مهتاب جعفری
مهتاب جعفری
خواندن ۲ دقیقه·۱ ماه پیش

Mubarak\Mobarak- مُبارَک


مبارک یک شخصیت کمدی در نمایش خیمه‌شب‌بازی و تئاتر‌عروسکی ایرانی‌ست. مبارک معمولا شخصیتی‌ست از نمایش‌های عامیانه، «سیاه بازی\روحوضی» و «خیمه‌شب‌بازی» که از اصیل‌ترین نمایش‌های ایرانی هستند.

مبارک معمولا با صورت سیاه و لباس سرتاپا قرمز ظاهر، و گاها با نام یاقوت نیز خوانده میشود. او دارای شخصیتی شوخ‌طبع است که نقشه‌های ریاکارانه را نقش بر‌آب می‌کند و با شیطنت ظریف خود مسائل مختلف و صحبت‌های صاحبان تزویر را نقد و ریشخند میکند.

شخصیت دلفریب و دوست‌داشتنی مبارک، سالها یکی از عناصر اصلی در نمایش‌ ایرانی، نماد مهربانی و نماینده قشر محروم جامعه بوده‌است.

مبارک در لغت به معنای پربرکت(متبرک)، فرخنده و خجسته می‌باشد.

شخصیت مبارک به‌طور معمول در دو نوع از نمایش ایرانی یافت می‌شود، روحوضی و خیمه‌شب‌بازی.

  • روحوضی یا تخت‌حوضی که گاها با نام سیاه‌بازی نیز شناخته می‌شوند، نوعی نمایش کمیک ایرانی همراه با رقص، آواز و موسیقی است. در این گونه نمایش با رویکردی انتقادی و طنزآمیز به موضوعات اجتماعی، سیاسی، عاطفی و حتی تاریخی پرداخته می‌شود. در فرهنگ معین، در تعریف نمایش سیاه‌بازی آمده است: "گونه‌ای نمایش سنتی که معمولاً در آن شخصی دارای غلامی سیاهپوست و گیج و گول است که دست به کارهای خنده‌داری می‌زند." البته باید توجه‌ داشت که تمام نمایش‌های روحوضی لزوما سیاه‌بازی به حساب نمی‌آیند و این دو نمایش می‌توانند از هم جدا باشند.

در زمان قدیم، خانه‌ها معمولا حوضی داشت که روی آن فرش، گلیم و یا تخته می‌انداختند تا بازیگران به

اجرای نمایش روی صحنه بیایند. و به‌ همین دلیل کم‌کم این نوع نمایش تخت‌حوضی نام گرفت. نمایش روحوضی

شباهت زیادی به کمدیا‌ـدل‌آرته ایتالیا دارد، چرا که اساس این نوع نمایش بر بداهه‌گویی و بداهه‌نمایی است.

  • خیمه‌شب‌بازی، براساس روش اجرای آن و نوع عروسک‌ها به دودسته کلی تقسیم میشود. در حالت اول عروسک‌ها مانند کیسه توخالی ساخته میشوند تا عروسک‌گردان(استاد) بتواند دست خودرا داخل عروسک قرار دهد و با انگشتان خود، دست‌ها و سر عروسک را بازی‌دهد. در این حالت عروسک‌گردان پشت پرده خیمه، روی زمین می‌نشیند.

در حالت دوم عروسک‌های ماریونت با نخ و یا سیم که از بالا به آنها وصل شده بازی‌داده می‌شوند، که در این حالت معمولا عروسک‌گردان می‌ایستد تا تسلط کافی بر عملکرد خود داشته باشد.

به‌طور معمول در خیمه‌شب‌بازی مردی به نام مرشد همراه با موسیقی ضربی و آواز‌های محلی داستانی را روایت می‌کند، و یا این وظیفه را به بچه مرشد می‌سپارد. صحبت‌های عروسک‌ها، به‌ویژه مبارک در اکثر مواقع نامشخص و خنده‌دار است، چرا که عروسک‌گردان‌ها حین صحبت از زبان آنها از سوتک یا صفیر استفاده می‌کنند. البته که در نمایش‌های مدرن‌تر تمام این عوامل و ترتیب میتوانند به اشکال دیگر و به نوعی متفاوت اجرا شوند. مرشد ضمن گفتگو با مبارک، قبل از این که جمله خود را بیان کند، با لحنی استفهامی جمله مبارک را تکرار می‌کرد تا تماشاگران معنی آن‌ها را بفهمند. در بیشتر مواقع مبارک مرشد را بابا می‌خواند.

از مجله‌نَشریه: تئاتر- شماره‌اول| مَهتاب‌جعفری

مبارک
دانشجوی بازیگری- سردبیر نَشریه- لعبت‌باز و لعبت‌ساز
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید