ویرگول
ورودثبت نام
محمدعلی طائبی
محمدعلی طائبی
خواندن ۲ دقیقه·۶ سال پیش

ربات توییتر من؛ یک تجربه‌ی جمعی - ۲

ربات توییتر من، یک کلاینت جانبی برای توییتره که برای استفاده از اون نیازی به نصب اپلیکیشن یا تنظیم پروکسی نیست. همه چیز در قالب گفت‌گو با یک ربات تلگرامی اتفاق می‌افته. مثلا شما پیامی رو به ربات ارسال می‌کنید و ربات ازتون می‌پرسه می‌خوای این رو به توییتر ارسال کنی؟

مکالمه با یک چت بات، نوع جدید از رابط کاربری و نحوه‌ی تعامل انسان با ماشین است.

در قسمت قبل، کمی راجع به پیشینه‌ی این پروژه صحبت کردم و در این یادداشت، می‌خواهم درباره «تجربه‌ی جمعی» طراحی و شکل دهی به امکانات عمومی ربات صحبت کنم.

هر چقدر هم که تعریف ویژگی‌های توییتر ساده به نظر بیاید، وقتی پای طراحی یک کلاینت جانبی به میان می‌آد با انبوهی از امکانات مختلف سر و کار داریم که باید برایشان فکری کرد. باید تایم‌لاین و محتوای لیستا به کاربر نمایش داده شود، امکان سرچ و لایک و ریتوییت و ارسال پاسخ باید وجود داشته باشد. کالکشن‌ها و مومنت‌ها نباید فراموش شوند و … این ویژگی‌ها در احتمالا هر کلاینت جانبی کم و بیش پیدا می‌شوند. امکانات عمومی ربات توییتر هم از همین فهرست شروع شد.

بعد‌تر، بر اساس نیازمندی‌هایی که خودم داشتم، چیزهایی به آن اضافه کردم. مثلا امکان تبدیل متن طولانی به عکس‌نوشته برای گذشتن از محدودیت تعداد کاراکتر و یا امکان دریافت سمس و تبدیل آن به توییت.

ربات توییتر من هر از گاهی به شما یادآوری می‌کند که خیلی وقت است توییت نکرده‌اید

اما از آن‌جا که روند توسعه‌ی ربات توییتر من را با جزئیات آن در توییتر با دوستانم به اشتراک می‌گذاشتم، ذره ذره پیشنهاداتی برای امکانات یا فرایند‌های ربات به دستم می‌رسید که پایه‌ی شکل‌گیری گزارش‌های مختلف ربات شد. مثل گزارش فالو یا آنفالو شدن یا گزارش روزانه که مجموعه‌ای از اطلاعات به درد بخور درباره عملکرد هر روز را در انتهای آن روز برای کاربر ارسال می‌کند.

کاربران حتی در اصلاح و تغییر عبارت‌هایی که در مکالمات ربات استفاده می‌شد هم به من کمک کردند و به جرات می‌تواند گفت جلسات محصول این ربات در صحن علنی توییتر برگزار می‌شد و همین جذاب‌ترین قسمت کار روی این پروژه برای من بود.

اما برای تبدیل شدن به یک محصول تجاری، لازم بود تا ویژگی‌های بهترین کلاینت‌های جانبی توییتر بررسی شود و امکاناتی که جامعه مخاطبین ربات به آن‌ها نیاز دارند، به محصول اضافه شود. امکاناتی مثل زمان‌بندی ارسال توییت یا مدیریت کالکشن‌ها یا دنبال کردن کاربران در حالت روح و دریافت توییت‌های آن‌ها بدون نیاز به فالو کردن.


به طور کلی، امکانات ربات از این سه منبع جوشیده‌اند:

- [ ] نیازهای روزمره خودم

- [ ] پیشنهادهای دوستانم در شبکه‌های اجتماعی

- [ ] بررسی بهترین ابزارهای جانبی توییتر


این مطلب به دعوت چالش ۳۰ روزه وبلاگ‌نویسی نوشته شده است.

در قسمت‌های بعدی درباره این موضوعات صحبت خواهم کرد:

امکانات ربات برای Admin های توییتر

مشخص کردن جامعه مخاطبین یک ربات

نحوه جذب سرمایه برای ربات

استراتژی بازاریابی ربات

نکاتی که در طراحی یک چت‌بات باید به آن توجه کنید

قیمت گذاری یک ربات تلگرامی

تلگرامرباتتوییترتایم لاینکلاینت جانبی
هم‌بنیانگذار ساوا؛ مدیر ارشد رشد گروه کرفس
اولین پلتفرم معرفی بات و توسعه دهندگان بات در ایران.botchain.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید