تماشانگاشت | محمدامین قاسمی پیربلوطی
تماشانگاشت | محمدامین قاسمی پیربلوطی
خواندن ۲ دقیقه·۳ روز پیش

جستجوی بهشت میان یک صفحه‌ی قدیمی

مروری کوتاه بر فیلم «بهشت گمشده»

این مطلب پیش از این با همین عنوان در تاریخ ۲۰ مهرماه ۱۳۹۹ در «پایگاه خبری دانا» منتشر شده‌است.

🔸معمولاً فیلم‌هایی که نام آن‌ها بر سر زبان‌ها می‌افتد و بسیار دیده می‌شوند، فیلم‌هایی‌اند که یا بسیار سرگرم‌کننده‌اند، یا بازیگران و کارگردانان معروف و خوش‌نامی دارند، یا تبلیغات خوبی برای آن‌ها انجام می‌شود یا دلایل دیگری وجود دارد که گاهی فهم آن‌ها دشوار و دور از ذهن به‌نظر می‌رسد! اما در میان آثاری که هر ساله به نمایش عمومی درمی‌آیند، مواردی هم هستند که خیلی آرام و بی‌سروصدا و سر‌به‌زیر می‌آیند و اگرچه می‌توانند تجربه‌ی شیرین و خاطره‌انگیزی را برای مخاطبان رقم بزنند، ولی در هیاهوی نام و نان آثار گیشه‌ای و بفروش و پرسروصدا و پرحاشیه گم می‌شوند و جز معدود افرادی، بیشتر مخاطبین #سینما و آثار نمایشی موفق نمی‌شوند به تماشای این دست آثار بنشینند. فیلم «#بهشت_گمشده» را شاید بتوان یکی از این آثار دانست که با وجود قوت‌ها و ویژگی‌های متمایزبخش و دلنشین‌اش آن‌چنان که باید و شاید دیده نشده‌است.

🔹داستان فیلم با نشان‌دادن مشکلات زندگی یک زوج جوان به‌نام‌های عیسی و آیدا شروع می‌شود. عیسی معلم ادبیات #مدرسه است و آیدا که به‌تازگی بیشتر اعضای خانواده‌ی خود را در زلزله‌ی #کرمانشاه از دست داده‌است، در افسردگی شدیدی به‌سر می‌برد. عیسی تمام تلاش خود را برای بهترشدن حال آیدا به‌کار می‌برد، حتی خواندن قصه‌هایی که شاگردانش به‌عنوان تکلیف کلاسی برایش آورده‌اند. اما داستان فیلم فقط مربوط به زندگی عیسی و آیدا نیست، بلکه از دل این داستان سفر می‌کنیم به یک روایت کودکانه، پررمزوراز و عجیب‌وغریب؛ داستان «علی و آنژل».

🔸«بهشت گمشده» فیلمی است به کارگردانی حمید سلیمیان و نویسندگی حمید سلیمیان و حمیدرضا سلیمی که در اواخر سال ۱۳۹۷ منتشر شد. همچنین در این اثر بازیگرانی چون فرامرز قریبیان، افشین هاشمی، افسانه پاکرو، محمدمهدی احدی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند.

🔹«بهشت گمشده» به‌خوبی مخاطب را با #روایت داستان در داستان خود همراه می‌کند و بارها موفق می‌شود بیننده را با اتفاقات و گره‌گشایی‌های مختلف غافلگیر سازد. فضای #فانتزی و رازگونه‌ی داستان علی و آنژل و تأثیری که این قصه بر زندگی عیسی و آیدا می‌گذارد، باعث می‌شود که هر دو داستان را در کنار هم و با جدیت دنبال کنیم. اگرچه پس از مدتی، داستان علی و آنژل به خط اصلی روایت تبدیل می‌شود، اما شخصیت‌پردازی‌ها آن‌چنان صمیمانه و به‌دور از تکلف و گنگی‌اند که تا پایان فیلم، سرنوشت تمام شخصیت‌ها برای بیننده اهمیت می‌یابد و همراه آنان سوار بر جریان زمان با رویدادهای فیلم همراه می‌شود.

معرفی فیلمفیلم ایرانیسینمای ایراننقد فیلم
به‌عنوان یک تماشاگر می‌نویسم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید