نمای ساختمان به اندازهای اهمیت پیدا کرده است، که اگر ساختمانی نمای آن کامل نشده باشد، به آن ساختمان نیمه کاره میگویند.
تا حدود بیست سال پیش نمای ساختمان ها یک سنگ کاری سفید رنگ بود. یعنی سنگ های کوچک سفید به کار میرفت. رفته رفته نمای ساختمان دچار تحولات زیادی شد.
از قرن ۱۹ به شکل رسمی استفاده از نماهای اروپایی و یا همان نمای نئوکلاسیک باب شده است.
نمای و جلوه ظاهری برای افراد بسیار مهمتر از باطن شده است. بنابراین ساختمانسازان، معماران و طراحان ساختمان این تغییر مهم در انتخاب و سلیقه افراد را درنظر گرفته اند و انواع مدل و دکوراسیون خارجی ساختمان را طراحی کردهاند.
انواع سنگ کاری با هر شکل و مدلی تنها یک نمونه از نمای ساختمان است. شاید علت این گسترش و پیشرفت این باشد که معماران ساختمانی به این اصل مهم پی بردهاند که ملاک و معیار انتخاب آپارتمان دیگر مانند گذشته نیست. شاید در گذشته راحتی منزل و داشتن محیطی سالم و آرام برای افراد مهم بود.
اما امروزه در اثر پیشرفت های شدید دنیای مدرن و پرزرق و برق شدن همه چیز، افراد نیز در انتخاب های خود بسیار ظاهرگرا شدهاند.
بنابراین معماران ساختمان بیشتر از نمای کاخ ها و ساختمان های کلسیاها، ساختمان کنگره های اروپایی، کاخ الیزه، کلسیا و معبدهای یونانی و نمای هوسمانی که کاملا کلاسیک هستند، برای نمای آپارتمان ها استفاده میکنند.
در نمای هایی که از سیمان سفید استفاده میشود، یک نمایی رومی و تقریبا خارقالعاده را ایجاد میکند.
استفاده از آجرنما نیز بسیار پرکاربرد است. البته نما بستگی به نوع کاربری ساختمان دارد.
برای نمونه آجرنما بیشتر برای مساجد و اماکن مقدسه و اداری استفاده میشود.
اصول طراحی این نما تابع قوانین معماری مدرن است. تفاوت اساسی نماهای مدرن و نماهای کلاسیک حذف تزئینات و ساده تر شدن عناصر در نماهای مدرن است. مصالح به کار رفته نیز بر خلاف نمای کلاسیک معمولا بیش از یک مصالح است. با وجود تأکید معماری مدرن بر ساده شدن طرح آنچه گاهی در نماهای طراحی شده در ایران مشاهده می شود تعدد مصالح بکار رفته در اینگونه نماها، شکستگی بیش از حد فرم ها، استفاده از فرم های نامتعارف و بهم ریختگی نماست که با هدف جذاب تر کردن نما انجام می شود ولی اغلب نتیجه ای نامطلوب دارد. شهرداری اکنون ضوابطی تدوین کرده که از تعدد مصالح، استفاده از فرم های نامتعارف و بهم ریختگی بیش از حد نما جلوگیری کند.
به بخش بیرونی یک ساختمان نما گفته میشود. در طراحی یک ساختمان، نما مهم ترین بخش در خارج ساختمان به شمار میرود و از آن جایی که نمای ساختمان در برابر عوامل جوی قرار میگیرد، در انتخاب مصالح آن باید بسیار دقت شود تا نمای ساخته شده در درجه اول در مقابل عوامل جوی مقاوم باشد و در درجه دوم زیبایی لازم را داشته باشد و هم چنین با نمای ساختمانهای اطراف هماهنگی داشته باشد. علاوه بر این نمای ساختمان نشان دهندهی تفکرات معمار و کارفرما و در واقع شخصیت خانه میباشد. نماسازی در معماری معاصر غالبا به دو شیوهی طراحی نمای کلاسیک(رومی) و طراحی نمای مدرن استوار میباشد.
تا حدود بیست سال پیش نمای ساختمان ها یک سنگ کاری سفید رنگ بود. یعنی سنگ های کوچک سفید به کار میرفت. رفته رفته نمای ساختمان دچار تحولات زیادی شد.
از قرن ۱۹ به شکل رسمی استفاده از نماهای اروپایی و یا همان نمای نئوکلاسیک باب شده است.
نمای و جلوه ظاهری برای افراد بسیار مهمتر از باطن شده است. بنابراین ساختمانسازان، معماران و طراحان ساختمان این تغییر مهم در انتخاب و سلیقه افراد را درنظر گرفته اند و انواع مدل و دکوراسیون خارجی ساختمان را طراحی کردهاند.
انواع سنگ کاری با هر شکل و مدلی تنها یک نمونه از نمای ساختمان است. شاید علت این گسترش و پیشرفت این باشد که معماران ساختمانی به این اصل مهم پی بردهاند که ملاک و معیار انتخاب آپارتمان دیگر مانند گذشته نیست. شاید در گذشته راحتی منزل و داشتن محیطی سالم و آرام برای افراد مهم بود.
اما امروزه در اثر پیشرفت های شدید دنیای مدرن و پرزرق و برق شدن همه چیز، افراد نیز در انتخاب های خود بسیار ظاهرگرا شده اند.
بنابراین معماران ساختمان بیشتر از نمای کاخ ها و ساختمان های کلسیاها، ساختمان کنگره های اروپایی، کاخ الیزه، کلسیا و معبدهای یونانی و نمای هوسمانی که کاملا کلاسیک هستند، برای نمای آپارتمان ها استفاده میکنند.
در نمای هایی که از سیمان سفید استفاده میشود، یک نمایی رومی و تقریبا خارقالعاده را ایجاد میکند.
استفاده از آجرنما نیز بسیار پرکاربرد است. البته نما بستگی به نوع کاربری ساختمان دارد.
نمای مدرن که حدود 20 سالیست وارد ایران شده دارای طیف بالایی از ریز سبک ها و نوع های مختلفی است .
ولی خود سبک مدرن از قبل جنگ جهانی اول متولد شد و دارای ویژگی هایی خاص بوده که به مرور زمان بروزرسانی شده اند و مشکلات آنها رفع شده است از ویژگی های اصلی معماری سبک مدرن که لوکوربوزیه یکی از مبدعین آن بوده است میتوان از مرتفع سازی ، باغ روی بام ، پالن آزاد ، کاربرد پنجره کشیده ، نمای آزاد و استفاده از سقف کنسول است ولی همان طور که گفتیم بسیاری از این ویژگی ها به صورتی دستخوش تغییر شدند و با نیاز های امروز وفق پیدا کردند و به زیبایی آنها افزوده شده است .
ولی اگر به طور جزیی بخواهیم در مورد نما مدرن صحبت کنیم ، این سبک نما علاوه بر زیبایی که دارا است یک خصلت بخوصی که دارا میباشد این است که این نوع نما یعنی نما مدرن تا سالیان دراز برای یک ساختمان نو و بکر میماند و به اصطلاحی از مد نمی افتد که این خود یک ویژگی بسیار عالی برای این سبک است .
یکی دیگر از ویژگی های سبک نما مدرن قابلیت انطباق پذیری بالاست و برای همه کاربری ها مثل مسکونی ، اداری ، تجاری و ... مناسب است و اینکه در طرح هایی که دارای قرینگی نیستند هم بسیار زیبا میشود و اصلا بهترین سبک برای نماهای غیر قرینه بحساب می آید چون در عین اینکه میتواند بی نظم و پیچیده باشد و روند ریتمیکی را نداشته باشد از یکپارچگی و نظم کلی در کل نما برخوردار باشد .
اصول طراحی این نما تابع قوانین معماری مدرن است. تفاوت اساسی نماهای مدرن و نماهای کلاسیک حذف تزئینات و ساده تر شدن عناصر در نماهای مدرن است. مصالح به کار رفته نیز بر خلاف نمای کلاسیک معمولا بیش از یک مصالح است. با وجود تأکید معماری مدرن بر ساده شدن طرح آنچه گاهی در نماهای طراحی شده در ایران مشاهده می شود تعدد مصالح بکار رفته در اینگونه نماها، شکستگی بیش از حد فرم ها، استفاده از فرم های نامتعارف و بهم ریختگی نماست که با هدف جذاب تر کردن نما انجام می شود ولی اغلب نتیجه ای نامطلوب دارد. شهرداری اکنون ضوابطی تدوین کرده که از تعدد مصالح، استفاده از فرم های نامتعارف و بهم ریختگی بیش از حد نما جلوگیری کند.
نمای یک ساختمان جزو آخرین مواردی است که در طراحی به آن پرداخته می شود؛ با این حال می توان ادعا کرد که اولین تاثیر بصری یک ساختمان توسط نما اعمال می شود. شما تقریبا همه ساختمان هایی را که به آن ها رفت و آمد دارید، به کمک نمایشان می شناسید. نمای بعضی ها را دوست دارید و برخی دیگر را نمی پسندید. این موضوع در بسیاری از اوقات به سلیقه شخصی ناظر بر می گردد؛ اما به هر حال یک نمای زیبا فاکتورهای نسبتا ثابتی دارد.