیست سال خودم را بیمه عمر کرده بودم و بعد از سه سال آن را لغو کردم، تمام این مطالب نوشته شده را تجربه کردم. من به این نتیجه رسیدم که بیمه عمر که گاهی از آن بیمه زندگی هم یاد می‌شود، بیشتر از آن که برای خود فرد نفع داشته باشد، برای کسانی نفع دارد که از آن بهره می‌برند. من توصیه می‌کنم اگر از خدمات بیمه پدر یا همسرتان استفاده می‌کنید، هیچگاه فریب بیمه‌کنندگان عمر را نخورید و پول‌هایتان را مفت مفت درجیب آنها نریزید.


بیمهبیمه عمربیمه زندگیکلاهبرداری
دانش‌آموخته رشته مترجمی زبان انگلیسی، مترجم دورکار و همکار با سایت‌های ترجمه آنلاین
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید