خب سلام،همه میدونیم که اولین قدم واسه یادگیری موسیقی، آشنایی با کوچکترین واحد تشکیل دهندش،یعنی نت هست!
همونطور که گفتیم کوچکترین واحد سازنده ملودی، نت هست. به عبارت دیگه هر صدایی که گوش ما میشنوه، فی نفسه یک نت به حساب میاد (فی نفسه?)
هر نوازنده و هنرجوی در حیته موسیقی، باید با نتهای موسیقی آشنا بشه.
خب ببینید ما نت ها رو به حروف الفبا تشبیه میکنیم. اما اگه اعداد ر. معیاری برای مقایسه بدونیم، منطقی تر به نظر میرسه. چراکه بین دو حرف از حروف الفبا هیچ چیز دیگه ای وجود نداره. چون بین دو نت، (مثل وجود اعداد اعشاری بین اعداد حقیقی)، نتهای فرعی دیگره ای وجود داره که تو تئوری موسیقی اونها رو با علائم تغییر دهنده یا عَرَضی مشخص میکنن. این علامتها با اسمهای سری، کُرُون، دیز و بمل؛ نتها را به اندازه نیم یا ربع پرده زیر و بم میکند و علامت عرضی بکار هم این تغییرات را به حالت اولیه باز میگردونه.
به نقل از یک کتاب:
خطوط حامل و قرارگیری نتها بر روی آن:حتما تا به حال اسم ۵ خط حامل را شنیدهاید. همانطور که حروف الفبا بر روی خطی به نام خط زمینه نوشته میشوند، برای نوشتن نتها هم از خطوط زمینهای به نام خطوط حامل استفاده میگردد. خطوط حامل شامل ۵ خط اصلی میباشد و تعداد زیادی خط فرعی که در بالا یا پایین این خطوط بنا به نوع استفاده نتها قرار میگیرد. به شکل زیر دقت کنید. همانطور که میبینید، دایره نتها در یک سیکل بی انتها تکرار میشوند و هر چه این نتها روبه پایینتر میروند، بمتر و هر چه بالاتر میروند زیرتر میگردند
نت ها در حقیقت اشکالی هستند برای اندازه گیری زمان کشش اصوات. برای انجام این منظور این شکل نت هاست که میزان کشش هر صدا را مشخص می کند. برای مثال در عکس زیر نت گرد به نوازنده می گوید صدایی به کشش 4 ضرب تولید کند و سپس از کشش صدا جلوگیری کند.
توجه داشته باشید که سرعت ضرب ها در طول یک قطعه موسیقی معولا ثابت است ، برای مثال اگر طول زمان یک ضرب برابر با یک ثانیه باشد نوازنده باید تا آخر قطعه این سرعت را نگاه دارد. سرعت ضرب ها معمولا در ابتدای یک قطعه توسط Tempo و یا کلمات خاص به نوازنده اعلام می شود.
سکوت ها دقیقا کاربردی مانند نت ها دارند با این تفاوت که نوازنده با دیدن سکوت از طنین هر نتی جلوگیری می کند و صرفا سکوت اجرا می کند.
بعدا چیزهای دیگه،مث اکتاو،پرده و ... رو میگم
سوالی بود جواب میدم!