ویرگول
ورودثبت نام
نورا علیزاده
نورا علیزاده
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

من عذر می‌خوام.

#داستان_یک_نورا
بخش سوم
"من عذر می‌خوام"
بچه که بودم خیلی چیزا رو از آقای مجری یاد گرفتم؛ از جلو تلویزیون ننشستن گرفته تا اینکه وقتی کار اشتباهی می‌کنم #عذرخواهی کنم.
اما وقتی بزرگتر شدم دیدم که خیلی‌ها دنبال اینن که تو رو مجبور به عذرخواهی کنن، در واقع دلشون میخواد که بگی "غلط کردم".
اونا لازم داشتن اینو بشنون تا حس کنن دست بالا رو دارن و آدم قوی‌تری نسبت به تو هستن. از استاد دانشگاه گرفته تا گشت ارشاد تا مدیرت و همکارت...
از طرفی کلمه "ببخشید" یه جورایی شده بود تیکه کلامم و برای هر چیزی می‌گفتم: ببخشید.
ببخشید در رو باز می‌کنی منم رد شم؟
ببخشید اون کار اشتباه رو کردم.
ببخشید یه لیوان آب میدی؟
ببخشید ....
این شد که دیگه #ببخشید هم معنیش رو برای شنونده از دست می‌داد.
در نتیجه کم کم جبهه گرفتم به مقوله "قبول اشتباه" و بعد از اونم "عذرخواهی کردن" و "ببخشید" گفتن.
این موضوع ادامه داشت تا اینکه چند سال پیش توی یکی از قسمت‌های جدیدی که آقای مجری برای سال نو می‌ساخت، یه اتفاق جالبی افتاد.
یه دردسری پیش اومده بود و آقای مجری فکر می‌کرد که باز زیر سر کلاه قرمزی و پسر عمه زاست و در نتیجه کلی باهاشون دعوا کرد. بعد یه کم که جلوتر رفت، فهمید که کار اونا نبوده و تو جمع بقیه عروسکا بهشون گفت من از شما #عذرمیخوام و تلاش کرد که بهشون نشون بده این عذرخواهیش از ته دله و میخواد تلاش کنه که براشون جبران کنه.
بعد از اون قسمت رفتم و کلی سرچ کردم درباره #عذرخواهی کردن. می‌خواستم بدونم دقیقا کی باید عذرخواهی کنم و چجوری؟
جالب بود که فهمیدم توانایی یه فرد تو پذیرش اشتباه و عذرخواهی کردن، نشونه #عزت_نفس بالا اون فرده.
دیگه اینکه یه چیزی داریم به اسم #آداب عذرخواهی.
اینکه عذرخواهی وقتی جوابه که قبول کنی واقعا اشتباهی کردی وگرنه هر چی بگی مصنوعی به نظر میاد.
در ضمن هیچ وقت یه شخص ثالث نمیتونه به جای تو عذرخواهی کنه. اگه کارت اشتباه بوده و میخوای حلش کنی باید #شجاع باشی و خودت بری عذرخواهی کنی.
یادگرفتم وقتی دارم عذر خواهی می‌کنم، نباید به گفتن جمله "عذر میخوام" کفایت کنم و باید بگم دقیقا برای چه موضوعی دارم عذر خواهی می‌کنم و برای جبرانش حاضرم چیکار کنم؟
بعدها فهیمدم وقتی خودم نمی‌دونم برای جبران اشتباهم باید چیکار کنم، بهتره که از طرف مقابل بپرسم چیکار می‌تونم بکنم که جبران کنم برات؟!
و یه چیز خیلی مهم دیگه هم تو گذر زمان یاد گرفتم، اونم اینکه عذرخواهی کردن نباید بیش از حد با آب و تاب باشه و گردن کج کنم و کل شخصیتم رو زیر سوال ببرم و به آدم های دیگه اجازه بدم این رفتار رو باهام داشته باشن.(این  تیکه اش مفصله و جزئیات زیادی داره)
#مطمئنم این همه ماجرا نیست و کلی چیز دیگه هم تو این قصه هست که لازمه یادشون بگیرم.
خلاصه که #ممنونم آقای ایرج طهماسب.
#ممنونم که ما رو تو دهه چهارم زندگی‌مون هم تنها نمیذاری.

عذرخواهیایرج طهماسب
طراح سیستم‌های اداری و منابع انسانی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید