کرونا یک نرم افزار نیست بلکه مانند موتور رندر ويری، یک پلاگین برای رندر است که بر روی تری دی مکس نصب شده و قابلیت های نور و متریال را افزایش می دهد.
کرونا آمده تا یک دنیای متفاوت از سی جی و رندر را نشان دهد، امروزه خیلی از شرکت های غول دنیا با این موتور رندر یعنی کرونا کار می کنند.
وقتی صحبت از رندر در معماری می شود، بی شک ابتدا اسم وی ری نمایان خواهد شد که با این سیستم پیچیده و قدرتمند خود سال های سال پیشرو در این میدان بوده و در این سال ها هیچ کمی و کاستی در آن ندیده ایم، که در ورژن های جدید حتی ضعف های آن برطرف شده.
اما ویری یک دوست تازه هم دارد به نام کرونا. موتور رندری که با قدرت آمده، انگار اين شخص سال ها از دنيای رندر و خواسته های تری دی آرتيست ها و ضعف رندرها خبر داشته و تحقیق می کرد تا یک روزی بتواند کمی و کاستی ها را جبران کند و در یک مدت زمان کم دنیای سی جی را طوری بر هم بزند که بسیاری از کاربرها به اين فکر کنند که:
در واقع شما با تمام پارامترهای اضافه در موتور رندر خداحافظی می کنيد.
يک موتور رندر قدرتمند بر پایه سی پی یو بیس، یعنی cpu یا پردازنده شما در موقع رندر درگیر پردازش می شود و همچنین فیزیکال بیس (شبیه سازی نور بر پایه محیط واقعی) البته تولد این موتور رندر در سال ۲۰۰۹ بوده و برای نرمافزارهای تری دی مکس و مایا سینما فوردی نوشته شده.
در تست هایی که بر روی پروژه های مشابه بر روی دو سیستم هم زمان انجام شده کرونا رتبه بالایی را داشته است اما همچنان در ابتدای کار ضعف هایی را در مرحله شروع خواهد داشت.
تمام تجربیات سی جی آرتیست ها از پارامترهای سنگین و تنظیمات نور، متریال، شدت فوتون و غيره، اینکه هر کدام از آن ها را با چه پارامترهایی درگیر کنیم، اما کرونا یک خانه تکانی کرده و همه پارامترهای اضافه را از نظر خودش حذف کرده تا شما با پارامترهای زیادی روبرو نشوید.
این پلاگین هم مانند سایر موتور رندرها نورهای جداگانه خود را دارد که البته CORONA یک LIGHT و یک نور sun light خورشید و یک نور ies دارد، همچنین می توان نورهای sky را نیز جداگانه فراخوانی کنید و فاقد پیچیدگی هست.
وقتی با vray در نورپردازی بيرونی کار ميکنیم به يک دوربین فیزیکال هم احتیاج خواهیم داشت. البته در ورژن های جدید نرم افزار تری دی مکس دوربین فیزیکال به ورژن های مکس اضافه شده و چقدر عالی که کرونا هم از دوربین های تری دی مکس پشتیبانی می کند. که البته در نسخه های ویری نکست دوربین های ویری دست خوش تغییراتی شده که بسیار کاربردی خواهد بود.
کرونا در این بخش با دست خالی نیامده، بلکه خودش چندین روش ساخت متریال هست، یعنی استفاده از متریال های کرونا را به وجود آورده. جالب تر آنکه، میتوانیم مانند قبل از متریال های multi و standard و blend و بسیاری از متریال های کاربردی تری دی مکس همچنان استفاده کنیم. در بخش های دیگر از متریال های کرونا می توانیم از material library آرشیو و کتابخانه متریال آن یادی کنیم که می تواند در ورژن های جدید این بخش را نیز به صورت جداگانه دانلود کنید، دیگر حتی نیاز به صرف وقت و زمان براي متریال های چوب شیشه و فلزات نخواهید داشت و متریال هایی که شاید برای رسیدن کیفیت مورد نظر باید ساعت ها وقت می گذاشتیم تا آن ها را آماده کنيم اما در این آرشیو به صورت کامل در اختیار کاربر قرار می گیرد.
شما در بسیاری از پروژه ها می توانيد بدون هیچ گونه نگرانی از نورهای تری دی مکس استفاده کنید و از الگوریتم های photon map براي GI استفاده کنید و متریال ها هم قابلیت دریافت پارامترهای مختلف مانند انعکاس شیشه ها برجستگی displacement و غیره را نیز دارند و افکت های عمق میدان دید را نیز بسیار زیبا می تواند در کارهای خود نمایش دهد.
جادویی به نام light mix شاید موردی که خیلی از افراد به آن توجه نمی کنند. شما در هنگام کار با vray یا هر موتور رندر دیگری نیاز دارید تا پس از هر بار اشتباه و یا انتقال نور و جابجایی آن در محيط آن را دوباره رندر بگیرید، حتی اگر در حالت interactive هم این کار را انجام دهيد باز همچنان نیاز دارید نورها و پارامترهای موتور رندر را نیز تغییر دهید و پردازشی در این خصوص انجام شود و این کار ساعت ها وقت شما را خواهد گرفت.
اما آن روی سکه، در بخش light mix پس از رندر گرفتن قابلیت سوئیچ کردن هر نوع از نور را دارید و در همان پنجره رندر می تواند، شدت تک تک نورها را کم و زیاد کرده و یا خاموش و روشن کنید. این خیلی جالب است که بدون آنکه شما دوباره رندر بگیرید در همان پنجره رندر نورها را خاموش و روشن کنید و پارامتر و شدت آنها را تغییر دهید تا به نور روز و نور شب یا به نورپردازی داخلی جالب برسید و این مورد یکی از لذت بخش ترین و توهم زا ترین بخش های موتور رندر کرونا هست.
کسانیکه با موتور منتال ری کار می کردند و قصد انجام انیمیشن را داشتند تمام رندرها و light cach را برای هر فریم مجبور بودند به صورت جداگانه تهیه کنند. تجربه شده سکانس هایی که از تنها حرکت دوربین و یا حرکت دوربین و یک سوژه و یا سوژه متحرک و دوربین ثابت که هر کدام از آن ها بعد از رندر نویزهایی را در کار ایجاد می کرد مانند دنیای غم بود.
اما بعد از آن ویری داستان را حرفه ای تر تمام کرد، اما همچنان دست و پنجه زدن با پارامترها و زمان رندر خسته کننده بود و در این میان کرونا از راه رسید و به این داستان غم انگیز پایان خوش افزود. دیگر نیاز به هیچ پارامتر اضافه نداشته و در کمترین زمان و تعریف نوع حرکت و پویانمایی های خود می توانید بهترین خروجی را از کار دریافت کنید.
متریال هایی که تاکنون با وی ری ایجاد کرده اید به راحتی می تواند در کرونا استفاده شود. نگران چیزی نباشید فقط با یک اسکریپت کم حجم شما پروژه های قبل را باز کرده و استارت کنید و در کمتر از چند ثانیه کار آماده شده با متریال های ویری که تبدیل به متریال های کرونا شده می توان رندر جدید را انجام دهید، با این خصوصیات و تنظیمات نور حتی می توانید نورها را خیلی بهتر و تمیزتر از قبل در این موتور رندر کنترل کنید و نتايج بهتری را بگیرید.
شاید با خواندن این مقاله دید شما نسبت به موتورهای رندر تغییر کرده، اما باید به این نکته توجه کنید که هر موتور رندر و هر سیستم پیچيده ای هم برای دنیای سی جی آورده شود توجه به قوانین طبيعت رفتارهای نور و متریال ها و ایجاد جزییات می تواند شما را به نتیجه دلخواه برساند و این را فراموش نکنید که موتور رندر ویری تاکنون با قدرت در این عرصه ظاهر شده و یک تجربه چندین ساله را در پرونده خود از کنترل سخت افزاری و جی پی یو و رندرهای شبکه ای دارد و با وجود تجربه بزرگ و شرکتی عظیم از کی آس گروپ قراردادها و همکاری های ویری و کرونا را در آینده ای نزدیک شاهد هستیم.
منبع :آموزشگاه کامپیوتر پایا