به نام خداوند جان و خرد
کتاب:پژوهشی جامع در باب ختنه زنان در ایران،کامیل احمدی
خلاصه کتاب :نسرین زمردی
برای اطلاعات کامل به اصل کتاب آقای احمدی مراجعه کنید.
توجه:با احترام به تمام اقوام و مذاهب بنده بی طرفانه و به دور از اندیشه دوگانه پندار حقیقت را نوشتم.
ختنه دختران آیینی است کهن که برخی جنبه های اساسی حقوق جنسی زنان و کودکان را نقض می کند.معمولا دخترانی که ختنه می شوند بین چهار تادوازده سال سن دارند،هرچند که در برخی فرهنگ ها،دختران را در همان نوزادی ختنه می کنند و در برخی فرهنگ ها درست قبل از موعد ازدواج.
ختنه دختران عبارت است از برداشتن جزئی یا کلی قسمت های بیرونی اندام دختران.همچنین این عمل عواقبی نامطلوب برای سلامتی جسم و روان دختران به دنبال دارد،گاهی حتی زندگی قربانیان را می گیرد و گاهی عوارض آن تا پایان عمر گریبان گیر خواهد بود. ازآنجا که ختنه دختران بدون بیهوشی و بدون رضایت آنان صورت می گیرد با دردی عظیم همراه است که در محیطی غیر بهداشتی انجام می گیرد.
ختنه کنندگان اغلب زنانی هستند که هیچگونه آموزش پزشکی در این خصوص ندیده اند؛آنها برای بریدن از وسایلی چون تیغ ریش تراشی،قیچی یا چاقو استفاده می کنند و پس از عمل نیز غالباً محل زخم را با نخ یا سیم می دوزند. این کار در طول زندگی عواقبی وخیم برای سلامتی جسم و روان آنان به دنبال دارد،از جمله دردهای شدید، عفونت،آثار سوء در تولد فرزند،دشواری در دفع ادرار،دشواری در انجام عمل جنسی،کاهش چشمگیر لذت جنسی و آسیب های روحی و روانی است.
انگیزه ها و توجیهات
نظریه پردازان انگیزه اصلی ختنه کردن دختران را مهار میل جنسی زنان در جوامع مردسالار ذکر کرده اند.در برخی موارد نیز آن را به نوعی مناسک ورود به بزرگسالی و پیوستن ب حلقه زنان بالغ دانسته اند.علاوه بر آن توجیهاتی چون قوی تر کردن دختران،تضمین ازدواج آنها، دفاع از آبرو و حیثیت خانواده دانسته اند.این باورها ختنه دختران را با زیبایی،پاکدامنی و حیای زنان پیوند می دهند ولی چنانکه اشاره کردیم بسیاری بر این باورند که انگیزه نهفته در پس این عمل کنترل رفتار جنسی زنان به منظور حفظ بکارت جنسی آنان پیش از ازدواج است. در قرآن هیچ ذکری از ختنه زنان و هیچ یک از متون معتبر یهودی و مسیحی نبوده است.
ختنه کردن دختران در ایران و عراق در میان اهل تسنن شافعی مذهب سابقه ای طولانی دارد.
در استان آذربایجان غربی مناطق کرد نشین آن،کردستان،کرمانشاه و هرمزگان و جزایر آن این عمل صورت میگیرد.ختنه دختران عمدتاً در میان کرد های اهل تسنن شافعی مذهب سورانی زبان رواج دارد و نه در مناطق کرمانجی ایران،عراق ،ترکیه و کردستان سوریه،هرچند ک ایشان نیز شافعی مذهب باشند.
در ایران سه دسته افراد دختران را ختنه می کنند:کولی ها،بی بی ها و اعضای خانواده یعنی زنان مسن تر.
نظری اجمالی به تاریخ مبارزه علیه ختنه دختران
براساس اسناد موجود،تلاش برای مقابله با ختنه دختران در اوایل قرن بیستم در آفریقا آغاز شد،با ورود استعمارگران اروپایی و مبلغان دینی غربی به آفریقا بحث در باب ممنوع کردن ختنه دختران به سرعت به مرکز آمد. در دهه های ۱۹۶۰و۱۹۷۰ گروه های مختلفی از زنان با تشکیل کمپین ها و تجمع های عظیم،مخالفت های خود را علیه ختنه دختران اعلام کردند.در خاورمیانه ختنه دختران موضوعی است که در زمره محرمات یا امور به اصطلاح تابو قرار دارد و به طور رسمی به وجود این عمل اذعان نمی شود.بالتبع،تصویب و اجرای قانون علیه چیزی که به رسمیت شناخته نمی شود،موضوعیت ندارد.در قوانین موجود ایران به طور روشن ذکری از ختنه دختران نیست.
اگر چه ختنه دختران عملی است که در حوزه زنانه اتفاق می افتد اما نمی توان گفت نقش مردان را در این میان نادیده گرفت.لازم به ذکر است که عمل ختنه هیج ارتباطی با جراحی زیبایی پس از زایمان ندارد.
ختنه دختران در اسلام واجب شرعی نیست و درواقع این عمل با بسیاری از جنبه های دین اسلام تعارض دارد.
نتیجه گیری
در سرتاسر دنیا ختنه دختران به منظور مطیع کردن زنان و به نام فرهنگ و دین انجام می شود. اما در اصل این عمل اساس دینی ندارد.اگر چه می توان آفریقا زا سرزمین اصلی ختنه دختران قلمداد کرد،اما مطالعات بسیاری نشان داده اند که ختنه دختران تنها محدود به آفریقا نیست و در خاورمیانه،آسیا و حتی در میان مهاجران مقیم استرالیا،نیوزلند،کانادا،اروپا و آمریکا نیز این عمل رواج دارد.