ویرگول
ورودثبت نام
nazanin7730
nazanin7730
خواندن ۶ دقیقه·۵ سال پیش

تجربه اولین روز کارآموزی در شرکت تکنوسان!

سلام...

اسم من زینبه و یک سالی میشه که به دانشگاه میرم. حتما الان میپرسین کدوم دانشگاه (چون خودمم اول این فکر به نظرم میاد)...

من علاقه خیلی شدیدی به درس های نظری ریاضی و فیزیک داشتم همچنین علاقه خیلی بیشتری به کارای باحال با کامپیوتر...

از بچگی میرفتم کامپیوتر خونمونو روشن میکردم و تو برنامه هایی که برادرم نصب کرده بود سرک می کشیدم تا کار باهاشونو یاد بگیرم! ولی هیچ وقت دلم نمیخاست به عنوان درس بهش نگاه کنم. البته شاید به این دلیلم بود که میتونستم کامپیوتر رو در کنار درس مورد علاقم داشته باشم و تو آموزشگاه های مختلف یا مثل بچگی هام با سرچ و سرک و تحقیق یادش بگیرم ولی برعکسش رو شاید سخت و شاید نه!

خلاصه تصمیم گرفتم رشته ای که به نقل از اطرافیان بازار کار نداره و علوم پایست بدرد نمیخوره و ... (هرچند که دروغ!) رو به عنوان رشته ی دانشگاهیم ادامه بدم و در کنارش دنبال رویاهام حول و حوش کامپیوتر و سیستم و اینترنت و ... برم.

البته خب چون دانشگاه سختی اومدم و توی صنعتی شریف فیزیک میخونم یکم طول کشید تا با شرایط خودم رو جور کنم و بتونم دوتاش رو با هم داشته باشم.

بلاخره پس از گذروندن دوره وردپرس توی دانشگاهمون و فهمیدن اینکه رفتن دوره ها و فقط سر کلاس نشستن چندان کارساز نیست تصمیم گرفتم توی دوره کارآموزی شرکت تکنوسان شرکت کنم. الآن قصد دارم از مطالب ارائه شده در روز اولم براتون بگم. این مطالب شامل سمت های شغلی در حیطه سایت میشه و در آخر با بررسی نقاط قوت و ضعف این سمت ها براتون میگم که دوست دارم در چه حیطه ای کارم رو ادامه بدم...

البته که در اول کار باید درصد خوبی از همش رو باهم جلو ببرم جدای از اینکه به کدوم علاقه دارم!

خب طبق توضیحات مدرس و مدیر گرامی آقای یوسفی، پنج نفر برای جلو بردن کارهای یک سایت موفق لازم اند:

1- مدیر محتوا

2- استرتژیست محتوا

3- کارشناس محتوای بصری

4- کارشناس شبکه های اجتماعی

5- بلاگر

بلاگر

بلاگر به کسی میگن که مطالب سایت رو مینویسه. البته نه فقط نوشتن، این فرد باید با آشنایی نسبی با اصول سئو، دایره لغت خوب، خلاقیت و توانایی پرورش متن و از این قبیل ویژگی ها جوری متن رو بنویسه که هم موتورهای جست و جو مثل گوگل مطلبش رو توی رنکینگ خوبی قرار بدن و با یک سرچ ساده راجع به اون موضوع، صفحه ی نوشتش در سایت جزو اولین نتایج موتور جست و جو باشه؛ و هم بتونه کار همکاران شبکه اجتماعیش رو برای جذب افراد ثمربخش کنه.

نقطه ی مثبت این شغل دورکاری و انجام دادن کار در هر شرایطیه. که البته شرط لازمش علاقه و توانایی فرد توی نوشتنه. که دو سه سالی به طور میانگین تا رسیدن به شرایط مطلوب و کارگرفتن وقت لازم داره. البته درآمد پایین تری نسبت به بقیه سمت ها داره که بعد از دو سال و حرفه ای شدن تقریبی با گرفتن کار چند سایت به درآمد مطلوبی میرسه.

اگه آدمی نیستید که بتونید مدت زمان زیادی رو پشت سیستم و در حال نوشتن و آنالیز متن سپری کنید، صبر ندارید تا تلاش هاتون به ثمر برسه، محیط بیرون رو برای کار به محیط خونه یا کار کارمندی رو به دورکاری و رییس خود بودن ترجیح میدین، و البته توانایی خوندن متن های فراوان، آنالیز اونها، و نوشتن متن خودتون و کارکردن روش رو ندارین دنبال این شغل نرین!

کارشناس شبکه های اجتماعی

همونجور که از اسم این سمت برمیاد، فردی که به این شغل رو میاره باید توانایی مدیریت و تبلیغات در شبکه های اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام، تلگرام و ... رو داشته باشه. این فرد باید بتونه علاوه بر پست گذاشتن، مطالب ارائه شده در سایت رو بطوری خلاصه و جذب کننده به کاربر در صفحات مجازی ارائه بده تا راهی برای بالا بردن بازدید و کاربران سایت باشه.

البته لازم به ذکر نیست که برای این کار برخورداری از هوش تجاری، بک گراندی از ترندها، شوخی ها و صحبت های باب در جامعه و داشتن سلیقه ای خوب و بکار گیری آن در کارهای گرافیستی و ... لازمه!

مثل کار بلاگر میتونه به صورت دورکاری باشه ولی با حقوقی به مراتب بالاتر! البته در هر زمینه ای با حرفه ای شدن و ارائه خدمات بهتر درآمد میتونه متغیر باشه. در این مقاله به صورت حداقلی راجع به دریافتی ها صحبت میشه.

این شغل نیازمند خلاقیت و توانایی شما در پرورش متن، عکس یا فیلم ضمیمه متن و ... به صورتیه که مخاطب رو جذب کنه و به غیر از کسانی که شما رو دنبال میکنند برای افراد دیگه هم (مثلا در اینستاگرام به صورت راه یافتن به اکسپلور) به نمایش گذاشته بشه.

شاید بتوان گفت از بدی های این سمت شغلی، کار داشتن در همه ی ساعات شبانه روز و شاید بیدار شدن در تایمی از شب بخاطر یک تماس باشه!

کارشناس محتوای بصری

محتواهای بصری شامل فیلم ها و عکس ها میشه که نقش بسزایی در جذب افراد داره به طوری که کارشناسانی برای این کار استخدام میشن که نوعاً گرافیست کار هستند!

این افراد با بکارگیری اپلیکیشن های مختلف باید فیلم ها و عکس هایی درست کنند که باعث جذب بیشتر مشتری و کاربران سایت بشه. فیلم ها و عکس ها هم باید به صورت ادیت شده از فایل های جمع آوری شده، و هم به صورت ایجاد شده توسط خود کارشناس باشند.

همچنین مثل کارشناس شبکه های اجتماعی و حتی بیشتر از آنها، برخورداری از هوش مالی و تجاری، خلاقیت و خوش سلیقگی، آشنایی با روانشناسی رنگ ها و در کل داشتن دستی در کارهای گرافیستی لازمه ی این کاره.

این شغل هم میتونه به صورت دورکاری انجام بشه، درآمد بالاتری داره و میتونه از کشورهای دیگه هم کار بگیره و دریافتی بیشتری داشته باشه! (البته کار کردن با شرکای خارجی علاوه به دستمزد بیشتر فرصت کار در خارج از کشور رو هم فراهم میکنه)

استراتژیست محتوا

در یک کلام میتونم بگم این کار مثل اسمش راجع به ریختن و طراحی استراتژیه!

فردی که به عنوان یک استراتژیست محتوا کار میکنه با در نظر گرفتن توانایی افراد تیم، مناسبت های هر ماهه، فرصت های کسب درآمد بیشتر، خرج و دخل شرکت و در کل آنالیز تمامی موارد مربوط به سایت، راجع به آینده شرکت، مقالاتی که باید در سایت منتشر بشن، هزینه های مصرفی، بعلاوه میزان سئو در کار دیگر هم تیمی های خود و ... مشاوره و راهنمایی و برنامه ریزی برای کل تیم میکنه.

برای همین منظور استراتژیست باید کار بلاگر، کارشناس شبکه های اجتماعی و کارشناس محتوای بصری رو با هم بلد باشه.

مدیر محتوا

مدیر محتوا یا طبق برداشت من، مدیر سایت باید در همه ی زمینه های گفته شده حرفه ای باشه بطوری که علاوه بر چک کردن و نظر دادن راجع به نوشته های بلاگر، محتواهای تولید شده توسط مسئول محتوای بصری و پست های آماده شده ی مسئول اجتماعی، توانایی مدیریت افراد تیم رو هم داشته باشه. و البته اعصاب مدیریت رو هم داشته باشه!

من فکر میکنم از نظر روحی بیشتر به کار استراتژیست میخورم! چرا؟

  • ترجیح میدم توی چند زمینه تخصص داشته باشم تا توی یک زمینه ولی حرفه ای تر!
  • دوست ندارم تمام وقت کاریم رو به کار مشخصی اختصاص بدم مثلا بنویسم، توی شبکه های مجازی بگردم و تحلیل کنم یا کارهای گرافیکی و عکس و ویدیو درست کنم.
  • اگر هم تلاش بکنم و تایمم با فقط یک کار سپری کنم در آخر دچار ناهمخونی کار خودم و همکارانم میشم که احتمالا نه خودم میتونم کارم رو تغییر بدم و نه اونها!
  • هم دوست دارم به کار دیگران نظارت داشته باشم و اونها رو در کنار هم بچینم و نه توانایی مدیر شدن را در خود میبینم.
  • جنبه مالی یک کار برام با اهمیت است و نمیتونم بدون در نظر گرفتن آن کار کنم.

شما چطور؟ اگه کامل این مقاله رو مطالعه کردین برام بنویسید در صورت ورود به این عرصه و طراحی سایت دوست دارید در چه منسبی خودتون رو ببینید.

با تشکر


مدیر محتوافروشگاه اینترنتیکارشناس شبکه های اجتماعی و محتوای بصریسئو و طراحی سایتاستراتژیست محتوا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید