ویرگول
ورودثبت نام
نازنین
نازنین
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

چرا میخوام درمورد Narcissistic personality disorder بنویسم؟!


28.2.2022

یکی دو روز پیش داشتم درمورد یک سری مطالب مرتبط با مهاجرت تو گوگل دنبال اطلاعات میگشتم که ویرگولو دیدم. چندوقت پیش یکی از دوستام راجع به ویرگول و اینکه چجور پلتفرمیه برام گفته بود و قرار بود باهم شروع کنیم از تجربه زبان خوندنمون به صورت سلف استادی بنویسیم اما خب بنا به دلایلی (دلیل عمده تنبلی!) نشد که بشه :)

خلاصه وقتی دوباره یاد اون دوران افتادم تصمیم گرفتم که اینسری اینکارو انجام بدم و خیلی دوست داشتم راجع به چیزایی که خودم دوست دارم یاد بگیرم و میتونم به بقیه هم یاد بدم مطلب بنویسم.

ولی این وسطا یه اتفاقی افتاد و تصمیم من از نوشتن چیزای آموزشی مثل چجوری خودم فلان زبانو بخونم یا اینکه چجوری فلان کارو پیش ببرم و ... به کل تغییر کرد و رفت سمت یه موضوع کاااملا متفاوت (نوشتن درمورد اختلال شخصیت خودشیفته یا Narcissistic personality disorder (NPD) و مطالب مرتبط با اون)




حالا اون اتفاقه چی بود؟

خیلی خلاصه اگه بخوام تعریف کنم، من تو زندگیم با آدمای خودشیفته زیادی سروکار داشتم و اکثرا هم متأسفانه جزو فامیل بنده هستن. تقریبا از سال دوم دانشگاه شروع کردم به سرچ کردن درمورد اینجور رفتارا و با اختلال شخصیت خودشیفته آشنا شدم و دیدم بلهههههههههه چقدر علائم و نوع رفتارای این آدما آشناس. تا به الان فکر کنم ویدیویی نبوده که راجع به این اختلال ندیده باشم و مقاله‌ای نبوده که نخونده باشم (کلا یکی از سرگرمیام اینه که درمورد بیماری‌های مختلفی که اسمشونو میشنوم سرچ میکنم و تاجایی که میتونم درموردش اطلاعات بدست میارم!!!) تو این مدت (از سال دوم دانشگاه) سعی کردم خیلی هم خودمو هم اینجور افراد رو بشناسم و آگاهی کاملی از آسیب هایی که دیدم کسب کنم.

تو مسیر این خودشناسیه و آگاهی از طرز رفتار آدمایی با اختلال خودشیفتگی، زندگیم یکم بهتر شد اما از طرف دیگه بنظرم هنوز اونقدر که باید از آسیب هایی که دیدم نتونستم ریکاوری بشم و میخوام تمام تلاشمو بکنم تا این اتفاق بیفته و بتونم در آینده زندگی سالمتر و بدون تنش و آسیب روانی رو داشته باشم.

دیشب هم وقتی داشتم کتاب "?Who do you think I am" از دکتر رامانی (روانشناس بالینی معروف تو این حوزه) رو میخوندم این فکر به سرم زد که قطعا تو ایران خیلیا درمورد این اختلال چیزی نمیدونن (همونطور که خیلی از دوستام و حتی یکی دو تا از روانشناسام نمیدونستن!).

اکثر روانشناسا نمیان بهت بگن این اختلال چیه و اینکه نه تنها تقریبا هیچجوره درمانپذیر نیستن و نباید واسه خوب شدنشون تلاش کنی بلکه تو فقط باید ازشون دور بشی و تسلیم بازی های که درمیارن نشی، نه اینکه بیان بهت بگن برو باهاشون از در مهربونی وارد شو و سعی کن دلشونو بدست بیاری و ...!!! :////

همچنین اینم میدونم که اکثر اطلاعات مفید تو سورس های خارجی هست و سورس های ایرانی واقعا اطلاعات بدرد نخور و خیلی روتینی از این موضوع نوشتن. بنظرم خیلی باید پیگیر باشی تا بخوای مطالب علمی تازه تر رو بخونی و از همه مهمتر زبانتم باید خوب باشه.

در نتیجهههه تصمیمم این شد که بیام اینجا و درمورد این اختلال، اینکه اصلا چی هست، واسه چی بعضیا دچار این اختلال میشن و کلی اطلاعات کاربردی دیگه برای کسایی که مثل من درگیر روابط با این افراد میشن بنویسم بلکه یه کمکی به افرادی که مثل من دنبال راه حل و چاره میگردن ولی خب تو سایتای ایرانی هیچی راجع بهش پیدا نمیکنن باشه.




شخصیت خودشیفتهنارسیسیسماختلال شخصیت خودشیفتهخودشیفتگیnarcissist
درحال تلاش برای ریکاوری از نارسیسیستیک ابیوز
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید