برای متغییر ها در تایپ اسکریپت نوع های زیر وجود دارد:
1- boolean (true | false) -> *
مقادیر بولی
let male: boolean= true;
2- string ( '...' | "..." | `...` ) -> *
مقادیر رشته ای
let name: string ="ali"
3- number ( integer, float, hex, bin ) -> *
مقادیر عددی
let a: number = 1 ;
4- Array or [] -> list
لیست ها
let names: Array= ['ali' , 12, true]
let names: []=[]
به متغییر های نوع ارایه نوع هر خانه را نیز میتوان مشخص کرد .
let names : Array<string> = ['ali', 'hasan'];
5- tuple (set | like limited Array) ->
مقادیر مجموعه ای
let location : [number, number] = [ 35.6961 , 51.4231 ]
6- enum (const type) ->
مقادیری ثابت
ابتدا باید یک enum تعریف کرد. سپس نوع متغییر را به enum تعریف شده انتصاب داد
enum Color { Red = 1, Green = 2, Blue = 3, };
let c: Color = Color.Green;
7-unknown(multi type)
مقادیری که هنوز مشخص نشده اند
let notSure: unknown = 4;
8- any (all type) :
برای مقادیری که نوع های متفاوتی دارند
let size: any= 100;
let size: any= '100px';
9-void (nothing)->
نوع خروجی توابعی که چیزی بر نمی گردانند
function (): void {
}
#تععین نوع بازگشتی برای تابع در تایپ اسکریپت
10- null and undefined
مقادیر تعریف نشده
11- never ->
مقادیری که هیچ وقت بر نمیگردد
مثل حلقه بی نهایت یا توابعی که قبل از خروجی exception بر میگردانند
function infiniteLoop(): never {
while (true) {}
}
12- object ->
مقادیری که نوع اولیه نیستند.
انواع اولیه :
number
, string
, boolean
, bigint
, symbol
, null
, or undefined
function create(o: object | null): void
create({id:0});