خیلی از گیمرهای آنلاین که مطمئنا تجربه همبازی شدن با آنها را داشتهاید به هنگام بازی کردن انواع و اقسام تقلبها را به کار میگیرند. شاید سوال مهمتر این باشد که چرا تقلب نکنند وقتی در عمل کاری از دست بازیسازها و توسعهدهندهها بر نمیآید؟ ممکن است برای مدتی حسابکاربریتان تعلیق شود یا به کلی حسابتان را از دست بدهید که البته در آن صورت هم میشود به شیوههای دیگری دوباره به بازی برگشت. خلاصه، در غیاب یک اقدام بازدارندهی خیلی جدی نمیشود توقعی داشت جز زیاد شدن تعداد گیمرهای متقلب. اما در کشور چین تقلب در بازیهای آنلاین ممکن است برایتان تبعات بدی داشته باشد: چین گیمرهای متقلب را روانهی زندان میکند.
برای توضیح بیشتر بد نیست نگاهی به پسزمینه ماجرا هم داشته باشیم. احتمالا نام بازی PUBG (پابجی یا پلیرآنناونز بتلگراندز) به گوشتان خورده؛ یک بازی ویدیویی چندنفره و آنلاین که در میان بازیهایی قرار دارد که این روزها با سبکی به نام «بتل رویال» (Battle Royale) شناخته میشوند و به شکل فزایندهای در جهان محبوب شدهاند. شرکتی که در چین وظیفه عرضه و بومیسازی این بازی محبوب و پولساز را به عهده دارد یک غول بزرگ حوزه رسانه و گیم به نام تنسنت (Tencent) است. تنسنت در سالهای اخیر با حذف یا ادغام رقبا در خود بزرگترین شرکت تولیدکننده بازیهای ویدیویی در جهان شده و تقریبا نیمی از کاربران ۲۷ میلیون نفره بازی پابجی (آماری که تازه پیش از عرضه رسمی بازی در چین عنوان شده بود) با تنسنت سر و کار دارند.
تنسنت برای انجام اقدامی اساسیتر همکاری با نیروهای پلیس را آغاز کرده.
از طرف دیگر بازار چین گیمر متقلب و فروشندههایی که در این بازی نوعی بازار سیاه ایجاد کردهاند هم کم ندارد. در این بازی شاهد محدود کردن دسترسی بیش از ۱.۵ میلیون نفر یا ۶ درصد جمعیت کل گیمرهای این بازی بودهایم و تقلبها همچنان ادامه دارد. تنسنت برای انجام اقدامی اساسیتر همکاری با نیروهای پلیس را آغاز کرده و از این طریق تلاش میکند بازار سیاه این بازی را نابود کند. تا به حال ۱۲۰ نفر به دلیل تولید و فروش تقلبهای درون بازی، دستگیر شدهاند (تقلبهایی مثل نشانهگیری خودکار و مادهای خاص مثل یک ماد که برای کاربر امکان دیدن پشت دیوار را فراهم میکند).
مقامات چینی ۱۵ هکر بزرگ را هم دستگیر کرده و به پرداخت جریمه ۵.۱ میلیونی محکوم کردهاند. این هکرها هم از طریق ساخت ویروس کنترل کامپیوترهای شخصی را در دست گرفته و از اطلاعات حساس افراد استفاده میکردند.
بد نیست بدانید این دستگیریها در چین سابقهدار است. برای مثال پیش از این در سال ۲۰۱۴ یک هکر با ورود به حساب یک گیمر بازی Dungeon Fighter Online (یک بازی چندنفره آنلاین) اموال دیجیتال این گیمر را به ارزش تقریبی ۶۴۰۰ دلار سرقت کرده بود. این سرقت سایبری برای هکرها ۲ سال زندان در پی داشت.
از اینکه همراه ما بودین خوش حالم!