421 – برخلاف تصور اکثر عالم و عامی،عقل ربطی به فکر و شعور و علم و حمت و معرفت ندارد
بلکه آن اراده الوهیت است که بر نفس منفرد بشری فرود می آید تا آنرا به نفس واحده الهی متصل سازد
و در آن حل و جذب نماید و اراده بشری را عین اراده الهی کند.
عقل همان رسوبات وحی در نفس بشر است یعنی وحی تن.
پس عقل همان عامل توحید انسان و خداست و سپس توحید انسان و جهان.
و انسان کامل مظهر کل وحی است که وحی الهی در او تبدیل به عقل شده است.
پس عقل نور توحید است نور وحدت وجود.
و لذا نوری است که تحت الشعاع آن علوم و معارف توحیدی کشف و درک می شود.
و لذا مجموعه احادیث قدسی مظهری از عقل محمدی است.
پس عقل به نوعی دارای مقامی پیشرفته تر و کاملتر از وحی جبرائیلی است.
عقل همان حضور اراده خدا در بشر است به درجات.
منبع:کتاب پدیده شناسی توحیدی ،صفحه 40،اثر استاد علی اکبر خانجانی
پیشنهاد می شود برای فهم بهتر و کامل کل کتاب را مکتوب مطالعه فرمایید