(پیرامون جهل مقدس و ظلم مقدس)
«و استشهدوا شهیدین من رجالکم فان لم یکونا رجلین فرجل و امراتان ممن ترضون من الشهداء ان تضل احداهما فتذکر احداهم ا الاخری...»
«دو نفر از مردان خود را به گواهی بگیرید و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن از میان کسانی گواه کنید که مورد رضایت و اطمینان شما هستند، (این دو زن به همراه یکدیگر باید به جای مرد دیگر برای شاهد قرار گرفتن دعوت شوند) تا اگر یکی از آن دو فراموش (یا اشتباه) کند، دیگری به یادش آورد (بقره: ٢٨٢).
قرآن دلیل اش برای لزومِ وجود دو زن به جایِ یک مرد؛ این است که یکی از دو زن، به زن دیگر جهت یادآوری و تصحیحِ فراموشی و اشتباه، کمک کند؛ در صورتی که مشخص نیست، اگر فراموشی و خطا در مورد زنان صادق است؛ چرا در مورد مردان صادق نیست؟! و چرا همین حکم را راجع به مردان نمی دهد؟ یعنی چرا مقرر نمی کند که در خصوصِ شهادتِ مردان نیز وجودِ دو مرد لازم است تا اگر یکی فراموش و اشتباه کرد، دیگری به او یادآوری کند؟! به چه دلیل، زنان فراموشکار هستند؛ اما مردان خیر؟!
همچنین اگر یک زن ممکن است فراموش کند و پیش-فرض، ذاتی بودنِ وجودِ نسیان در زنان است؛ چرا هر دو فراموش نمی کنند؟! و وجودِ دو زن، نظر به فراموشکاریِ زنان، چه کارکردی دارد؟!
واقعا از این سطح از استدلال متحیرم
??????????????
در آیه-ی فوق، ارزشِ قضاییِ شهادت دو زن، به اندازه-ی یک مرد و به عبارتِ دیگر، ارزشِ قضاییِ شهادتِ یک زن، نصفِ یک مرد اعلام شده است.
البته در اسلام، شهادتِ زنان در مواردی (مانند امور مالی) باید به ضمیمه-ی حداقل یک مرد باشد. برای مثال اگر شما در حضور صد زن، پولی به کسی قرض دهید و رسیدِ مکتوب نگیرید، اگر شخصِ قرض گیرنده؛ در صددِ ظلم و تضییعِ حقِ شما و استنکاف از ادایِ دین برآید، نمی توانید ادعایِ خود را در محاکمِ اسلامی اثبات نمایید و طلبِ خود را وصول کنید؛ زیرا حتماً باید یک شاهد مرد نیز داشته باشید.
????????????????????
به علاوه، شهادت زنان، در موارد و مصادیقی (مانند وصیت و طلاق و وکالت و سرقت و قتل عمد)، اساساً حتی اگر به شهادتِ جنسِ مذکر ضمیمه شود نیز قبول نیست.
????????????????????????
در این قضیه آیا به عمق و گستره-ی فاجعه دقت می کنید؟ یعنی اگر هزار زن شاهدِ قتلِ عمدِ یک بی گناه باشند؛ به صرفِ استناد به شهادتِ زنان، نمی توان جرمِ قاتل را اثبات و او را محکوم نمود.
????????????????????????
اما اسلام، به این مقدار تبعیض بین زن و مرد بسنده نمی کند و با ادامه-ی تبعیض، در این راستا بسی فراتر می رود.
????????????????????????
در اسلام یکی از شرایط لازم برای صحت و قبولِ شهادت؛ ایمان است و مراد از ایمان، مسلمان بودن است و شهادتِ نامسلمان علیه مسلمان پذیرفته نیست؛ مگر شهادتِ کافرِ ذمی در خصوصِ موضوع و مصداقِ《وصیت مسلمان》؛ به شرطِ عدم وجودِ مسلمانِ عادل برای گواهی دادن (مائده: ۱۰۶).
برای مثال، اگر در حضور اسپینوزا و اینشتین و پوپر (یعنی چند نامسلمان)؛ یک مسلمان، پولی از شما قرض کند و ندهد یا فرزند شما را به قتل برساند؛ شما به دلالتِ شهادت و گواهیِ اسپینوزا و اینشتین و پوپر، نمی توانید بدهکار و یا قاتل بودنِ آنِ مسلمانِ مفروض را اثبات کنید. استدلال شان (البته فی الواقع ادعایشان) نیز این است که نامسلمان، فسقِ نظری و پلیدیِ باطنی دارد و طبق آیاتِ قرآن، نجس است و تا ابد به جهنمِ آشویتسی و هیتلری می رود و...
????????????????????????
برای امشب دیگه بسه. برید آروم بخوابید فردا روز از نو روزی از نو.
??