"مجموعه شعر سپیدکوتاه "دست به دامن بهار رضاحدادیان منتشرشد"
مجموعه شعر سپید کوتاه "دست به دامن بهار"به تالیف "رضاحدادیان" منتشر شد این مجموعه شعر که در چاپ اول در ۱۰۴ صفحه و شامل ۱۰۰ شعرکوتاه می باشد ،در ۵۰۰ نسخه به قیمت "۹۵ هزار تومان" در کرمانشاه خرداد ۱۴۰۳ توسط" انتشارات دیباچه" منتشر و روانه بازار شد.
رضا حدادیان: در مورد کتاب جدیدش چنین می گوید سعی کرده ام در این کتاب به دو مقوله بیشتر بپردازم.
اول #تعریف_شعر_کوتاه
باید بگویم ؛
در حقیقت نوعی شعر کوتاه فرم شعریست که از یک محور ، تصویر و یا روایت تشکیل شده و به کار بردن معیارهای کمّی مثل تعداد هجا،کلمه ویا سطر به نظر من در آن درست نیست.
اما هایکو نوعی فرم شعریست که در آن معیارهای کمّی مثل تعداد هجا وجود دارد ودر "ضمن مربوط به عالم ذِن عالمی بر پایه مذهب بودا "می باشد.
نتیجه اینکه؛مراقب فرقِ این دو مقوله باهم باشیم.
دوم؛ پرداختن به #درون_مایه_های_ #زبانشناسی_ شعر_کوتاه ؛
در مجموعه "دست به دامن بهار" تلاش کرده ام این ذهنیت را برای دیگر شاعران جامعه تداعی کنم که در یک شعر خوب ، نیازی به فراوانی کلمات نیست، بلکه باید با آشنازدایی و لایه مندی شعر را به عمق کشانده تا به تاویل پذیری و چند معنایی برسد.
#مریم_گمار شاعر و منتقد کرمانشاهی در نیم نگاهی در مورد کتاب "دست به دامن بهار" چنین می گوید؛
شکلوفسکی میگوید؛ کار اصلی هنر ایجاد تغییر شکل در واقعیت است و هدف اصلی زبان ادبی این است که عادات ادراکی و احساسی را در شعر با استفاده از اشکال غریب و غیرعادی برهم بزند و این یعنی آشنا زدایی.
در واقع هرچه متن معمولیتر باشد نیت مؤلف آشکارتر و هرچه متن ادبی عالیتر و زبان ادبیتر میشود، ظرفیت تاویل پذیری شعر بیشتر میشود. از این میان ممکن است یکی از تاویلها با نیت شاعر یکی باشد و از نکتههای مثبت اشعار #رضاحدادیان تاویل پذیر بودن شعرهایش و آشنازدایی در زبان ادبی است.
نگاهی به یک سپید کوتاه کتاب "دست به دامن بهار" تحلیل از "مریم گمار"
دهان شکوفه
پر از کلماتیست
که در ذهن درخت مانده بود
#رضاحدادیان
همان طور که میدانیم یکی از نکات کلیدی در شعر سپید برای رسیدن به شعر چند لایه و معناگریز، استفاده درست از نماد و نشانههاست.
و اینجا با استفاده از نماد و نشانهی (شکوفه) و اندیشه خوب شاعر، توانایی او در استفاده از چند معنایی نشانهها، مخاطب را وادار به تفکر بیشتر میکند. یعنی در خلق آثارش موفق بوده، شاید (شکوفه) در نگاه اول نمادی از زیبایی و آغاز طبیعت و شور زندگی باشد، اما در تاویل دوم که به نظر بنده بیشتر مد نظر شاعر بوده، با آرایه تشخیص جان گرفته، او را چون انسانی میبینی. در واقع با هنجارشکنی و برجستهسازی که در این شعر شکل گرفتهاست، پیش رو هستی. اگر چه از نشانههای عینی و طبیعی مانند شکوفه و درخت استفاده شده اما در نهایت، فضا و تخیل شاعرانهی شاعر کاملاً به سمت سورئال "فراطبیعی" و "تصویر ذهنی" کشیده میشود چرا که مرز خیال و واقعیت را با ترکیباتی تازه مانند "ذهن درخت" و "دهان شکوفه" در مینوردد و به کشفی جدید در جان شعر و کلمات میرسد که در واقعیت دیده نمیشود و ما با شعری لایهمند و معناگریز پیشرویم.
یاکوبسن در جایی میگوید؛ سویهی دگرگون کننده شعر ،همان آشنازدایی یا برجستهسازی است. از این دست برجستهسازی واژهها در اشعار رضا حدادیان به وفور دیده میشود. در آخر باید بگویم این کتاب نمونه برجسته شعرهای تاویل پذیر می باشد که نمیشود براحتی از هر کدام از آنها گذر کرد.
نویسنده ؛#مریم_گمار
#شعرسپیدکوتاه
#شاعران_کرمانشاه
#رضاحدادیان