امید سعادت
امید سعادت
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

از بازی بازی تا بازی سازی

گذشتهٔ مختصر و ضعف بزرگ

خیلی کوچولو بودم که روی میکرو (NES)، سوپر ماریو بازی میکردم و هیچ ایده ای نداشتم که ممکنه یه روز هم خودم بازی بسازم. توی کلوپ به بزرگتر هایی خیره میشدم که Winning Eleven بازی میکردن و از توی منوهای ژاپنی میتونستن گزینهٔ درست رو انتخاب کنن و با ترکیب چند تا دکمه، تیم های منتخب جهان و منتخب اروپا رو آزاد کنن، ترکیب بچینن و از بازیشون لذت ببرن. (که بعد ها خودم هم تونستم ولی به نظرم دستاورد خاصی نبود!) تا سالها بعد هم همینجوری بود. وقتی روی کامپیوتر ویندوز ۹۸ خراب می‌شد بدنم داغ میشد و به چشمم یه فاجعه اتفاق افتاده بود که تنها با کمک دوست بابام این مشکل میتونست حل بشه.

اینکه تا سالها بعد به ذهنم خطور نکرد که «شاید یه روزی منم بتونم» ضعف بزرگی بود.

حالای مختصر و باور جدید

اینکه چطوری بازی ساز شدم داستان طولانی و شاید کسل کننده‌ای باشه. آخرش این شده که الان بیشتر از ۱۴ ساله که بازی میسازم و مهمترین چیزی که یا گرفتم اینه که:

یادگرفتن هیچ تخصصی برای هیچ کسی غیر ممکن نیست.
ابراهیم هاماتو
ابراهیم هاماتو

یعنی دیگه از اصطلاح آپولو هوا کردن برای نمایش سختی یه کار استفاده نمی‌کنم. چون برای آپولو هوا کردن فقط کافیه توی مسیرش قرار بگیریم. طبق این مقاله بعد از ۶ ماه یا بیشتر میشه مهارت جدیدی یاد گرفت و طبق یه مقالهٔ دیگه حدود ۱۰ هزار ساعت (حدود ۹ سال) طول میکشه که توی اون مهارت، استاد بشیم.

واسه بازی ساز شدن چیکار کنیم؟

اول باید ببینیم بازی از چه بخش هایی تشکیل شده و شما با کدوم بخش بیشتر ارتباط برقرار می‌کنین.
طبق ویکی پدیای‌بازی سازی سه تا نقش کلی هست:

  • تولید کننده یا Producer: معمولاً کسی که تیم توسعه رو مدیریت میکنه، زمان‌بندی میکنه، گزارش آماده میکنه، برای استخدام تیم های مختلف کمک میکنه و ...
  • منتشر کننده یا Publisher: کسی که محصول نهایی رو توی مارکتهای موجود داخلی یا بین‌المللی منتشر میکنه.
  • تیم توسعه یا Development team: که خودش شامل چند بخش میشه: طراح بازی، آرتیست (دو بعدی یا سه بعدی)، برنامه نویس، طراح مرحله، طراح صدا و تستر. که برای آشنایی بیشتر با هر کدوم از این بخش ها توصیه میکنم همون ویکی‌پدیای بازی سازی رو کامل مطالعه کنین.

توصیه های اضافی:

  • از انتخاب هیچکدوم از زمینه ها نترسین و فقط به رشتهٔ مورد علاقه‌تون فکر کنین.
  • بخاطر پول تصمیم گیری نکنین. توی هر شاخه‌ای که تخصص کسب کنین و خروجی‌های لذت بخشی تولید کنین، پول کافی میرسه.
  • زبان انگلیسی و مهارت‌های سرچ کردنتون رو تقویت کنین. تقریباً توی همهٔ زمینه‌هایی که لازمهٔ منبع آموزشی رایگان توی اینترنت پیدا میشه.
  • توی شبکه‌های اجتماعی، بازی ساز‌های خوب رو دنبال کنین و ازشون راهنمایی بگیرین. من تا حالا از هر کدوم از بازی‌ساز های ایرانی کمک خواستم، بازخورد خیلی خوبی گرفتم.

مرسی که وقت گذاشتین و خوندین! مشتاقانه منتظرم محصولات خفنی که تولید میکنین رو ببینم و تجربه کنم.

بترکونین ?

----------------------------

لینک‌های کمکی برای دنبال کردن محتوای بازی‌سازی در ایران:

یوتوب:

  • کانال فن‌کست: مصاحبه با بازی‌سازهای باتجربه در زمینه‌های مختلف.
  • کانال DevQuest: بررسی شرکت‌های بازی سازی در کشورهای مختلف و تحلیل دلایل موفقیت یا شکست اونها.

توی توییتر هم این لیست بازی‌ساز هاییه که من میشناسم.

اگه لینک کمکی دیگه‌ای یا اکانت توییتری دیگه‌ای میشناسین که من جا انداختم، همینجا بگین تا پست رو آپدیت کنم.

ده سالگی بازاربازی سازی
بازی ساز و فعلاً برنامه نویس
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید