ویرگول
ورودثبت نام
نرگس غریب
نرگس غریب
خواندن ۷ دقیقه·۱ سال پیش

زندگی در سئو یا سئو در زندگی؟

برای اینجانب شروع همیشه سخت بوده، و هست! شاید فقط باید انجامش بدهم به هر نحوی که میتوانم.

سلام، یک­مقدار احساس میکنم نوشتن برای خود و صفحه خود و آنهم درباره خودت کمی سخت است. خیلی خودخواهانه است،فکرش را بکنید! باید با حفظ تواضع از خودتان حرف بزنید. من هم میخواهم همین کاررا انجام بدهم و درباره راهی که تا کنون طی کرده­ام بهمراه چاشنی سئو(SEO) دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا باهم حرف بزنیم.

نرگس غریب که بود و چه کرد؟

وی در تاریخ 13تیر 1382 در استان مرکزی چشم به جهان گشود، و پس از آن دوران زندگی خودرا در یکی از شهرستان­های این استان سپری کرد. اکنون او درحال ورود به 21 سالگی است و از همین سن نگران پیری و بحران 30 و 40 سالگی است!

به دور از شوخی و لحن فردوسی کبیر باید بگویم، از همان کودکی عاشق خواندن و نوشتن بودم انشاهایم همیشه نظر دبیران را به خود جلب میکرد و از همان کلاس اول در خواندن مِن­و­مِن نداشتم، شخصیت خیال­پردازی دارم و همیشه عاشق تحلیل و نگاه کردن به مشکلات از طرفی دیگر بودم و راه حل های عجیب و غریب ارائه میدادم که اینها باعث دوری بقیه وتنهایی من میشد. مشکلی بااین قضیه نداشتم و ندارم. بیشتر اطرافیان من را با فامیلی صدا میزنند(غریب) دوسش دارم و گاهی احساس میکنم واقعا در این دنیا عجیب و غریب هستم.

درحال حاضر در دانشگاه بوعلی سینا در رشته علوم ورزشی تحصیل میکنم، میدانم کاملا بی­ربط به بهینه سازی جستجو است، ولی پرانرژی بودن از بعدهای غیرقابل انکار من است.

شروع استقلال با دیجیتال مارکتینگ

از همان سالهای کنکورم متوجه شدم که نشستن و درس خواندن کاری نیست که احساس کنم برای آن متولد شده­ام، دلیل انتخاب علوم ورزشی هم همین بود، چون در ماهیتش فعالیت دارد. به فکر استقلال بودم و عاشق اینکه کار و شغل و مهارت خودم را داشته باشم، شروع به جستجو کردم و در سایتهای فیریلنسری ثبت نام کردم و چون مهارت خاصی نداشتم برای پروژه­های تایپ و ورد و پاورپوینت درخواست میدادم اما فایده نداشت.

بخاطر فشار کنکور و سایر فشارهای همیشگی بر دوش جوان ایرانی منصرف شدم، وارد دانشگاه شدم و ترم اول در تلاش برای اینکه بدانم دانشگاه چیست؟ بودم، با ورود به ترم دوم تصمیم گرفتم پس انداز داشته باشم تا در کنار درس و اوقات فراغت خوابگاه دوره­ای ثبت نام کنم و در آن لحظه گزینه­ای خوب و قابل اعتماد بجز پله به پله نداشتم.

بعد از نوروز1402 متوجه شدم دوره دیجیتال مارکتینگ مقدماتی در حال شروع است، با تدریس سرکار خانم مجیدی و تا پایان سال دیگر برگزار نخواهد شد! پس از بالا پایین کردن­های فراوان پیج اینستاگرم و گوگل، ثبت نام کردم. کلاسها از 17اردیبهشت آغاز شدند، و واقعا برای شروع بهترین گزینه بود، تکالیف و پروژه هارا تحویل دادیم و دوره 11تیر تمام شد، وقت ورود به بازار کار شد و همچنان رزومه­های من رد میشد!

فهمیدم با یک مدرک و بدون سابقه کار نمیتوان کار زیادی کرد به خصوص که بیشتر پوزیشن­ها در تهران بودند و حضوری. پس مجددا برگشتم به خانه اول، دوباره در تلاش برای یادگیری...

عاشق سئو شدم

درحال اتمام دوره دیجیتال مارکتینگ مقدماتی بودم، که متوجه شدم دوره دیجیتال مارکتنیگ پیشرفنه با تمرکز بر سئو در حال شروع است، با تدریس اقای علی­بخشی و ساجد. سری به بازار کار و گوگل زدم و متوجه شدم که چقدر دوستش دارم. این دوره در22تیر آغاز و در 15 مهر1402 به پایان خواهد رسید و من از همین الان میدانم دلتنگ جلسه­های پرسش و پاسخ و صبح­های سئویی شنبه و چهارشنبه خواهم شد.

باید بگویم اوضاع کار سئو بسیار بهتر از دیجیتال مارکتینیگ است حداقل برای من و دورکاری و فریلنسری خوش­آیند بود. شاید جالب باشد که بگویم من حتی در این مرحله هم متوجه شدم، بازهم نیاز به آموزش دارم و این بار این آموزش احتیاج به یادگیری محتوا نویسی بود، برای سایت و شبکه­های اجتماعی.( در دو تیتر بعدی مجددا به این موضوع کامبک خواهیم زد.)

بازاریابی محتوایی یا نویسنده محتوا؟

درست در جلسه دوم سئو بودم که استاد دوره اقای علی بخشی درمورد محتوا نویسی سایت و اصول و قواعد آن را توضیح دادند،(ایشان اشاره کردند من­هم اشاره میکنم که محتوا نویسی سایت بر عهده کارشناس افزایش رضایت کاربر از سایت نیست!) اما همه ما میدانیم کسی از یادگیری ضرر نخواهد کرد، همچنین دوست داشتم تا رزومه خودم و دانش خودم رو سنگین­تر کنم.

این دوره از 22مرداد شروع شد، با تدریس یکی از باحال ترین استادهایی که دیدم خانم حسینی و در 26 شهریور تمام خواهد شد. دوره درحال برگزاری است، هرچند بخی موارد رو در دو دوره قبلی مطالعه کرده بودم اما با این حال به من درمورد نوشتن چیزهای زیادی یاد داد.مانند:

· تحقیق کلمه کلیدی

· پرسونا

· لحن سازی و لحن شناسی

· داستان پردازی

· بدنه و ساختار متن

· سئو کردن محتوا برای سایت

بخش دوم این دوره یعنی تولید محتوا برای اینستاگرام، هنوز تکمیل نشده. اما درحال تکمیل پروژه­ای هستیم که دو فاز دارد.نوشتن مقاله و تحلیل یک پیج. پس از تکمیل نتایج را با شماهم به اشتراک میگذارم. امیدوارم بعدها با خواندن مقاله­های اولیه­ام با خود از دیالوگ ( یا خدا این چه سمیِ دیگه) استفاده نکنم.

بهینه سازی موتورهای جستجو چگونه اتفاق می­افتد؟

یکی از مواردی که همه­­ی کارشناسان این حوزه میگویند این است که ( این کار یک حرفه­ای است که در طولانی مدت نتیجه­ی آنرا میتوانید ببینید.) یا اصطلاحا یک کانال دیربازده است. و واقعا هم همینطور است.دوست دارم به صورت موردی، برخی از نکاتی که در این دوره یاد گرفتم را به شما نیز بگویم تا اگر قصد شروع دارید بدانید در این دنیای طولانی مدت، چخبر است!

· اول از همه در اینجا کاری که ما انجام میدهیم این است که تلاش میکنیم تا یک سایت در زمینه کاری خودش به نتایج جستجو اول گوگل برسد.هدف از این کار هم چیزهای مختفی میتواند باشد مثل: فروش، برند سازی، افزایش آگهی از برند.

· از مفاهیم بسیار مهم این حوضه *کلمه کلیدی* است. که درک آن ضروری است. تعریف کلمه کلیدی: عبارتی است که مخاطب سرچ میکند و ما انتظار داریم گوگل صفحه مورد نظر از سایت مارا به او نشان دهد.

· هرچه پاسخ بهتر و کاملتری به مخاطب بدهید، سودمندتر خواهد بود.

· 3نوع مدل سرچ کلمه در گوگل داریم، یا کوتاه­اند یا متوسط یا بلند.مثال: کفش ، یک عبارت کوتاه است. خرید کفش از بازار تجریش، یک عبارت بلند.

· ممکن کمی نیاز باشد کاربا وردپرس یا جوملا را بلد باشید ( یادگیری این موارد امتیاز حساب میشود)، همچنین در برخی آگهی­های شغلی آشنا بودن با HTML و CSS هم ذکر شده بود.

· سعی کنید در هنگام بهبود محتوای سایت خود را جای مخاطب بگذارید، برای درک بیشتر و نتیجه بهتر.

· لینک سازی خوب از موارد مهم است. 3 حالت لینک برای سایت شما وجود دارد، لینک داخلی، لینک خارجی و بک لینک. هر 3 از هم متفاوت­اند و میتوانند به صورت فالو یا نوفالو باشند.

· تحلیل رقبا نیز از موارد حیاتی است. رقبای ما در سئو، سایت­ها و محتواهای انها هستند.

· 3 حوضه فعالیت کلی خواهیم داشت: on page، Off pageو سئو تکنیکال. که آخرین مورد را معمولا تصور میشود که یادگیری زمانبرتری خواهد داشت.

· و مورد آخر اینکه راه سریعتری برای اول شدن نیز وجود دارد و آن *گوگل ادز* است. که خب احتیاج به هزینه بیشتری دارد. (پارتی بازی برای افراد پولدار حتی تا گوگل هم پیش رفته?!)

سخن اخر

در هر حوضه و حرفه­ای که فعالیت میکنید، دست از تلاش و اپدیت کردن خود برندارید و همچنین زبان انگلیسی را بسیار بسیار بسیار جدی بگیرید.هم برای آموزش و هم برای درآمد بیشتر راهگشا خواهد بود، و از تاثیر آن در روابط خود شگفت­زده خواهید شد.

لینکدین و شبکه­سازی را نیز فراموش نکنید، در همه مشاغل­ ارتباط با همکاران و مراجعین سابق و یاد آوری خود به آنها از موارد مهم است، سئو نیز از این امر مستثنا نیست. ضمن اینکه با این کار میتوانید خود را بهتر پرزنت کنید، خود را اصلاح کنید و با توجه به رقبای کاری خود را بروز نگه­دارید. حالا از شما سوال دارم، شروع به یادگرفتن این مهارت کرده­اید یا نه؟ اگر شروع کرده­اید در کدام مرحله ازدنیای بهینه سازی جستجو قرار دارید؟

#پله_به_پله #سئو #محتوا #دیجیتال_مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگبازار کارتولید محتواسئوسئو سایت
* احتیاط * این کاربر جنونِ یادگیری دارد! ودر زمینه هایی همچون دیجیتال مارکتینگ، سئو و تولید محتوا متنی(بازاریابی محتوایی) فعالیت میکند. اما این پایان کار نیست. با نام مستعار nimoon نیز شناخته میشود.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید