ویرگول
ورودثبت نام
فرصتی برای جوانان
فرصتی برای جوانان
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

مصاحبه مهدی ایل بیگی با گروه فرصتی برای جوانان




فیلم‌بردار فیلم کوتاه «درون»، فیلم‌نامه و لوکیشن را اولین و مهم‌ترین عامل در انتخاب درست دوربین دانست و توضیح داد: وقتی فیلم‌نامه‌ خوبی می‌خوانم، می‌بینم حیف است با یک دوربین معمولی‌ فیلم‌برداری شود. به‌خاطر اینکه احتمال می‌دهم این فیلم‌نامه اگر خوب پیاده شود در جشنواره‌های خارجی، خیلی بیشتر دیده می‌شود. جشنواره‌های خارجی در سطوح بالا مثل کن، بوسان، شورت شورتز و... بعد از دیدن قصه و محتوای فیلم، نگاه می‌کنند به اینکه چقدر به ساخت فیلم اهمیت داده‌اید. یعنی به آنالیز کیفیت فیلم می‌پردازند. می‌بینند این فیلم‌نامه خوب، شعور انتخاب یک دوربین خوب و مناسب را به همراه دارد و این احتمال پذیرش فیلم را بالا می‌برد. اینجا بحث مالی مطرح نیست، آن فهم درست، مهم است. باز تاکید می‌کنم؛ دوربین فیلم نمی‌سازد. من اولین سوالی که از بچه‌ها می‌پرسم این است که هدف و نگاه شما به این فیلم تا کجاست؟ جشنواره خارجی یا داخلی و یا یک کارکلاسی یا دانشگاهی؟ هدف فیلم‌ساز به من کمک می‌کند که وقتی شرایط هست و در لوکیشن درستی هستیم، تجهیزات و دوربین درستی هم را به کار ببریم فیلم کوتاه «درون»، فیلم‌نامه و لوکیشن را اولین و مهم‌ترین عامل در انتخاب درست دوربین دانست و توضیح داد: وقتی فیلم‌نامه‌ خوبی می‌خوانم، می‌بینم حیف است با یک دوربین معمولی‌ فیلم‌برداری شود. به‌خاطر اینکه احتمال می‌دهم این فیلم‌نامه اگر خوب پیاده شود در جشنواره‌های خارجی، خیلی بیشتر دیده می‌شود. جشنواره‌های خارجی در سطوح بالا مثل کن، بوسان، شورت شورتز و... بعد از دیدن قصه و محتوای فیلم، نگاه می‌کنند به اینکه چقدر به ساخت فیلم اهمیت داده‌اید. یعنی به آنالیز کیفیت فیلم می‌پردازند. می‌بینند این فیلم‌نامه خوب، شعور انتخاب یک دوربین خوب و مناسب را به همراه دارد و این احتمال پذیرش فیلم را بالا می‌برد. اینجا بحث مالی مطرح نیست، آن فهم درست، مهم است. باز تاکید می‌کنم؛ دوربین فیلم نمی‌سازد. من اولین سوالی که از بچه‌ها می‌پرسم این است که هدف و نگاه شما به این فیلم تا کجاست؟ جشنواره خارجی یا داخلی و یا یک کارکلاسی یا دانشگاهی؟ هدف فیلم‌ساز به من کمک می‌کند که وقتی شرایط هست و در لوکیشن درستی هستیم، تجهیزات و دوربین درستی هم را به کار ببریم

فیلم‌بردار فیلم کوتاه «جیغ» در مورد ساخت فیلم‌هایی با گوشی‌های هوشمند و استفاده از آن به‌عنوان ابزاری برای دانشجویان و فیلم‌برداران تجربی توضیح داد: من هم از این گوشی‌ها خریدم که با آن تمرین کنم، نه اینکه فیلم بسازم. این ابزار فقط و فقط برای تمرین است. وقتی می‌خواهید فوتبال بازی کنید باید قبل از ورود به زمین نرمش کنید. نباید سریع وارد زمین بشوید. اگر دوربین گوشی را مثل همان نرمش ببینید و خود را آماده کنید که با کادر، قاب و ترکیب‌بندی آشنا شوید، خوب است. به‌عنوان یک ابزار برای فیلم‌ساز و فیلم‌بردار که باید به‌نوعی ابزار پر شالش باشد، توی جیبش باشد و تمرین کند و بعد از آن تجربه به‌صورت جدی و با دوربین در کار استفاده کند درست است ولی آن‌قدر جدی نیست تا با آن فیلم‌سازی را دنبال کنی.

فیلم‌بردار فیلم کوتاه «درون»، فیلم‌نامه و لوکیشن را اولین و مهم‌ترین عامل در انتخاب درست دوربین دانست و توضیح داد: وقتی فیلم‌نامه‌ خوبی می‌خوانم، می‌بینم حیف است با یک دوربین معمولی‌ فیلم‌برداری شود. به‌خاطر اینکه احتمال می‌دهم این فیلم‌نامه اگر خوب پیاده شود در جشنواره‌های خارجی، خیلی بیشتر دیده می‌شود. جشنواره‌های خارجی در سطوح بالا مثل کن، بوسان، شورت شورتز و... بعد از دیدن قصه و محتوای فیلم، نگاه می‌کنند به اینکه چقدر به ساخت فیلم اهمیت داده‌اید. یعنی به آنالیز کیفیت فیلم می‌پردازند. می‌بینند این فیلم‌نامه خوب، شعور انتخاب یک دوربین خوب و مناسب را به همراه دارد و این احتمال پذیرش فیلم را بالا می‌برد. اینجا بحث مالی مطرح نیست، آن فهم درست، مهم است. باز تاکید می‌کنم؛ دوربین فیلم نمی‌سازد. من اولین سوالی که از بچه‌ها می‌پرسم این است که هدف و نگاه شما به این فیلم تا کجاست؟ جشنواره خارجی یا داخلی و یا یک کارکلاسی یا دانشگاهی؟ هدف فیلم‌ساز به من کمک می‌کند که وقتی شرایط هست و در لوکیشن درستی هستیم، تجهیزات و دوربین درستی هم را به کار ببریم.

فیلم‌بردار فیلم کوتاه «امضا» درباره کمک کارگردان به فیلم‌بردار افزود: کارگردان یک ذهنیت و فکری برای فیلم دارد او می‌تواند با انتخاب هوشمندانه عوامل درست را از فیلم‌بردار، بازیگر، صدابردار و... کنار هم بچیند و این بزرگ‌ترین کمک به فیلم و فیلم‌بردار است. سینما، کاری تیمی است. جهان‌بینی کارگردان از فیلم و انتقال آن به من به‌عنوان یک فیلم‌بردار مهم است. حالا من باتوجه ‌به تجربیات قبلی و شناخت ابزار به‌عنوان یک مدیر فیلم‌برداری و یک تکنسین کنار او هستم و می‌توانم بگویم که مثلا این پلان با ذهنیت و دنیای شما درست از کار در می‌آید یا فلان ضعف را دارد.

انتخاب دوربینجشنواره‌های خارجیفیلم کوتاه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید