نویسندگان زن به جلو می روند
والدفوگل پس از گذراندن بخشی از سال گذشته در دفتر کپی رایت ایالات متحده به عنوان یک محقق مدعو، به مطالعه در زمینه نمایندگی زنان در صنایع خلاق علاقه مند شد. آژانس فدرال، که بخشی از کتابخانه کنگره است، وظیفه دارد سوابق مربوط به مطالب دارای حق چاپ را نگه دارد.
یکی از اولین پروژههایی که دفتر کپی رایت روی آن کار کرد، تجزیه و تحلیل دادههای تکامل زنان در حق مؤلف بود. با نگاهی به اعداد، چشمان والدفوگل زمانی باز شد که متوجه شد زنان پیشرفتهای باورنکردنی در زمینه تألیف کتاب داشتهاند، اما همچنان در سایر حوزههای خلاق عقب هستند.
برای مثال، در حالی که آنها در سالهای اخیر پیشرفتهایی داشتهاند، زنان هنوز کمتر از 20 درصد از کارگردانان سینما و کمتر از 10 درصد از فیلمبرداران را در 250 فیلم برتر ساخته شده در سال 2022 تشکیل میدهند. زنان تنها بین 10 تا 15 درصد مخترعان در ایالات متحده را در یک سال معمولی تشکیل می دهند.
برای مدت طولانی، بازار کتاب شاهد نابرابری مشابهی بین مردان و زنان بود. مطمئناً، برخی از نویسندگان زن راک استار از گذشته به ذهن میرسند: جین آستن، مری شلی، امیلی دیکنسون، آگاتا کریستی، زورا نیل هرستون - فقط چند نفر از آنها را نام ببریم. اما، والدفوگل میگوید، تقریباً بین سالهای 1800 تا 1900، سهم نویسندگان زن در هر سال تنها 10 درصد بود.
در قرن بیستم، نویسندگی زنان به آرامی شروع به رشد کرد. در اواخر دهه 1960، درصد سالانه نویسندگان زن به تقریباً 20 درصد افزایش یافته بود.
سپس، در حدود سال 1970، نویسندگی زنان واقعاً شروع به انفجار کرد. والدفوگل میگوید: «بعد از سال 1970 تغییراتی وسيع رخ داد.
والدفوگل دریافته است که تا سال 2020، زنان اکثریت تمام کتابهای جدید، داستانی و غیرداستانی را هر سال در ایالات متحده مینوشتند. و زنان در این مرحله نه تنها پربارتر از مردان شدهاند، بلکه موفقتر نیز میشوند. والدفوگل داده های طیف وسیعی از منابع را تجزیه و تحلیل می کند تا به این نتیجه برسد، از جمله کتابخانه کنگره، دفتر حق نشر ایالات متحده، آمازون و گودریدز. والدفوگل دریافته است که متوسط کتابی که توسط زن نوشته میشود، اکنون فروش، خوانندگان و سایر معیارهای مشارکت را نسبت به میانگین کتابهایی که توسط یک نویسنده مرد نوشته شده است، مشاهده میکند.
چرا 1970؟
پیشرفت زنان در بازار کتاب را می توان بخش کوچکی از جنبش فمینیستی گسترده تر دانست. انتخاب یک سال به عنوان نقطه عطف واضح برای هر جنبش اجتماعی می تواند کاملاً خودسرانه باشد. تغییرات اجتماعی دراماتیک اغلب به صورت تدریجی و نه یکباره اتفاق می افتد. با این اوصاف، اگر بخواهید یک سال را به عنوان نقطه عطف انتخاب کنید، سال 1970 سال بسیار خوبی برای جنبش زنان است، نه فقط در انتشار کتاب، بلکه در طیف وسیعی از فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی.
به نظر می رسد که مشارکت زنان در کل بازار کار ایالات متحده پس از سال 1970 واقعاً افزایش یافته است (اگرچه، به نظر ما، شما می توانید به وضوح پیشایندهای این پیشرفت را از قبل مشاهده کنید). اقتصاددانان نظریه ها و شواهد مختلفی را ارائه کرده اند که نشان می دهد چرا زنان آمریکایی پس از قرن ها نواختن کمانچه دوم در بازار کار به پیشرفت های چشمگیری دست یافتند. تأثیرات ماندگار ورود زنان به نیروی کار به عنوان مردانی که در خارج از کشور در طول جنگ جهانی دوم جنگیدند، جنبش فمینیستی، تغییرات فرهنگی و کاهش تبعیض مطمئناً نقش مهمی ایفا کردند.
گسترش روزافزون نیروی کار و فناوریهای صرفهجویی در زمان، مانند برق، لولهکشی، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، جاروبرقی و مایکروویو، که محاسبات اقتصادی بسیاری از خانوادهها را تغییر داد، همینطور بود. قبل از اینکه خانوارها استفاده گسترده از این فناوریها را بپذیرند، کار خانگی بسیار سنگینتر از اکنون بود و به ساعتها و ساعتها کار در روز نیاز داشت. بخش اعظم آن کار را زنان انجام می دادند. مطالعات مختلف اقتصادی نشان میدهد که با کاهش فناوریهای جدید این حجم کار، زنان به طور فزایندهای آزاد شدند تا مشاغلی را دنبال کنند - از جمله مشاغل در انتشارات.
قرص ضدبارداری که در دهه 1960 استفاده شد و دسترسی به سقط جنین را در دهه 1970 افزایش داد، همچنین به زنان کمک کرد تا به حوزههایی که به طور سنتی تحت سلطه مردان بود، آزاد شوند، با دادن حق انتخاب بیشتر به زنان در مورد اینکه آیا یا چه زمانی بچهدار شوند و چه تعداد بچهدار شوند. .
والدفوگل میگوید: «اگر به سهم زنانی که به دانشگاه میروند نگاهی بیندازید، به نظر میرسد که بسیار شبیه به انتشار کتاب است.
احتمالاً تصادفی نیست که تا سال 2020، زنان نه تنها اکثریت نویسندگان کتاب بودند، بلکه به اکثریت فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایالات متحده تبدیل شدند. زنان همچنین در حال حاضر حدود 70 درصد از دانش آموزان دبیرستانی را هر ساله تشکیل می دهند.
اما چرا بازار کتاب تا این حد پیشرفت بیشتری نسبت به سایر صنایع داشته است؟
با وجود پیشرفت در نیم قرن گذشته، زنان همچنان در بسیاری از بخشهای بازار کار، از جمله بسیاری از صنایع خلاق، از مردان عقب هستند. چرا کتاب ها متفاوت هستند؟
پاسخ نه تنها برای زنان، بلکه برای جامعه در کل اهمیت دارد. با توجه به اینکه زنان همچنان نماینده کمتر از 15 درصد از مخترعان در ایالات متحده هستند، برای ارائه یک مثال واضح، والدفوگل نگران است که احتمالاً یک دسته کامل از "ماری کوری های گمشده" در آنجا وجود دارد که می تواند به ما در یافتن درمان بیماری ها یا ایجاد روش های نوآورانه کمک کند. ، فناوری های نوین. اما به نظر می رسد چیزی آنها را عقب نگه می دارد. دلیل اینکه چرا بازار کتاب پیشرفت بسیار بیشتری داشته است ممکن است به ما کمک کند تا دریابیم که چگونه موفقیت را در حوزههای دیگر تکرار کنیم.
با این حال، بدون شواهد محکم، مطالعه جدید والدفوگل هیچ توضیح دقیقی برای اینکه چرا بازار کتاب انقلاب کرد در حالی که دیگران پیشرفت محدودی را مشاهده کردند، ارائه نمی دهد.
والدفوگل میگوید بهترین حدس او برای اینکه چرا زنان در انتشار کتاب در ایالات متحده پیشرفت زیادی کردهاند، برخلاف سایر حوزههای خلاقانه، به این واقعیت مربوط میشود که فرآیند کتابنویسی معمولاً یک تلاش انفرادی است که در آن نویسنده قدرت بیشتری برای انتخاب زمان و نحوه انجام کار دارد.
شاید این واقعیت که نوشتن کتاب عمدتا به تنهایی انجام می شود به این معنی است که تبعیض کمتر و سوگیری های زیان آور زنان و پویایی های اجتماعی در صنعت کمتر است. صنایعی مانند تولید فیلم و اختراعات علمی و فناوری تحت سلطه بوروکراسی های غول پیکر شرکتی هستند که به شدت سلسله مراتبی دارند. آنها همچنین سرمایه بر بیشتری دارند. شاید این درها را به روی تبعیض جنسی بیشتر و مقاومت در برابر سرمایه گذاری بر روی خالقانی که از لحاظ تاریخی کمتر معرفی شده اند مانند زنان باز کند.
اما انتشارات آمریکایی، در حالی که در سالهای اخیر شاهد رشد عظیمی در انتشارات خود بوده است، همچنان تحت سلطه شرکتهای بزرگی مانند NewsCorp و آمازون است. با این حال، یک پیچ و تاب وجود دارد و آن این است که خانههای انتشاراتی در ایالات متحده - بر خلاف فیلم، تلویزیون و سایر سازمانهای تولید خلاق - عمدتاً تحت سلطه زنان هستند. در سال 2015، ناشر Lee & Low Books از کارکنان 34 ناشر مستقر در ایالات متحده و 8 مجله مروری نظرسنجی کرد. آنها دریافتند که در حالی که این صنعت به طور نامتناسبی سفید است، به طور نامتناسبی نیز زنانه است. در این نظرسنجی حدود 78 درصد از کارکنان در تمام سطوح و 59 درصد از مدیران در صنعت انتشارات را زنان معرفی کردند.
گینور میگوید در فرآیند نوشتن The Glow و آشنایی با صنعت چاپ کتاب از طریق کارش در Literary Hub، خودش این را دیده است. او میگوید: «در کارم با زنان بسیار بیشتری مواجه میشوم که در حوزه نشر کار میکنند، و فکر میکنم منطقی است که زنان ویراستار و روزنامهنگار زنان از خواندن کتابهای زنان دیگر و خرید آنها بسیار خوشحال میشوند.
تقاضا برای کتاب در ایالات متحده نیز به طور نامتناسبی توسط زنان هدایت می شود. نظرسنجیها در حداقل چند دهه اخیر به طور مداوم نشان دادهاند که زنان آمریکایی بیشتر از مردان آمریکایی کتاب میخوانند، بهویژه وقتی صحبت از داستان باشد.
گینور میگوید برخی از معروفترین کانالهایی که در آن کتابها در ایالات متحده محبوبیت پیدا میکنند توسط زنان اداره میشوند. او به باشگاه کتاب اپرا و باشگاه کتاب ریس (که توسط ریس ویترسپون هدایت می شود) اشاره می کند. گینور میگوید: «حتی TikTok، با ویدیوهای محبوب BookTok، احساس من این است که بیشتر زنان هستند - و BookTok در حال حاضر فروش بسیار بالایی دارد.
فراتر از جمعیت خوانندگان و ناشران کتاب، پویایی اجتماعی تجارت کتاب نویسی می تواند برای زنان مطلوب تر از سایر صنایع خلاق باشد. به عنوان مثال، این یک امر به طور کلی انفرادی است که فاقد سیاست اداری، شیوه ها و سلسله مراتبی است که می تواند اغلب زنان را در معرض آسیب قرار دهد.
گینور میگوید: «ما در مورد زنان زیادی میشنویم که اجتماعی میشوند تا رهبری را به دست نگیرند، سروصدا نکنند. سایر فعالیتهای خلاقانه - مانند کارگردانی فیلم، ممکن است به اعتماد به نفس و قاطعیت پاداش دهد، ویژگیهایی که تحقیقات نشان میدهد به طور متوسط بیشتر با مردان مرتبط است. من شخصیتی دارم - نمیدانم میتوانم این را به خاطر اجتماعی شدن جنسیم مقصر بدانم یا نه - اما دوست ندارم احساس کنم که مردم را آزار میدهم. یکی از چیزهای مهم در مورد انتشار کتاب این است که شما از طرف شما نماینده ای بگیرید که مردم را اذیت کند. همچنین بخش انفرادی نوشتن یک کتاب نیز بسیار جذاب است زیرا شما فقط می توانید کتاب را بنویسید و سپس آن را در دستان دیگری قرار دهید. باید تا حدی از خود دفاع کنید. اما کار در مورد بلند بودن نیست، که می دانم برای برخی از زنان، حداقل مثل من، این می تواند یک چیز ناراحت کننده باشد."
تعداد فزاینده ای از تحقیقات در اقتصاد به چیزی بیش از ویژگی های شخصیتی و علایق اشاره دارد که مردان و زنان را در بازار کار از هم جدا می کند. کلودیا گلدین، اقتصاددان دانشگاه هاروارد، تحقیقات تاثیرگذاری را منتشر کرده است که یکی از مقصران اصلی نابرابری جنسیتی در بازار کار را نشان می دهد: این واقعیت که زنان همچنان بار سنگین مسئولیت های مراقبتی را در بسیاری از زوج ها به دوش می کشند. در نتیجه، گلدین دریافت که زنان به طور متوسط تقاضای بیشتری برای "انعطاف پذیری زمانی" نشان می دهند. به این معنا که آنها برای مشاغلی که انعطاف پذیری در برنامه کاری خود دارند، حق بیمه بیشتری قائل می شوند. این مشاغل معمولاً حقوق کمتری را ارائه می دهند، اما زمان و انعطاف بیشتری را برای صرف کارهای خانگی بدون مزد در خانه نیز فراهم می کنند.
گینور سریعاً به این نکته اشاره میکند که برای اکثر نویسندگان - و بهویژه برای نویسندگان داستاننویسی - نوشتن کتاب «زمینهای واقعاً کمدرآمد» است. این ممکن است به طور متوسط تعداد بیشتری از مردان را از تمایل به دنبال کردن حرفه نویسندگی منصرف کند. میدانم که زنان توسط تعدادی از نیروهای بازار هدایت میشوند، اما احساس میکنم این امکان وجود دارد که زنان بیشتری در ابتدا تمایل بیشتری به کار در زمینههای کمدرآمد داشته باشند.»
در عین حال، نوشتن کتاب، در بیشتر موارد، برای استفاده از اصطلاحات کلودیا گلدین، نهایت انعطاف پذیری زمانی را ارائه می دهد. شما می توانید هر زمان که می خواهید کتاب بنویسید - صبح، بعدازظهر یا شب. این ممکن است به ویژه برای برخی از زنان جذاب باشد، که بیشتر درگیر کارهای خانگی هستند. و ممکن است مردان و زنان را در موقعیت برابر تری در صنعت قرار دهد. برخلاف یک وکیل شرکتی یا مدیر اجرایی یا مخترع، نوشتن حق بیمه زیادی برای در دسترس بودن برای کار در تمام ساعات کاری قائل نیست، که مستلزم فداکاری بیشتر از زندگی خانوادگی شما است.
گینور میگوید که بیشتر کتابهایش را قبل از بچهدار شدن مینوشت، و قبل از شروع کار روزانهاش، زود از خواب بیدار میشد تا بنویسد. او می گوید که پس از به دنیا آمدن اولین فرزندش، مجبور شد زمان قابل توجهی را صرف پرداختن به ویرایش های ویرایشگر خود و نهایی کردن کتابش کند. اما، او میگوید، روند ویرایش او «با کمک شوهرم که صبحها بیشتر از کودک مراقبت میکرد، تسهیل شد».
دلایل رونق نویسندگی زنان هرچه که باشد، والدفوگل می گوید که خوانندگان از همه نوع، نه فقط زنان، آشکارا از آن سود می برند. و ما نیز با کتابهای جدیدی مانند The Glow که در 20 ژوئن در قفسهها قرار میگیرند، هستیم.
منابع :
https://parastosaleh.ir