ویرگول
ورودثبت نام
محمدعلی طائبی
محمدعلی طائبی
خواندن ۲ دقیقه·۶ سال پیش

ربات توییتر من؛ یک تجربه‌ی جمعی

در چهار سال گذشته، توسعه‌ی یک کلاینت تر و تمیز برای توییتر که هم بتواند دسترسی به توییتر را برای کاربران آسان‌تر کند و هم چیزی از جنس ارزش افزوده برای آن‌ها داشته باشد، یکی از دغدغه‌های هیجان انگیز برای من بوده‌است که به صورت آهسته و افتان و خیزان، کم کم روی آن کار کرده‌ام. این ایده نهایتا در قالب یک ربات تلگرامی، چند وقتی است که به صورت عمومی عرضه شده و مورد استقبال کاربران هم قرار گرفته است.



به کمک ربات توییتر من، بدون نیاز به نصب اپلیکیشن یا پروکسی می‌توانید توییت ارسال کنید، توییت‌های تایم‌لاین یا لیست‌هاتون رو بخونید، مطالب رو برای ارسال زمان‌بندی کنید و گزارش‌های به درد بخور بگیرید.

در چند پست و در پاسخ به چالش ۳۰ روزه وبلاگ‌نویسی قصد دارم این تجربه‌ی جمعی را با شما به اشتراک بگذارم.


تاریخچه: (این بخش ممکن است کمی بیش از اندازه فنی باشد)

پروژه کلاینت توییتر، ۴ سال پیش در قالب یک وب اپلیکیشن شروع شد. وب‌سایتی که با حساب توییتر در آن لاگین می‌کردی و رابط کاربری کم و بیش شبیه خود سایت توییتر داشت. از آن پروژه الان حتی اسکرین‌شاتی هم برایم باقی نمانده‌است تا با شما به اشتراک بگذارم اما در روزگاری که دسترسی به ابزار‌های رد شدن از موانع به سادگی و فراگیری امروز نبود، کار راه انداز بود.


بعد‌ها با تکنولوژی فون گپ آشنا شدم و با هدف تولید یک اپلیکیشن هیبرید برای موبایل، کل پروژه را بازنویسی کردم و به صورت یک اپلیکیشن فون‌گپ برای آزمایش به جمعی از دوستان دادم. نتیجه اصلا رضایت بخش نبود. مهم‌ترین مشکل هم لگ و کندی اجرای اسکریپت‌ها در قالب وب‌ویو بود.


در سومین تلاش، با کمک یکی از دوستانم شروع به توسعه‌ی یک اپلیکیشن Native برای آیفون کردیم. پروژه با پیچیدگی‌هایی زیادی مواجه شد که مهمترین آن حل مساله‌ی Rate Limit توییتر بود. تعداد ریکوئستی که هر اپلیکیشن توییتر می‌تواند در دقیقه داشته باشد بسیار محدود است و این به تجربه‌ی ناموفقی سمت کاربر منجر می‌شد. لاجرم پروژه بعد از پیاده سازی بخش وسعی از رابط کاربری، متوقف شد.


نهایتا با همه‌گیر شدن تلگرام به عنوان اصلی‌ترین روش ارتباطی این روزها، تصمیم گرفتم کلاینت مذکور را در قالب یک ربات تلگرامی عرضه کنم. این ربات در ابتدا با الهام گرفتن از نیازهای روزمره‌ی خودم راه افتاد و بعد‌تر قدم به قدم با پیشنهاد‌هایی که از کامیونیتی دنبال کنندگان توییترم می گرفتم تکمیل شد.


در پست روز آینده درباره امکانات و ویژگی‌های این ربات بیشتر خواهم نوشت.

اگر شما هم مثل من، توییتر یک بخش جدانشدنی از زندگی‌تان شده‌است، حتما ربات توییتر من را امتحان کنید.

رباتتلگرامتوییترچالشوبلاگ‌نویسی
هم‌بنیانگذار ساوا؛ مدیر ارشد رشد گروه کرفس
اولین پلتفرم معرفی بات و توسعه دهندگان بات در ایران.botchain.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید