ویرگول
ورودثبت نام
نیک ونچرز
نیک ونچرز
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

نکات مهم برای استارتاپها در جلسات ارائه به سرمایه گذار

سلام

من مریم نجفی هستم، مدیرعامل شرکت سرمایه ‏گذاری جسورانه نیک‏ ونچرز. 7 سال است در اکوسیستم استارتاپی ایران و جهان مشغول فعالیت هستم. مشتاقم تجربیاتم را بعد از مشاهده بیش از پانصد ارائه به سرمایه‏ گذار با شما به اشتراک بگذارم تا سهمم به منظور ایجاد برابری در دسترسی به منابع مالی را ایفا کنم. در این یادداشت کوتاه نکات مهم و جزئیات تاثیرگذاری که عدم توجه به آنها باعث عدم موفقیت در مذاکره با سرمایه‏ گذاران می‏شود، را مرور می‏کنیم.

من توصیه‏ هام را به دو دسته کلی تقسیم می‏کنم:

1- رعایت نکات مرتبط با اخلاق حرفه‏ ای(Professional Ethics) و آداب معاشرت کسب و کار(Business Etiquettes)

2- در نظر داشتن کیفیت و کمیت فایل ارائه به سرمایه ‏گذار(Pitch Deck/Slide Deck)


http://nikventures.ir/
http://nikventures.ir/


در مورد دسته اول ابتدا لازم هست بگم که هر کدوم از این عناوین دوره های آموزشی اختصاصی دارند که در صورت تمایل می‏توانید در آنها شرکت کنید. من در اینجا مهمترین و برجسته ‏ترین موارد را ذکر می‏کنم:

1- قصد شما در جلسه ارائه به سرمایه‏ گذار جلب نظر مثبت کمیته سرمایه گذاری و شروع یک شراکت کسب و کاری است. همه ما می‏دانیم که سنگ بنای هر شراکتی اعتماد و راستی است. پس در بیان موارد صداقت کامل داشته باشید. آگاه و به روز بودن شما و تسلط به حوزه تخصصی و صنعتی که در آن فعالیت می‏ کنید موضوع بسیار مهمی است و اطمینان و اعتماد سرمایه‏ گذران را جلب می‏کند، اما اگر پاسخ سوالی را نمی‏دانید اعلام کنید که تا الان بررسی نکردید یا کردید اما پاسخ قانع‏ کننده ‏ای ندارید، به همین شفافی!

2- حتما مدیریت زمان درستی داشته باشید تا در جلسه به موقع حاضر شوید و یا آنلاین ملحق بشوید. این روزها با توجه به آنلاین شدن بسیاری از ارائه ‏ها حتما از اینترنت با سرعت مناسب استفاده کنید. پیشنهاد می‏کنم از هات اسپات موبایل تان استفاده نکنید چون اگر گوشی شما زنگ بخورد ارتباط شما مختل می‏شود و کیفیت ارائه شما به شدت افت می‏کند.

3- تحلیل رقبا و فضای اکوسیستم و شرایط اقتصادی، با بدگویی بی پایه و اساس و شایعه ‏پراکنی بسیار متفاوت است. از آبگوشت بقیه را بار گذاشتن به شدت اجتناب نموده و تحلیل‏های حرفه ‏ای و منطقی ارائه نمائید.

4- برای داشتن ارائه خوب تمرین کنید، خیلی زیاد تمرین کنید. کلمات را با دقت انتخاب کنید و ارائه ‏ای ساخت‏ یافته که ابتدا تصویری کلی و جامع از کسب و کار شما ارائه می‏کند و سپس در یک سطح عمیق‏تر رئوس مطالب مهم را بیان می‎کند داشته باشید.

5- حتما پیش از جلسه خودتان را شارژ کنید و صداتون رو گرم کنید تا ارائه‏ ای پرانرژی و مثبت داشته باشید. تمیز و آراسته باشید و از زبان بدن مناسب غافل نشوید.

6- با رویکرد مثبت در جلسه حاضر شوید. از برچسب زدن به یک گروه مشخص از افراد بپرهیزید. مثلا : پزشکها که همه اینطوری هستند، معلمها که همه اونطوری هستند و ... در بیان مشکل یا صورت‏ مساله به جای برچسب زدن، از آمار و اعداد معتبر کمک بگیرید.

در پایان این بخش لازم هست بگم خیلی خوبه که ارائه‏ تون را با داستان و چرایی شکل‏ گیری استارتاپ‏ تون شروع کنید. این کار هم یخ جلسه را میشکنه و هم فضای هم‏ذات پنداری مثبتی ایجاد می‏کنه. همه آدم‏ها عاشق داستان هستند و سرمایه‏ گذاران جسور، عاشق داستانهای نوآورانه و نویسندگان جسور. پس خلاق باشید و ارائه ‏ای داشته باشید که متفاوت هست و در ذهن مخاطبینتون می نشیند.

در مورد دسته دوم که مربوط است به فایل ارائه به سرمایه گذار ما در نیک ونچرز تمپلیتی آماده کردیم که نشان‏دهنده موارد و اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی استارتاپ شماست. اینجا می‏توانید دانلودش کنید و نگاهی به اون بندازید.

در هر اسلاید توصیه ‏های مرتبط نوشته شده است. در تهیه اسلایدها خلاق باشید. از بکار بردن متن‏های طولانی اجتناب کنید. پیشنهاد می‏کنم 2-3 دقیقه طلایی اولیه را با بیان تئوریهای خشک و مرور ادبیات آکادمیک هدر ندین. در دقایق طلایی اولیه تنها کاری که باید بکنید اینه: با بکارگیری استراتژی مناسب، اشتیاق لازم در سرمایه‏ گذاران برای گوش دادن بقیه ارائه ‏تون را ایجاد کنید.

با توجه به اینکه در تمپلیت فایل ارائه به سرمایه ‏گذار نکات مهم را نوشتیم، از شما دعوت می کنم نکات را در آن فایل مرور کنید.

خیلی خوشحال میشوم اگر سوال یا نظری دارید با من به اشتراک بگذارید.


استارتاپسرمایه گذاریسرمایه گذاری جسورانهکارآفرینیvc
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید