ویرگول
ورودثبت نام
پرستو دیبا
پرستو دیبا
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

چه کسی مولانا را دزدید؟

داستان از اونجا شروع شد که یه روز من رفتم موزه مادام توسوی استانبول(موزه مجسمه‌های مومی افراد معروف) و ویدیوش رو توی یوتیوب منتشر کردم.

مجسمه مولانا در موزه مادام توسوی استانبول
مجسمه مولانا در موزه مادام توسوی استانبول

با دیدن این ویدو، یکی از دوستای تُرکم اومد زیر ویدیوم نوشت:


فاتیح: چرا مولانا رو دزدیدی؟ ?
من: شما اول دزدیدن رو شروع کردین! ?
فاتیح: اون زمان ترک بوده! ?
من: تا حالا هیچ کدوم از شعرهای مولانا رو خوندی؟ ?
فاتیح: به چه زبانی؟ به زبان اصلی نخوندم.
من: منم همین رو می‌گم. اغلب شعرهاش به زبان فارسیه. ?
فاتیح: در واقع زبان عثمانی بوده، ? که ما دیگه صد سالی هست از این زبان استفاده نمی‌کنیم.
فاتیح: مولانا ترک بود یا ایرانی. سوال این است؟!
فاتیح: البته افغانستان به دنیا اومده. ?
من: ???

در حین کَل کَل فکرم درگیر بود که آیا واقعاً اهمیت داره که مولانا کجایی بوده؟ من که حتی یه نقل قول هم از مولانا حفظ نیستم و هیچ وقت جز در کتاب‌های مدرسه چیزی ازش نخوندم حالا چرا انقدر دارم جوش می‌زنم که ثابت کنم مولانا ایرانی بوده!
تازه بماند که این نوع نگاه به جهان بینی من نمی‌خوره. کسی که می‌گه دنیای بدون مرز چرا گیر داده به ملیت مولانا! اگه می‌گم همه انسانیم و فرقی نداره کجای این کره خاکی باشیم، چرا توی عمل که می‌رسه خون پاک آریاییم به جریان می‌افته؟ تازه بماند که خود من مامانم آذری هست و بابام تهرانی.
از شما چه پنهون الان که فکر می‌کنم می‌بینم من موقع ویرایش این ویدیو، وقتی برای مولانا تیتر می‌نوشتم توی ذهنم بود که حتماً بزنم این شاعر ایرانی بوده، که باعث بشه دوست‌های ترکم واکنش نشون بدن، و این واکنش باعث بیشتر دیده شدن ویدیوم بشه.

میدونم خیلی کلید اسرار طور میشه اما وقتی داشتم با دوستم کل کل می‌کردم، همزمان انیمیشن پا کوچولو رو می‌دیدم. چه ربطی داشت؟ اگه این انیمیشن رو دیده باشید، میدونید که پا کوچولو هم مثل من یوتیوبره و توی داستان با این قضیه درگیره که برای جلب توجه محتوا تولید کنه یا در راستای ارزش‌هاش.

پا کوچولوی یوتیوبر :)
پا کوچولوی یوتیوبر :)

ماهیت یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی آدم رو هُل میده توی همین بازی‌های لایک و کامنت و بحث‌های گاها الکی. من خیلی تلاش کردم که خودم رو از این فضا نجات بدم و کنترل زندگی دیجیتالم رو دستم بگیرم، و فکر می‌کردم خیلی کنترل دارم، تا اینکه این داستان پیش اومد و یه بار دیگه تلنگر خوردم.
با گفتن این همه شعار خیلی سخته که الان لینک بدم به ویدیویی که درست کردم! قطعاً خوشحال می‌شم از اینکه ویدیوم رو ببینید و نظرتون رو بگید اما در عین حال سعی می‌کنم به جای اینکه به تعداد لایک و کامنت نگاه کنم، به اون یکی دوست‌های ترکم فکر کنم که وقتی براشون این ویدیو رو فرستادم، یکیشون گفت نمیدونسته این موزه توی استانبول هست و حتماً با خواهرش می‌ره ببینه. یا اون یکی دوستم که بعضی از شخصیت‌های ترک رو نمی‌شناخت و با ویدیوی من تازه باهاشون آشنا شده بود.
فکر کنم اگه باعث بشم فقط یه نفر به این موزه بره، یا با هنرمندان و مشاهیر تُرک‌ و دنیا آشنا بشه، من کارم رو انجام دادم.

نظر شما چیه؟ ملیت مشاهیر مهمه؟

.

لینک ویدیوی مادام توسوی استانبول ترکیه:)

https://youtu.be/i5zQwjxH6dg
مولاناسفرنامهموزه مادام توسواستانبولترکیه
به طبیعت و آدم ها و تغییر علاقه دارم و دوست دارم مینیمالیست بشم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید