نورنگار
نورنگار
خواندن ۱۳ دقیقه·۳ سال پیش

راهنمای کامل علائم و مشخصات انواع لنز سیگما

در این مقاله می‌خواهیم کمی بیشتر با انواع لنز سیگما آشنا شویم.

نشانه‌های نام‌گذاری لنز‌ سیگما و کلاس‌بندی هر کدام

شرکت سیگما لنز‌های جدید خود را در گروه‌های مختلفی ارائه می‌کند که ما آن را کلاس‌بندی لنز‌های سیگما می‌نامیم.

خود سیگما هم این کلاس‌بندی را Product Line می‌نامد که تقریباً شبیه به «گروه محصولی» ترجمه می‌شود. در واقع این دسته‌بندی از زمانی شروع شد که سیگما تصمیم به تحول در کیفیت و کار‌آیی محصولات خودش گرفت و این کار را چشم‌انداز جهانی یا Global Vision سیگما نامید.
این تصمیم‌گیری بسیار منطقی هم به نظر می‌رسید. برای شرکتی که به جز تعداد بسیار معدود و محدود محصولات عکاسی، صرفاً به تولید لنز برای دیگر برند‌های دوربین سازی مشغول است، بسیار ضروری است که بتواند عکاسان را به سمت محصول مورد نظرشان هدایت کند تا بتوانند محصول مناسب کاربرد خودشان را به دقت انتخاب کنند.

راهنمای علائم لنز‌های سیگما

علائم یک لنز می‌توانند به شما بگویند که آن لنز دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد و دانستن آن‌ها تقریباً شبیه به خواندن دفترچه راهنمای لنز است تا بتوانید بهترین استفاده را از آن لنز ببرید.

برای شناختن راهنمای علائم لنز‌های سیگما باید ابتدا با گروه‌بندی‌های این لنز‌ها آشنا شوید.

هر کدام از گروه‌های این کلاس‌بندی‌ها دارای یک سری مشخصات عمومی هستند که جدای از فاصله کانونی، تکنولوژی به کار رفته یا برندی که پشتیبانی می‌کنند، آن‌ها را به هم شبیه می‌کنند. سیگما سه گروه اصلی را برای لنز‌های خود در نظر می‌گیرد. گروه A، C و S و البته یک گروه جداگانه به نام EX هم وجود دارد که درباره هر کدام توضیح می‌دهیم.

  • گروه لنز‌های C یا Contemporary سیگما

این گروه از محصولات معمولاً شامل لنز‌هایی با دیافراگم متغیر هستند که برای استفاده روزمره استفاده می‌شوند.

نام‌گذاری Contemporary که ترجمه تحت‌اللفظی آن به معنی لنز‌های عمومی یا امروزی است، به این خاطر است که این لنز‌ها بسیار شبیه به لنز‌هایی هستند که شما به صورت لنز کیت روی اغلب دوربین‌های DSLR با حسگر APS-C می‌بینید. به عنوان مثال لنز  Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 OS HSM Macro C از این دسته لنز‌ها است و عبارت C در انتهای نام لنز نشان می‌دهد که از کلاس Contemporary است.

این لنز ها معمولاً در کنار کیفیت خوب و امکانات پیشرفته، قیمت‌های مناسبی هم دارند و به صورت رقابتی، در برابر لنز‌های گران‌قیمت‌تر ساخته می‌شوند.

در اغلب آن‌ها اندازه فیزیکی لنز با زوم کردن تغییر می‌کند. یعنی فاصله کانونی متفاوتی دارند (در این مثال از 18 تا 200 میلی‌متر) و با زوم کردن از حالت واید تا تله‌فوتو آن، اندازه لنز معمولاً بلند‌تر می‌شود.

این تغییر فیزیکی در لنز‌های Contemporary معمولاً به صورت تلسکوپی اتفاق می‌افتد و دیافراگم آن‌ها هم همراه با تغییر فاصله کانونی، بسته‌تر می‌شود.

یعنی مثلاً در این لنز، بازترین دیافراگم در حالت واید 18mm برابر f/3.5 است و با بسته‌تر شدن زاویه دید تا 200mm به f/6.3 کاهش می‌یابد. به همین دلیل هم در نام این لنز‌ها، دو عدد مختلف در روبروی عبارت f نوشته شده است که نشان دهنده دو دیافراگم مختلف برای این لنز‌ها است.

اگر در وب‌سایت نورنگار، لنز‌های سیگما را براساس قیمت لیست کنید، احتمالاً بسیاری از لنز‌هایی که در ابتدای لیست می‌بینید از سری C خواهند بود و برای شروع عکاسی با دوربین‌ DSLR مناسب‌تر هستند.

  • گروه A یا Art لنز‌ سیگما

لنز‌های سری Art سیگما، همان لنز‌هایی هستند که موجب محبوبیت شدید برند سیگما در سال‌های اخیر شده‌اند. این لنز‌ها که برخلاف نام خودشان هیچ ارتباطی با عکاسی هنری یا هنرمندان (به جز عکاسان!) ندارند، شامل لنز‌های پرایم با دیافراگم ثابت سیگما می‌شوند.

منظور از لنز‌های پرایم یا ثابت، لنز‌هایی هستند که دارای فاصله کانونی ثابت هستند و نمی‌توانید با آن‌ها به صورت اپتیکال، زوم کنید. مثلاً لنز Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art یکی از مشهورترین لنز‌های پرایم است که اغلب برند‌های دیگر هم مدل‌های متنوعی از این فاصله کانونی را عرضه می‌کنند. البته معدود لنز‌های زوم (با فاصله کانونی متغیر) هم در این کلاس می‌بینیم که آن‌قدر کیفیت بالایی دارند که برخی از کارشناسان آن‌ها را تعدادی لنز پرایم به هم پیوسته می‌نامند!

مثلاً لنز Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM | A از همین گروه محسوب می‌شود.

دیافراگم ثابت در این لنزها یکی از مهم‌ترین مشخصات آن‌هاست و نشان می‌دهد که بازترین دیافراگمی که می‌توانید با آن کار کنید چقدر است. به همین علت در راهنمای علائم لنز‌های سیگما Art تنها یک عدد در جلوی عبارت f/… می‌بینید.
اما نکته مهم درباره این لنز‌ها این است که نه تنها کیفیت فوق‌العاده بالایی دارند، بلکه قیمت آن‌ها هم معمولاً بالاتر از لنز‌های کلاس C است و البته کاربرد محدود‌تری هم دارند. اما کاربرد محدود و تخصصی باعث می‌شود تا عملکرد آن‌ها در همان کار، بسیار قوی و هنرمندانه باشد.

این لنز‌ها اغلب برای عکاسی در نور کم هم بسیار مناسب هستند. چون معمولاً دارای دیافراگم‌های بسیار باز هستند که نه تنها می‌توانند نور بیشتری جذب کنند، بلکه می‌توانند پشت زمینه سوژه را هم کاملاً محو کنند و برای عکاسی پرتره هم بسیار مناسب هستند (البته مدل‌هایی که دارای فاصله کانونی زیادی هستند).

در لنز‌های سری Art انواع فواصل کانونی را می‌بینیم که از فاصله‌های بسیار واید مانند 14mm تا فواصل بلند مانند 105mm را شامل می‌شود و می‌توانید بسته به نیاز خودتان، هر کدام را که نیاز دارید انتخاب کنید. اما هر کدام را که انتخاب می‌کنید، می‌توانید به کیفیت اپتیک بسیار بالا و البته دیافراگم باز آن‌ها اطمینان کنید.

  • گروه لنز‌های S یا Sport لنز‌های سیگما

لنز‌های Sport یا کلاس S سیگما نزدیکی بیشتری به نام خود دارند. همان‌طور که می‌توان حدس زد، این لنز های استفاده ورزشی دارند. یعنی عکاسی از فواصل دور در نور کم. این تقریباً نیاز همه عکاسان ورزشی است. اما از سوی دیگر، این لنز‌ها برای عکاسی در طبیعت از فواصل دور خصوصاً عکاسی حیات وحش و پرندگان هم بسیار کاربرد دارند.

در گروه لنز‌های کلاس S هم لنز‌های پرایم با دیافراگم ثابت می‌بینیم (مانند Sigma 500mm f/4 DG OS HSM S) و هم لنز‌های زوم با دیافراگم متغیر (مانند Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sport) که اتفاقاً نمونه کلاس C یا Contemporary آن هم موجود است!

همان‌طور که می‌بینید لنز Sigma 150-600mm هر دو کلاس C و S دارای مشخصات تقریباً یکسانی هستند، اما نزدیک به 1000 دلار با هم تفاوت قیمت دارند. این تفاوت قیمت نه به واسطه فاصله کانونی یا بازترین دیافراگم آن‌ها، بلکه به دلیل سرعت موتور فوکوس و کیفیت اپتیک به کار رفته در هر کدام است که باعث می‌شود تا افراد حرفه‌ای‌تر به جای انتخاب مدل C به سراغ مدل‌های پیشرفته‌تر سری S بروند.

  • لنز‌های گروه EX سیگما

پیش از اینکه کلاس‌بندی‌های جدید لنز‌های سیگما وارد بازار شوند، معمولاً عکاسانی که می‌خواستند از بالاترین کیفیت لنز‌های سیگما بهره ببرند، به دنبال لنز‌های سری EX این شرکت می‌گشتند. لنز‌های EX سیگما تقریباً مانند لنز‌های سری L کانن یا سری G سونی یا سری دور طلایی نیکون، دارای بالاترین کیفیت و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های زمان خودشان بودند و شما هنوز هم می‌توانید انواع نو و کارکرده این لنز‌ها را در بازار پیدا کنید.

اما در طی سال‌های اخیر هیچ‌کدام از لنز‌های سیگما این عبارت را در نام خود نداشته‌اند و مشخص نیست که آیا این شرکت قصد دارد تا مجدداً گروهی از لنز‌های آینده خود را با عبارت EX مشخص کند یا اصولاً تولید این گروه از لنز‌ها متوقف شده است.

اما به‌هرحال همچنان می‌توانید در بازار لنز‌هایی مانند Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro را بیابید که متعلق به هیچ کدام از گروه‌های سه گانه بالایی نیستند و همچنان مدل‌های جدید آن‌ها در بازار موجودند.

گروه دوم علائم لنز‌های سیگما براساس دوربین

حالا برویم سراغ علائمی که کاربردی‌تر هستند و موقع انتخاب و خرید لنز سیگما بهتر می‌توانند به شما کمک کنند.

علائم لنز‌های سیگما مربوط به مانت دوربین

برای آشنایی با لنز‌های سیگما باید با راهنمای علائم دیگر این لنز‌ها نیز آشنا شوید. علائمی که اغلب آن‌ها اشاره به تکنولوژی‌های به کار رفته در لنز و عدسی‌ها و اپتیک آن‌ها دارند و می‌توانند روی کارآیی و البته قیمت نهایی محصولات نیز بسیار تأثیرگذار باشند.

نکته اول درباره علائم لنز‌های سیگما به علائم مختصر برند‌های دیگر برمی‌گردد. می‌دانیم که سیگما، به جز یک مدل محدود، دوربینی را نساخته است و همگی لنز‌های این شرکت برای برند‌های دیگر استفاده می‌شوند.

مانت یا دهانه لنز‌ دوربین‌های مشهور دنیا، دارای اندازه و مشخصات منحصربه‌فرد هستند و هر کدام با یک نام مخصوص به خود شناخته می‌شوند.

به عنوان مثال، لنز‌های دوربین‌های فول فریم کانن دارای مانت یا دهانه EF هستند و دوربین‌های DSLR کوچک‌تر این شرکت که از حسگر APS-C استفاده می‌کنند، دهانه EF-S دارند. به همین ترتیب هم دوربین‌های فول فریم بدون آینه این شرکت دارای دهانه R و دوربین‌ بدون آینه غیر فول فریم این شرکت هم با دهانه M شناخته می‌شوند.

تنوعی مانند همین را در برند‌های دیگر هم داریم. دوربین‌های سونی با مانت F و دوربین‌های نیکون با مانت FX و DX و Z شناخته می‌شوند.

ممکن است این همه نام و عبارت‌ها و علائم کوتاه کمی گیج کننده باشد. اما خوشبختانه در اغلب موارد وقتی نام یکی از لنز‌های سیگما را جستجو می‌کنید، همه گزینه‌های مربوط به مانت‌ها به صورت محصولات جداگانه در یک وب‌سایت دیده می‌شوند.

به عنوان مثال لنز Sigma 50mm در اغلب وب‌سایت‌ها دارای سه مدل مختلف است که با عبارت for C ، for E و for N مشخص شده است. عبارت for در انتهای نام این لنز‌ها نشان‌دهنده مانت مورد پشتیبانی آن‌ها است. for در زبان انگلیسی به معنی «برای» است و نشان می‌دهد که این لنز مشخصاً برای کانن، برای مانت E سونی یا برای نیکون ساخته شده است.

خوشبختانه برخی از وب‌سایت‌ها از نام کامل دوربین‌ها در انتهای نام لنز استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال در وب‌سایت نورنگار دقیقاً ذکر شده Sigma 50mm … for Canon که نشان می‌دهد این لنز برای برند کانن ساخته شده است. معمولاً هم در مشخصات یا توضیحات محصول می‌توانید بخوانید که از کدام مانت کانن پشتیبانی می‌کند. اگرچه معمولاً قیمت لنز‌ها برای مانت‌های مختلف یکسان است، اما این موضوع برای سفارش‌های اینترنتی اهمیت زیادی دارد، چون ممکن است لنز اشتباهی را سفارش دهید و امکان بازگشت آن پس از باز کردن جعبه و استفاده از لنز، وجود نداشته باشد.

علائم لنز‌های سیگما مربوط به اندازه حسگر دوربین

همان‌طور که گفتیم که لنز‌های مختلف سیگما می‌توانند روی دوربین‌های مختلفی قرار بگیرند. به همین دلیل هم این شرکت مشخصاً علائمی را برای نمایش فول‌فریم بودن یا APS-C بودن لنز‌های خود استفاده می‌کند. یعنی علائمی مانند DG، یاDC  را استفاده می‌کند که به کاربران بگوید این لنز مناسب چه نوع حسگری ساخته شده است.

علامت DG در لنز‌های سیگما: این عبارت نشان می‌دهد که لنز مناسب حسگر دوربین‌های فول فریم ساخته شده است. البته این اصلاً به این معنی نیست که نمی‌توانید از آن روی دوربین‌های APS-C استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید که بسته به ضریب بزرگنمایی دوربین APS-C که معمولاً برابر 1.5 تا 1.6 برابر است، فاصله کانونی این لنز‌ها با کاهش زاویه دید، تصویری نزدیک‌تر را نشان می‌دهند.

علامت DC در لنز‌های سیگما: این عبارت نشان می‌دهد که لنز مورد نظر صرفاً مناسب دوربین‌های DSLR اندازه کوچک ساخته شده و به طور کلی نمی‌توانید آن‌ها را روی دوربین‌های فول فریم نصب کنید.

علامت DN در لنز‌های سیگما: به این معنی‌ است که این لنز‌ها برای دوربین‌های کامپکت بدون آینه طراحی شده‌اند. اما از آنجا که سیگما برای دوربین‌های فول فریم بدون آینه مانند سری دوربین‌های a7 سونی هم لنز تولید می‌کند، مشخص نکرده است که آیا این لنز‌ها برای سری فول فریم هستند یا حسگر‌های APS-C یا حتی میکرو چهارسوم ها.

علائم لنز‌های سیگما برای تکنولوژی‌های اپتیکی لنز

این علائم متمرکز بر ساختار لنز هستند

عبارت HSM که در لنز‌های سیگما

معادل عبارت USM در لنز‌های کانن یا SWM در لنز‌های نیکون است، نشان دهنده موتور فوکوس بی‌صدا در این لنز‌ها است. در واقع این عبارت مخفف Hyper Sonic Motor است و تکنولوژی پیشرفته موتور فوکوس قدرتمند اختصاصی سیگما است که در لنز‌های رده بالا و باکیفیت این شرکت دیده می‌شود. لنز‌های دارای این علامت خصوصاً در هنگام فیلم‌برداری، فوکوسی بسیار سریع دارند و تأثیر بسیار کمی روی صدای ویدیوی در حال ضبط می‌گذارند.

عبارت OS در لنز‌های سیگما مخفف عبارت Optical Image Stabilization و نشان‌دهنده وجود لرزشگیر اپتیکال در این لنز‌ها است. این علامت شبیه به علامت IS در لنز‌های کانن و VR در لنز‌های نیکون است.

علامت ASP

که مخفف عبارت Aspherical است نشان‌دهنده استفاده از عدسی‌های آسفریکال در لنز‌های سیگما است. عدسی‌های آسفریکال، تکنولوژی پیچیده‌ای دارند و تعداد عدسی‌های آسفریکال که در یک لنز به کار می‌رود نشان‌ دهنده میزان پیچیدگی اپتیکی آن و احتمالاً کیفیت خروجی لنز است. به همین دلیل معمولاً در بررسی‌ها و مشخصات لنز که در وب‌سایت نورنگار ارائه می‌شود، تعداد عدسی های آسفریکال هر لنز با جزئیات مشخص می‌شود.

عبارت APO یا Apochromatic

نوع دیگری از تکنولوژی اپتیکی است که به منظور کاهش اشکالات نوری در لنز‌های پیشرفته استفاده می‌شود. لنز‌هایی که دارای این تکنولوژی هستند، پراکندگی نوری کمتری دارند و رنگ‌ها، خصوصاً در لبه‌های پرکنتراست آن‌ها بسیار دقیق‌تر ثبت می‌شود. این لنز‌ها معمولاً دارای پوششی از فلورین هستند که بازتاب نور روی سطح آن‌ها حداقل است.

البته عدسی‌هایی مانند سری SLD و ELD هم وجود دارند که باعث کاهش این پراکندگی رنگی می‌شوند. سیگما استفاده از این عدسی‌ها را هم با همین نام APO نشان می‌دهد و وجود این عبارت، خصوصاً در لنز‌های تله‌فوتو این شرکت به این معنی است که می‌توانید در عکس‌هایی که از فواصل دور، از سوژه‌های پرکنتراست می‌گیرید (مثلاً عکاسی از یک درخت در زمینه روشن آسمان) کمترین لبه‌های رنگی را در کناره‌های تیره روشن عکس ببینید.

عبارت RF در لنز‌های سیگما

نشان‌دهنده قابلیت Rear Focus در این لنز‌هاست. به این معنی که در هنگام فوکوس، تنها چند عدسی که در پشت تیغه‌ای دیافراگم قرار دارند جابه‌جا می‌شوند. این تکنولوژی، در مقابل تکنولوژی عمومی فوکوس در لنز‌های عادی که تعداد زیادی از لنز‌ها مجبور به جابه‌جایی هستند سریع‌تر و دقیق تر است و معمولاً لنز‌هایی که دارای این تکنولوژی هستند آن را به عنوان یک مزیت مهم معرفی می‌کنند.

عبارت IF یا Internal Focus

هم یکی از طراحی‌های پیشرفته در ساخت لنز است که اندازه لنز را در هنگام فوکوس ثابت نگه می‌دارد. این نوع طراحی در برابر طراحی لنز‌هایی که در هنگام فوکوس، اندازه آن‌ها بزرگ‌تر یا کوچک‌تر می‌شوند بسیار ارجحیت دارد. به عنوان مثال لنز‌هایی مانند 18-55mm که در اغلب دوربین‌های APS-C ارزان قیمت می‌بینیم، عدسی‌ جلویی در هنگام فوکوس، بیرون می‌آید یا می‌چرخد که باعث می‌شود تا نتوانید از برخی از فیلتر‌های خاص مانند Graduated ND استفاده کنید.

ضمناً لنز‌های فوکوس داخلی معمولاً سریع‌تر از لنز‌هایی هستند که برای فوکوس کردن لازم است تا بدنه لنز را به صورت مکانیکی جابه‌جا کنند.

گاهی اوقات علائم SLD و ELD و FLD هم در لنز‌های سیگما می‌بینیم. این‌ها مخفف عبارت‌های Special Low Dispersion ، Extraordinary Low Dispersion و F Low Dispersion هستند که باز هم نشان‌دهنده تکنولوژی اپتیکی لنز برای جلوگیری از پراکندگی رنگی و دقت بالاتر تفکیک رنگ‌ در لنز است. SLD و ELD در واقع لنز‌هایی با کمترین لبه‌های رنگی یا Chromatic Aberration هستند که نوع ELD حتی بهتر از SLD است.

عبارت FLD از هر دوی آن‌ها بهتر است و احتمالاً حرف F می‌تواند به دلیل وجود اجزای Flourite در این لنز‌ها باشد.

عبارت TSC یا Thermally Stable Composite

در برخی از لنز‌های سیگما نشان دهنده استفاده از تکنولوژی ترکیبی پلی‌کربنات و فلز است که در ساختار بدنه این لنز‌ها استفاده شده است. به گفته سیگما، استفاده از این ترکیب، باعث مقاومت بیشتر بدنه تا حدود 25 درصد بیشتر از لنز‌های صرفاً فلزی می‌شود. اما آنچه که ما از این لنز‌ها دریافت می‌کنیم، خوش‌دست بودن بیشتر بدنه‌های لنز‌ها است که در اغلب لنز‌های سری Art می‌بینیم.

علائم لنز‌های سیگما مربوط به کاربرد لنز

لنز Macro

واضح است که این عبارت نشان‌دهنده کاربرد این لنز‌ها برای عکاسی ماکرو یا عکاسی از نزدیک است. سال‌های سال است که لنز‌هایی مانند 150mm f/2.8 OS HSM سیگما، از پرطرفدارترین لنز‌های این شرکت برای عکاسان ماکرو است. اما عجیب‌تر اینکه این عبارت را در نام بسیاری از لنز‌های سیگما می‌بینید که طبیعتاً باید نشان‌دهنده این باشد که این لنز دارای بزرگنمایی 1:1 یا حداقل 1:1.5 برای عکاسی ماکرو باشد.

اما موضوع نه چندان جالب اینکه بسیاری از آن‌ها دارای بزرگنمایی 1:2 یا حتی بیشتر هستند که با چیزی که ما از لنز‌های کانن یا نیکون که برای عکاسی ماکرو ساخته شده‌اند تجربه کرده‌ایم سازگار نیست.

پیشنهاد می‌کنیم که حتی اگر لنز‌هایی با این عبارت را برای عکاسی ماکرو انتخاب کرده‌اید، حتماً بخش مشخصات لنز را بخوانید و مطمئن شوید که میزان بزرگنمایی لنز با آنچه نیاز دارید مطابقت دارد یا خیر. در این زمینه می‌توانید با مشاوران ما در نورنگار تماس بگیرید و از عملکرد لنز اطمینان حاصل کنید.

لنز Fisheye

هم عبارت دیگری است که در چند لنز سیگما می‌بینید و کاملاً مشخص است که با لنز‌های سوپر واید روبرو هستید. این لنز‌ها دارای زاویه دید بسیار باز (البته نه لزوماً 180 درجه) و اعوجاج بسیار زیاد در کناره‌های کادر هستند که برای عکاسی‌های خاصی استفاده می‌شوند.

لنز‌های سیگما از بهترین لنز‌های جهان هستند و وب‌سایت نورنگار، فهرست کاملی از این لنز‌ها را عرضه می‌کند که می‌توانید با آن‌ها، اشتیاق و علاقه خودتان به دنیای عکاسی را به تصاویری چشم‌گیر و بی‌نظیر تبدیل کنید.

اگر همچنان سؤالی در رابطه با علائم و نشانه‌گذاری‌های لنز‌های سیگما برایتان باقی مانده بود، حتماً درباره آن از ما بپرسید.

نورنگارلنزلنز سیگماعکاسیدوربین عکاسی
تجهیزات مدرن عکاسی و تصویربرداری
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید