رفتار کاربری میتواند در هر زمینهای معانی مختلف بیابد. در تعامل با محصولات دیجیتال، دیزاین این قابلیت را دارد که رفتار و عادتهای جدید در کاربران ایجاد کند یا رفتارهای قبلی را بهبود بخشد. تغییر رفتار کاربران فرآیندی تدریجی است و باید قدم به قدم انجام شود. فرآیندهای دفعتی معمولا با شکست مواجه میشوند و در دیزاین باید از آنها پرهیز کرد. به عنوان مثال وقتی کاربران با تاکسیهای اینترنتی آشنا نبودند در مرحله اول باید با کمک محصول با فرآیند اصلی (انتخاب مبدا و مقصد و جستجوی راننده) آشنا میشدند و سپس ویژگیهای دیگر را در محصول شناسایی میکردند تا به مرور زمان رفتار جدید را جایگزین رفتار قبلی نماید (یعنی گرفتن ماشین از طریق اپلیکیشن بهجای زنگ زدن به سرویس آژانس). هر چقدر فرآیند ایجاد شده با پیشزمینه ذهنی کاربر همخوانی بیشتری داشته باشد، بهتر فهمیده خواهد شد و هر چقدر مزایای مثبت رفتار یا عادت جدید (در محصول یا خدمات استارتاپ) برای کاربر شفافتر شود به همکاری او بیشتر کمک میکند. مثلا در اینستاگرام با اضافهشدن هر ویژگی جدید توضیحاتی به کاربران ارائه میشود تا بتوانند در اپلیکیشن خود نیز از آن ویژگی استفاده کنند.
کاربران به صورت عمومی نسبت به تکنولوژی دافعه دارند. این دافعه ممکن است به واسطه ترس از ناتوانی در برقراری ارتباط یا فهمیدن محصول باشد. اگر کاربران با تکنولوژی زاده نشده باشند (در اصطللاح Digital native نباشند) نمیتوانند خیلی سریع کاربری محصولات را بفهمند. این عدم برقراری ارتباط میتواند سبب عدم موفقیت محصول شود. توجه به عادتهای کاربران در دنیای واقعی و بررسی رفتار کاربران (User behavior analytics) در پروسه استفاده از محصول میتواند تاثیرگذار باشد. ابزارهای مختلفی برای سنجش رفتار کاربران وجود دارد که با جزئیات عکسالعمل آنها را نسبت به موضوعات مختلف ثبت میکند. دادههای جمع شده از کاربران در تحلیل رفتار آنها بسیار موثر است. توجه به نکات زیر نیز میتواند به فرآیند دیزاین رفتار کاربران کمک کند:
۱-کاربران تنبلی را دوست دارند. فرآیندها را برای آنها ساده کنید و راهها را کوتاه، آنها را در چالشهای پیچیده برای کار کردن با محصولتان قرار ندهید.
۲- عادتهای روزمره قدرتمندند. اگر از کاربران بخواهید هر روز کار خاصی را انجام دهند پس از مدتی به صورت عادتروزانه پذیرفته خواهد شد و کاربران ناخودآگاه آن را انجام میدهند.
۳-انگیزههای کاربری را جدی بگیرید. کاربران برای رسیدن به هدفی خاص و با انگیزه مشخص سراغ محصولات میروند. شناخت این انگیزهها و برنامهٰریزی برای آنها میتواند در دیزاین بهتر موثر باشد.
۴-محرکها میتوانند اثربخش باشند. نوشتن یک کامنت یا دیدن لایک دیگران میتواند سبب ایجاد یک رفتار یا عادت در کاربران شود.
۵-حداقل دخالت را در زندگی کاربر داشته باشید. باتوجه به محصول و گروه هدفتان، سعی کنید عادتهای جاری کاربر را مخدوش نکنید و به مرور رفتار جدید را جایگزین نمایید مثلا اگر کاربر در گذشته قرار ملاقاتهایش را در سرررسید یادداشت میکرده است، سعی کنید ساختاری شبیه به همان تقویم سنتی را ارائه دهید تا کاربر نسبت به رفتار با اپلیکیشن شما پیشزمینه ذهنی داشته باشد و نسبت به کار کردن با آن مشتاق باشد. پس مدتی استفاده از محصولتان، میتوانید تغییرات را به مرور به اپلیکیشنتان بیافزایید.