ویرگول
ورودثبت نام
هلن اعتماد
هلن اعتماد
خواندن ۲ دقیقه·۵ سال پیش

سال ٩٨ که بود و چه کرد؟ (٢ نمره)

دوباره‌ها مبارک.
دوباره‌ها مبارک.


"بهترین چیز روز نوشتن وقایع است. نوشتن دفتر خاطرات تا بدانی تمام وقایع روز هر اندازه جزئی و کوچک فراموش نمی‌شود. برای اینکه چیزی بنویسی مدام از حقیقت عبور میکنی و به خود فشار می‌آوری تا نکته‌ای پیدا کنی. از جهت دیگر این هم مسلم است که در یک آن، آهنگ و مفهوم یک کلمه از بین می‌رود و تحریف می‌شود. من همیشه باید آماده باشم در غیر این صورت ممکن است کلام از لای انگشتانم بلغزد." #تهوع

در تمام سختی‌ها و آسونی‌های زندگی "کلمات" همیشه همراهم بودند؛ خیلی اوقات کلمات به تنهایی توانایی انتقال بار روانی چیزی که من داشتم حس میکردم رو نداشتند و خیلی اوقات من بلد نبودم بتونم به شکل درستی از این ابزار استفاده کنم اما با این وجود هنوز «کلمات» بهترین یاور و «نوشتن» بهترین مرهمه و به قول فریدون مشیری:

"شرف دست همین بس که نوشتن با اوست"

می‌نویسم از سالی که گذشت و انتظارم از سالی که قراره بیاد.

سال ٩٨ سال سختی بود؛ حداقل از بقیه سال‌هایی که من زندگی کردم سخت‌تر بود و از اونجایی که در پس هر سختی یه درس جدیده درسهای زیادی هم یاد گرفتم.

چیزهایی که از ٩٨ با خودم به سال جدید می‌برم:

  • It's okay not to be okay*.
  • من میخوام «زندگی» کنم. این زندگی کردن یک فرایند کاملا خودآگاه و بدون دلیل هست. خودآگاه چون انتخابش کردم و بدون دلیل چون زندگی خودش دلیل خودشه.
  • آدما میتونن حرف بزنن فقط چون میخوان حرف بزنن. معاشرت‌کردن با دوستی و دوستی با دوست‌داشتن فرق میکنه.
  • کلمات فقط برای مکالمات در حد متوسط کافی هستند اما در عین حال مهمترین ابزار ارتباطی ما برای ابراز خودمون به شمار میرن.
  • به تناسب یادگیری لازمه زمانی رو هم به آموزش و انتقال آموخته‌ها اختصاص بدی.
  • مسیر مطالعاتی مشخص پیدا کردم و با اونکه تقریبا هر چیزی رو میخونم، یه سری مطالب رو گذاشتم که حتما بخونم.

سال ٩٩ قراره چطور باشم؟

  • کلیشه‌های ذهنیت رو بشناس، با objective reasoning راجع بهشون فکر کن و اگر دلیلی براشون نداری بشکنش و بعد دوباره راجع‌بهشون فکر کن. در برابر به احساساتت بها بده، بیانشون کن و در این مورد خاص objective thinking رو بذار کنار جانِ من.
  • دایره‌ی دوستی تشکیل بده و حواست به معاشرت با آدمها باشه.
  • ورزش منظم رو در صدر برنامه‌ی روزانه و هفتگی قرار بده.
  • روتین داشته باش.
  • پس‌انداز رو جدی‌تر بگیر و حلقه‌ی چالش مبارزه با مصرف‌گرایی رو یه درجه تنگ‌تر کن.
  • یاد بگیر؛ از درس، از کلاس، از آدما، از زمین و آسمون و پرنده و چرنده و خزنده و درنده یاد بگیر.

*نوشت: این جمله‌ایه که دکترم بهم میگه و تقریبا بزرگترین چیزیه که توی زندگیم یاد گرفتم و هر روز برای خودم تکرار میکنم که مبادا یادم بره. این که نمیتونی همه چیز رو کنترل کنی، این که اولین قدم برای تغییر، پذیرش این نکته‌ست که چیزی برای تغییر وجود داره و این که پذیرش شرایط، اون‌طور که هست، جز با بخشش خودت میسر نمیشه.


درس این زندگی از بهر ندانستن ماستسالی که گذشتمنی که من هستم
در خط مقدم زندگی.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید