ویرگول
ورودثبت نام
نرگس سلیمی
نرگس سلیمی
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

درباره ی فرمولِ نشر نوین

«فرمول» را از روایت دل‌نشین علی بندری گرامی در پادکست بی پلاس شناختم. حقیقتش حین مطالعه مدام تحلیل‌هایشان در ذهنم مرور می‌شد و نمی‌دانم اگر بدون پیش‌زمینه سراغ فرمولِ نشر نوین با ترجمه‌ی آقای حامد رحمانیان می‌رفتم چه‌قدر برایم تاثیرگذار بود.


متون فارسی و انگلیسی را مقابله نکرده‌ام اما به‌نظرم ترجمه می‌توانست روان‌تر باشد.

در آغاز روی جلد کتاب نوشته شده‌است: فرمول؛ قوانین جهانی موفقیت و بعد آقای آلبرت لَزلو بارابَسی کتاب را با این جملات شروع می‌کنند:

«همسرم می‌گوید از همان موقعی که فهمید من دمای خورشید را می‌دانم، عاشقم شد. یک روز که در کافی‌شاپ داشتم برای آموزش ترمودینامیک به شاگردانم آماده می‌شدم، همسرم را ملاقات کردم. او پرسید:« چه جوری این چیزها را می‌دانم؟» منظورش این بود که چطور می‌توانستم دمای خورشید را آن هم با آن فاصله بسیار زیاد و با آن آتش‌افزایی بی‌حدوحصرش به طور دقیق حدود 5505 درجه سانتی‌گراد تخمین بزنم. بیشتر شبیه یک شعبده‌بازی جادویی بود...»

بامزه ست نه؟! :)

این آغاز شاید خود بتواند شمایلی از طنازی و هوش آقای آلبرت را نشان دهد. و البته برای آشنایی بیشتر با جهان‌بینی‌شان شاید شنیدن این هم خالی از لطف نباشد که می‌گویند:

«... عاشق این‌گونه مسائل هستم: محاسباتی که در پس‌زمینه‌ی ساختار اجتماعی ما وجود دارد، یعنی روشی که اعداد با آن، چارچوبی برای درک ماهیت هم‌پیوندی ما ارائه می‌دهند. وقتی برای تحلیل علمی بااستفاده از مدل‌ها و ابزارها، موضوعاتی غیرمحتمل را بررسی می‌کنم، این چارچوب‌ها بی‌گمان دانش ما را ژرف می‌کنند.»

(پیش خودمان باشد من هم عاشق این‌گونه مسائل هستم :))

آقای آلبرت قوانین جهانی موفقیت را در 5 قانون طبقه‌بندی کرده‌اند و در 10 فصل درباره‌شان برای ما صحبت می‌کنند.

در پایان کتاب و بخش نتیجه‌گیری، آقای انیشتن عزیزمان زیر ذره بین گذاشته می‌شوند و این 5 قانون را در زندگی‌شان جست‌وجو می‌کنند.

«فرمول» برای من چالش برانگیز بود.


وب سایت آقای نویسنده: https://barabasi.com/about/contact-barabasi-lab

این هم لینکی به پادکست بی پلاس

برای مطالعه نقد و نطرات دیگر دوستان در گودریدز عزیز https://www.goodreads.com/book/show/49250367?ac=1&from_search=true&qid=lOITJVsn6Y&rank=2#

فرمولقوانین جهانی موفقیتمعرفی کتابپادکستباشد که کتابخوان شویم
من لیسانس مهندسی نرم افزار و فوق لیسانس علوم شناختی دارم و عاشق یاد گرفتن و یاد دادن هستم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید