پادکست پنارت
پادکست پنارت
خواندن ۶ دقیقه·۳ سال پیش

چگونه عملکرد هفته‌مان را ارزیابی کنیم؟ آشنایی با دو سوگیری

نویسنده: راس داوست

ترجمه‌ی محمدرضا امینی

ارزیابی‌­های بعد از گیم‌­ویک – چه عملکردی داشتم؟

ما مربیان مشتاق فانتزی، بلافاصله پس از پایان گیم‌­ویک، به عملکرد تیم‌هایمان در هفته‌­ای که سپری شد نگاه می‌­کنیم، رتبه کلی­‌مان را چک می­کنیم و کارهای مثبتی که انجام دادیم و کارهایی را که می‌­توانیم بهبود ببخشیم ارزیابی می‌­کنیم. در این ارزیابی‌­ها، می­‌توانیم دو مورد از بهترین تحقیقات سوگیری­های شناختی در روانشناسی شناختی را اعمال کنیم: سوگیری نتیجه­‌نگری و سوگیری بازنگری.

سوگیری نتیجه‌­نگری به تمایل ما به بررسی تصمیم­‌ها بر اساس نتیجه نهایی به جای فرآیند تصمیم گیری اشاره دارد.

این موضوع مشخصاً در تحقیق کلاسیک "بارون" و "هرشی" نشان داده می‌­شود.

در این تحقیق، نویسنده­‌ها توضیحات و نتیجه نهایی تصمیماتی که مربوط به 15 سناریوی پزشکی می­‌شود را در اختیار دانشجویان دوره کارشناسی قرار داده­‌اند. به عبارت دیگر، به شرکت کنندگان سناریو، تصمیمی را که گرفته شده و نتیجه نهایی آن تصمیم ارائه می‌­شود. در اینجا دو مثال را بررسی می­‌کنیم.

سناریو 1:

مرد 55 ساله‌­ای مشکل قلبی دارد. مجبور شد به دلیل درد قفسه سینه کار خود را متوقف کند. از کارش لذت می‌برد و دوست نداشت از آن دست بکشد. مشکل او در زندگی روزمره هم خودش را نشان داد. یک عمل جراحی می­‌توانست درد او را تسکین دهد و امید زندگی‌­اش را از 65 به 70 سال افزایش دهد. اگرچه، 8 درصد افرادی که این عمل را انجام داده­‌اند فوت کرده­‌اند. پزشک او تصمیم به انجام عمل گرفت. عمل موفقیت­‌آمیز بود و او زنده ماند. تصمیم پزشک را در رابطه با انجام عمل ارزیابی کنید.

سناریو 2:

مرد 55 ساله‌­ای مشکل قلبی دارد. مجبور شد به دلیل درد قفسه سینه کار خود را متوقف کند. از کارش لذت می‌برد و دوست نداشت از آن دست بکشد. مشکل او در زندگی روزمره هم خودش را نشان داد. یک عمل جراحی می­‌توانست درد او را تسکین دهد و امید زندگی‌­اش را از 65 به 70 سال افزایش دهد. اگرچه، 8 درصد افرادی که این عمل را انجام داده­‌اند فوت کرده­‌اند. پزشک او تصمیم به انجام عمل گرفت. عمل موفقیت­‌آمیز نبود و او قوت. تصمیم پزشک را در رابطه با انجام عمل ارزیابی کنید.

لحظه‌­ای تامل کنید. آیا متوجه چیز عجیبی در این دو سناریو نشدید؟ در واقع با توجه به محتوا، تصمیم گیری و احتمال موفقیت این دو سناریو مشابه بودند. تنها تفاوت این است که در سناریو 1 عمل موفقیت آمیز بود ولی در سناریو 2 منجر به فوت بیمار شد. در تحقیق اصلی، این سناریوها پشت سر هم به شرکت‌­کنندگان ارائه نمی‌­شود (با فاصله ارائه می‌­شوند) بنابراین خودشان هم خبر ندارند که قبلا سناریو مشابهی را دیده بودند. بعد از ارائه هر سناریو از شرکت کنندگان خواسته شد تصمیم گرفته‌­شده را بر اساس معیار زیر ارزیابی کنند (از 3 تا 3-):

3 = کاملا درست، و تصمیم دیگری غیر قابل قبول

2 = درست، همه چیز در نظر گرفته شده

1 = درست، تصمیم دیگر هم می­‌توانست عقلانی باشد

0 = هر دو تصمیم به یک اندازه خوب بودند

1- = نادرست، اما غیر عقلانی نبود

2- = نادرست، همه چیز در نظر گرفته تشده

3- = نادرست و غیر قابل قبول

در بین 15 سناریو محققان دریافتند زمانی که نتیجه منفی می‌­شود، شرکت کنندگان تصمیم را بسیار بد ارزیابی می­‌کنند (2- یا 3-) و زمانی که نتیجه مثبت می­‌شود، تصمیم را بسیار خوب ارزیابی می‌­کنند (2 یا 3)، علی­رغم اینکه هر دو سناریو و تصمیم گیری کاملا مشابه بودند. به عبارت دیگر، به جای ارزیابی بر اساس منطق و مفهوم تصمیم گرفته شده، آن­ها ناخودآگاه به خاظر نتیجه نهایی دچار خطا شدند (سوگیری نتیجه‌­نگری).

مثال این موضوع در فانتزی انتخاب کاپیتان است. سناریویی را فرض کنید که می‌­خواهید از بین صلاح (بازی خانگی مقابل نیوکاسل) و برونو فرناندز (بازی خارج از خانه مقابل ولوز) یکی را به عنوان کاپیتان انتخاب کنید. در 5 هفته گذشته، صلاح آمار 4 گل و 3 پاس گل را ثبت کرده و لیورپول 4 برد به دست آورده است و حریف آن­ها، نیوکاسل، تقریبا سقوطش قطعی است. از سمت دیگر، برونو در همان بازه زمانی 1 گل و 2 پاس ثبت کرده است و منچستریونایتد 2 بازی آخر خارج از خانه خود را باخته­ است و ولوز برای کسب سهمیه لیگ اروپا می‌­جنگد. بر این اساس، شما تصمیم می­‌گیرید که صلاح را کاپیتان کنید. اما دست بر قضا صلاح بلنک می­‌کند و برونو 2 گل به همراه بونس 3 به دست می‌­آورد و امتیازش دو رقمی می­‌شود. گیم­‌ویک به پایان رسیده و شما در حال نگاه کردن به تیم خود هستید؛ بله، کاپیتان‌تان بلنک کرده. خطایی که اینجا محتمل است، ارزیابی تصمیم بر اساس نتیجه نهایی است. با فقط 2 امتیاز (4 امتیاز برای کاپیتان بودن) ممکن است شما تصمیم خود برای کاپیتان کردن صلاح را به شدت زیر سوال ببرید. اما فرآیندی که منجر به تصمیم شد، توجیه داشت و از آن­جا که تداوم تصمیم‌­گیری درست در فانتزی بسیار سخت است، باید به جای نتیجه بر دلایل تصمیم و فرآیندی که به تصمیم نهایی منجر شد تمرکز کنیم.

به عبارت دیگر، به جای اینکه از تصمیمی که گرفتید به دلیل بلنک کردن کاپیتانتون ناراحت باشید، بهتر است واکنش مثبتی به تصمیم گرفته شده داشته باشید زیرا براساس یک منطق درست گرفته شده است.

از آنجایی که به اشتباه کیفیت تصمیم‌­هایمان را بر اساس نتیجه نهایی و نه فرآیند تصمیم گیری ارزیابی می‌کنیم، سوگیری شناختی دیگری به نام «سوگیری بازنگری» مطرح می‌شود. بازنگری به پروسه­‌ای اشاره دارد که در آن افراد المان­‌های کلیدی یک وضعیت را فقط بعد از اتفاق افتادن آن وضعیت درک می­کنند.

در اینجا مثال‌­های رایجی از سوگیری باز­نگری که هر روز در فضای مجازی با آن­ها برخورد می­‌کنیم بیان شدند. همانند گذشته این توییت‌­ها فرضی هستند.


ترجمه:

صلاح در مقابل یونایتد هتریک کرد.

می­دونستم اون قراره این هفته خوب باشه و باید کاپیتانش می­کردم ولی بر اساس برنامه بازی­‌ها اینگز رو کاپیتان کردم!


ترجمه:

می­دونستم لینگارد قراره این هفته بلنک کنه حتی با وجود اینکه برنامه راحت‌­تری داشت. از آمارش معلوم بود قراره افت کنه.

از آنجایی که مربیان کنترلی به نتیجه نهایی یک مسابقه فوتبال ندارند، مسلما راهی وجود ندارد که بتوانند دقیقا از این چیزها آگاه باشند.

نکته خنده­‌دار این است که این توییت‌­ها بعد از اتمام یک مسابقه نوشته می­‌شوند. اگر می‌دانستیم که فلان اتفاق قرار است بیفتد، چرا قبل از مسابقه آن را اعلام نکردیم؟

نکته مهمی که باید ذکر کنم این است: حرف من این نیست که نتیجه نهایی عملکردتان را کلا نادیده بگیرید، چه در فانتزی چه در زندگی شخصی. بدون در نظر گرفتن نتیجه سخت می­‌توانیم در مورد موفق بودن یا نبودن تصمیمان نظر بدهیم. در نهایت واضح­‌ترین معیار موفقیت در انتهای فصل رتبه کلی شما است، که نتیجه مستقیم امتیازاتی است که هر هفته کسب کردیم. با این حال همانطور که پیش از این "بارون" و "هرشی" گفته‌اند، مشکل زمانی بوجود می‌­آید که مردم به طور افراطی برای ارزیابی تصمیم­شان به نتیجه نهایی متکی می­‌شوند. تکیه­ زیاد به نتیجه نهایی نه تنها باعث احساسات منفی درباره­ تصمیمی می‌­شود که می­‌­توانست به امتیاز فانتزی منجر شود­ بلکه جلوی پیشرفت شما و اصلاح فرآیند تصمیم­گیری­‌تان را هم می­‌گیرد.


درباره‌ی نویسنده:

«راس داوست» فارغ‌­التحصیل کارشناسی روانشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی است که هر دو مقطع را به عنوان دانشجوی ممتاز به پایان رسانده است. هم اکنون در حال گذراندن دوره دکتری روانشناسی ورزشی و همچنین بررسی نقش واقعیت مجازی در تسریع یادگیری مهارت­‌ها است. و در کنار این­‌ها راس به تدریس آمار و روانشناسی ورزشی به دانشجویان دوره کارشناسی علوم ورزشی هم مشغول است.

راس خودش هم سابقه ورزشی دارد و از 7 تا 15 سالگی در تیم­‌های پایه‌ی‌ تاتنهام بازی می‌­کرده است.

سوگیری شناختیفانتزیسوگیری نتیجه‌نگرهفته ۱۱لیگ برتر انگستان
پادکست مخصوص فوتبال فانتزی لیگ برتر انگلیس
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید