دنیای مجازیی را تصور کنید که در آن مردم زندگی میکنند، کار میکنند، خرید میکنند و با دیگران تعامل دارند، همه اینها به راحتی از روی کاناپه خود در دنیای فیزیکی امکانپذیر است، چیزی که این روزها به عنوان متاورس شناخته می شود! Metaverse تا زمانی که فیسبوک در اکتبر 2021 نام شرکت خود را به Meta تغییر داد ، به یک اصطلاح رایج تبدیل نشده بود. در آن زمان، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد در سال آینده 10 میلیارد دلار صرف فناوریهایی کند تا چشمانداز خود را از متاورس بسازد.متاورژن تکامل بعدی اینترنت در نظر گرفته می شود. اشکال مختلفی از جمله بازی، اجتماعات آنلاین و جلسات کاری که در آن افراد از طریق فکس دیجیتال یا آواتار خود با یکدیگر همکاری می کنند، خواهد بود.
متاورس چیست؟
مفهوم متاورس جدید نیست. این واژه اولین بار در رمان تصادف برفی در سال 1992 توصیف شد . چند شرکت بعدها جوامع آنلاین را بر اساس این مفهوم ایجاد کردند که مهمترین آنها Second Life است که در سال 2003 منتشر شد. در متاورس، مردم از آواتارها برای نشان دادن خود، برقراری ارتباط با یکدیگر و ساختن مجازی جامعه استفاده میکنند. در متاورس، ارز دیجیتال برای خرید لباس،یا سلاح و سپر در مورد بازیهای ویدیویی و بسیاری موارد دیگر استفاده میشود. کاربران همچنین میتوانند بدون هیچ هدفی با استفاده از هدست واقعیت مجازی و کنترلکنندهها، به صورت مجازی برای سرگرمی در متاورجان سفر کنند.
مفهوم Snow Crash بیشتر یک دیدگاه دیستوپیایی به آینده بود و متاورس را در یک نور مثبت قرار نداد. نیل استفنسون، نویسنده، اصطلاح متاورس را به عنوان نوعی اینترنت مبتنی بر واقعیت مجازی نسل بعدی ابداع کرد. یکی از راههای دستیابی به موقعیت در متاورس استفنسون، مهارت فنی بود که با پیچیدگی آواتار کاربر نشان داده میشد. رمان Ready Player One اثر ارنست کلاین رمان دیگری بود که به محبوبیت ایده متاورس کمک کرد. این فیلم بعداً به کارگردانی استیون اسپیلبرگ به فیلمی تبدیل شد. رمان علمی تخیلی دیستوپیایی 2011 در سال 2045 اتفاق میافتد، جایی که مردم از مشکلاتی که زمین را در دنیای مجازی به نام واحه می گریزند. کاربران با استفاده از یک گیره واقعیت مجازی و دستکشهای لمسی به دنیا دسترسی دارند که به آنها اجازه میدهد اشیاء موجود در محیط دیجیتال را بگیرند و لمس کنند.
تفاوت بین اینترنت و متاورس چیست؟
اینترنت شبکهای از میلیاردها کامپیوتر، میلیونها سرور و سایر دستگاههای الکترونیکی است. پس از آنلاین شدن، کاربران اینترنت میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، وبسایتها را مشاهده کرده و با آنها تعامل داشته باشند و کالاها و خدمات را خریداری و بفروشند. متاورس با اینترنت رقابت نمیکند،بلکه بر روی آن ساخته میشود. در متاورس، کاربران با استفاده از فناوریهایی مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی، رسانههای اجتماعی و ارز دیجیتال، دنیای مجازی را طی میکنند که جنبههایی از دنیای فیزیکی را تقلید میکند. اینترنت چیزی است که مردم آن را «مرور می کنند». اما، تا حدی، مردم می توانند در فراجهان «زندگی» کنند. حتی دولتها نیز ممکن است دسترسی خود را به فراجهان گسترش دهند. به عنوان مثال، در حالی که اکثر کشورها حضور نسبتاً ثابتی در اینترنت دارند، باربادوس قصد دارد یک سفارت دیپلماتیک در متاورس به ویژه، دنیای آنلاین Decentraland باز کند. رشد اینترنت خدمات بسیاری را ایجاد کرده است که راه را برای ایجاد متاورس هدایت میکنند. بن باجارین، تحلیلگر در Creative Strategies گفت: «در بازی، Roblox، Minecraft و دیگر بازیهای ویدیویی همه جانبه و حتی Zoom را پیشبینی میکنند که متاورس برای ارائه طراحی شده است. شما حتی نوعی حضور دیجیتالی در رسانه های اجتماعی دارید.»
سریعترین دوره آموزشی برنامه نویسی در پلازیکا
شرکت های متاورس
در اینجا چندین شرکت با چشم انداز متاورس خاص خود آورده شده است:
فیس بوک
مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک در نامهای سرگشاده گفت که سرمایهگذاری متاورس شرکتش نشاندهنده یک تغییر اساسی است و بخشی از چشمانداز جدیدی برای غول رسانههای اجتماعی است که برای «جان بخشیدن به متاورس» طراحی شده است و همچنین گفت که فیسبوک یک شرکت فراجهت اول است نه یک فیسبوک اولیه . این یک تغییر مهم است زیرا به این معنی است که کاربران در نهایت برای استفاده از سایر خدمات در متاورس نیازی به حساب فیس بوک نخواهند داشت. در میان سایر محصولات غیر فیسبوکی، فیس بوک تاکنون میلیون ها هدگیر Oculus VR خود را برای پیمایش در متاورس فروخته است.
در اطلاعیه متا، زاکربرگ گفت که فیس بوک قصد دارد توسعه فناوریهای اساسی، از جمله پلتفرمهای اجتماعی و ابزارهای خلاقانه را که برای "جان بخشیدن به متاورس" مورد نیاز است، سرعت بخشد. پس از انتشار اخبار متا در اواخر سال 2021، فیس بوک Horizon Worlds را راه اندازی کرد ، یک فضای VR که کاربران میتوانند به عنوان آواتار در آن حرکت کنند و ابزارهایی برای توسعهدهندگان برای ایجاد دنیای مجازی اضافی.
بازی های حماسی
اپیک گیمز، سازندگان سری بازیهای تیراندازی آنلاین محبوب Fortnite با حدود 350 میلیون کاربر و نرمافزار Unreal Engine برای توسعهدهندگان بازی، قصد دارند پس از یک دوره سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری در سال 2021، ادعایی در متاورس داشته باشند. 200 میلیون دلار از سونی گروپ! دیدگاه اپیک گیمز از متاورس با دیدگاه فیسبوک متفاوت است، زیرا میخواهد بدون فید خبری مملو از تبلیغات فضایی مشترک برای تعامل کاربران با یکدیگر و برندها فراهم کند. Kenichiro Yoshida رئیس، رئیس و مدیر عامل شرکت Sony Group Corp در بیانیهای گفت: "من قویا معتقدم که این با هدف ما برای پر کردن جهان با احساسات، از طریق قدرت خلاقیت و فناوری مطابقت دارد.
مایکروسافت
متاورس به تیمهای مایکروسافت می آید. رقیب جلسات آنلاین غول نرم افزاری برای زوم! مایکروسافت گفته است که Mesh را برای تیمهای مایکروسافت در سال 2022 منتشر میکند. این سرویس جدید به کاربران Teams در مکانهای فیزیکی مختلف اجازه میدهد در طول جلسات مجازی به تجربیات هولوگرافی مشترک و مشترک بپیوندند. مایکروسافت گفت Mesh به کاربران اجازه میدهد تا با استفاده از یک آواتار سفارشی شده خود، در هر دستگاهی حضور مجازی داشته باشند. این بر اساس اعلام قبلی Mesh برای مایکروسافت است، یک پلتفرم برای توسعهدهندگان که شامل مجموعهای از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای آواتارها، مدیریت جلسه، رندر فضایی، همگام سازی بین چندین کاربر و "holoportation" است. Holoportation یک فناوری ضبط سه بعدی است که به کاربران امکان بازسازی و انتقال مدل های سه بعدی با کیفیت بالا از افراد را در زمان واقعی می دهد.مایکروسافت قبلاً با شرکت خدمات حرفهای Accenture برای ایجاد فضاهای فراگیر با قابلیت مش کار کرده است. Accenture هر سال بیش از 100000 نفر را استخدام می کند و از Mesh برای کمک به کارکنان جدید استفاده میکند. استخدامهای جدید در Teams گرد هم میآیند تا دستورالعملهایی را درباره نحوه ایجاد یک آواتار دیجیتال و دسترسی به One Accenture Park فضای مجازی مشترکی که بخشی از فرآیند ورود است، دریافت کنند. فضای پارک تفریحی آیندهنگر شامل یک اتاق کنفرانس مرکزی، یک اتاق جلسات مجازی و مونوریلهای دیجیتالی است که استخدامکنندگان جدید از آن برای سفر به نمایشگاههای مختلف استفاده میکنند.
متاورس چقدر نزدیک است؟
برای تجارت، گیتس پیشبینی میکند که در دو تا سه سال آینده بیشتر جلسات مجازی از جعبههای مربعی دوبعدی به متاورس منتقل میشوند. فضایی سهبعدی که شرکتکنندگان در آن بهعنوان آواتار دیجیتال ظاهر میشوند.
مقاله زیر را از دست ندهید