PBR مخفف Physically Based Rendering است و به این معنی است که این ماده خواص بصری یک سطح را به روش فیزیکی قابل قبولی توصیف می کند، به طوری که نتایج واقعی تحت هر شرایط نوری امکان پذیر است. اکثر موتور رندرها از این متریال پشتیبانی می کنند و با استفاده از تکسچر های بسیار منحصر به فرد و کاربردی می توان این متریال های واقعی را ایجاد کرد .
امروزه ساخت متریال های حرفه ای یکی از بهترین روش ها برای ارائه خروجی های مناسب است که نرم افزار و موتور رندرهای بسیار زیادی همانند ؛ ویری ؛ کرونا ؛ اینسکیپ ؛ لومیون و …. می تواند از این نوع متریال ها پشتیبانی کند و یک صحنه بسیار واقعی را در اختیار ما قرار دهد .
رندرگیری به عملیاتی گفته می شود که تصاویر سه بعدی را به تصاویر دو بعدی تبدیل می کند که در خروجی پروژه پارامتر های زیادی همچون نور ، سایه ، دوربین گذاری و ساخت متریال دخیل هستند که استفاده از PBR باعث میشود تا مراحل رندرینگ به واقعیت نزدیک شود .
پی بی آر که نقش اصلی خود را در قسمت خروجی موتور رندرها ایفا می کند و باعث میشوند پروسه رندرگیری را که از قوانین فیزیک نور استفاده می شود با کیفیت بهتری خروجی بگیرند.
امروزه PBR در صنعت شبیه سازی بسیار جایگاه مناسبی را گرفته است که با کمک موتور رندرها می تواند رفتار متریال ها را با مواجهه با نور میزان انعکاس ، روشنایی ، برجستگی ، جابه جایی و …. را مشخص کند و می توان به خوبی مقدار موارد ذکر شده را برای متریال ها مشخص کرد .