ویرگول
ورودثبت نام
دکتر طاعون
دکتر طاعون
خواندن ۸ دقیقه·۲ ماه پیش

چگونه بین اینترنت بد و بدتر انتخاب کنیم؟

سلام دوستان. این روز ها سرم بسیار شلوغه و حقیقتش اصلا رمقی برای من نمونده و دارم خیلی خسته و در حالیکه که در ۲ روز شاید ۶ ساعت بیشتر نخوابیده باشم این پست رو می نویسم.


شرکت های خدمات آنلاین بسیاری در ایران هستند که به لطف بازار انحصاری و نداشتن رقیب، در حال به شیشه کشیده خون مردم هستند. همانطور که گفتم فرق ایران و شوروی فقط در نبود داس و چکش در پرچم هست وگرنه ما هم قربانی کمونیسم هستیم.



میخوام تجربه خودم رو از این شرکت ها به اشتراک بگذارم و اگر خواستید از آنها خدمات بگیرید، تجربیات من رو در نظر داشته باشید.


اولین دسته، خدمات اینترنت و سیم کارت هست.



در منطقه ای که من زندگی میکنم، امکان استفاده از اینترنت خوب به صورت سیمی وجود نداره و تحت پوشش فیبر نوری نیست متاسفانه. فقط گزینه ADSL با سرعت بسیار پایین هست که بدردم نمیخوره.

به همین دلیل تقریبا از اکثر اوپراتور های کشور سیم کارت دارم. چه 4G / FD-LTE و چه TD-LTE

میخوام به این موضوع بپردازم و تجریبات خودم رو بگم.



شاتل موبایل ، اوپراتور نه چندان هوشمند!


منظور از کلمه "هوشمند" در شاتل موبایل این هست که میتونه اتوماتیک شما رو به آنتن های همراه اول - ایرانسل و رایتل متصل کنه و این بسته به شرایط آنتن دهی شما انجام میشه.

چیزی که گفته نمیشه، زمان آن هست

در هیچ قسمتی از سایت به این موضوع اشاره نمیشه که اگر شما انتخاب هوشمند را غیر فعال کنید و دستی به شبکه ای متصل بشید، این ممکن هست تا نیم ساعت زمان ببره!‌ این رو پشتیبانی شاتل موبایل به من گفت.

که البته باز هم دروغ هست. چون ۴۸ ساعت هست که تغییر اوپراتور صورت نمیگیره و منم درخواست سلب امتیاز ( سوزاندن سیمکارت) دادم. خسته شدم!

قبل از خرید این سیم کارت بدرد نخور، دوبار فکر کنید!


پشتیبانی بی سواد

قطعا این رو روی حساب نفرت من از زنان خواهید گذاشت ولی میتونید خودتان هم تست کنید. کادر پشتیبانی زن در شاتل موبایل بشدت بی سواد هست و اطلاعات ضد و نقیض و ناقصی در مورد مشکلات فنی ارائه میدهند.

برای اینکه پشتیبانی بهتری دریافت کنید، حتما باید درخواست کنید که شما رو به بخش فنی وصل کنند که پرسنل مرد هستند و دقیق تر راهنمایی میکنند.

قضاوت من در این مورد بدور از نفرت از زنان هست و میتونید خودتان آزمایش کنید و صحت سنجی کنید.


شاتل موبایل هیچ نکته مثبتی نداره که در موردش بگم. کیفیت پایین. تبلغیات دروغ. پشتیبانی بی سواد.



ایرانسل

بهتر هست بگوییم ویرانسل!

اولین و پیشرو ترین شرکت در فیلترینگ اینترنت و البته گران کردن بسته ها و حذف بسته های به صرفه و بلند مدت + مصرف بالای حجم بسته ها نسبت به تقریبا همه اوپراتور ها.

اگر قصد خرید از این اوپراتور زباله را دارید، به هیچ عنوان حضوری خرید انجام ندید!

همیشه آنلاین ثبت نام کنید.


من یک مودم TFi60-H1 که خوشبختانه آنلاک بود ( میشد سیمکارت های غیر ایرانسلی انداخت) از یکی از شعب ایرانسل خریداری کردم + یک سیمکارت TD LTE با 15 گیگ اینترنت.

تست سرعت فاجعه باری در منطقه ما داشت. شاید ADSL بیشتر سرعت میداد. به سامانه 195 رفتم و شکایت ثبت کردم اما پاسخ ایرانسل این بود که آدرس ثبت شده برای خریدار اشتباه هست!‌

توجیحشان هم این بود که چون من از فلان شعبه ایرانسل مودم و سیمکارت رو خریداری کردم پس آدرس هم متعلق به آنجاست! در نتیجه آنها اطلاعی از پوشش دهی نداشتند!


بهانه رو می بینید تورو خدا !

موقع خرید مودم، مسئول فروش ایرانسل حتی کد پستی هم از من خواست،‌ پس چرا باید آدرس محل فروش ملاک باشه!


اینترنت 4G/LTE ای هم که داره به هیچ عنوان مقرون به صرفه برای استفاده در مودم نیست. ۱۵ گیگ رو ۹۰ هزار تومن می فروشه. طی ۱۰ روز هم تمام میشه.


مزیت ایرانسل این هست که سرعت اینترنت نسبتا خوبی داره در مقایسه با اوپراتور هایی مثل رایتل یا همراه اول




رایتل

رایتل به شدت پر سرعت و با کیفیت هست البته اگر در بالا شهر تهران و زعفرانیه زندگی کنید!


هیچ وقت ندیدم که سرعت و کیفیت رایتل، قابل رقابت با سرعت اینترنت سایر اوپراتور ها باشه. همیشه اینترنت ضعیف و آنتن دهی ضعیفی داشته. اما به هر حال رایتل رو دوست داشتم چون بسته های ارزان قیمت و طولانی مدتی داشت.


ضعف های رایتل رو بخاطر قیمت های بشدت مناسبش، نادیده می گرفتم اما ظاهرا دنیا عوض شده!


رایتل، هم تعرفه هاش رو افزایش داد و هم بسته های بلند مدت خودش رو حذف کرد.

بسته های نامحدود خودش رو هم حذف کرد. زمانی این بسته ها رو داشت:


چرا بسته‌های نامحدود رایتل حذف شد؟ | خبرگزاری صدا و سیما (iribnews.ir)

رایتل در حال حاضر نه آنتن دهی و کیفیت اینترنت خوبی داره و نه قیمت مناسبی.


اما پشتیبانی رایتل به نسبت با سواد تر هستند تا ایرانسل و مخصوصا شاتل موبایل که پشتیبانی گاگولی دارند.



پیشگامان

پیشگامان زیر ساخت مستقلی نداره. با سیمکارت های FD-LTE به شبکه مبین نت رومینگ میشه که البته هزینه بسته هاش هم بالاتر هست.

با سیمکارت TD-LTE ، به زیر ساخت ایرانسل وصل میشه.

پس در واقع آنتن دهی این اوپراتور ، به آنتن دهی ایرانسل و مبین نت منطقه شما بستگی داره.


پیشگامان پرسنل مودب و با شخصیتی داره اما سیاست هاش هیچ گونه شفافیتی ندارند. در زمانی که من سیمکارت های FD-LTE و TD-LTE از این اوپراتور گرفتم، میشد قیمت بسته ها و اطلاعات بسیار مفیدی رو بدست آورد.

اما ظاهرا ، پیشگامان دیگه بدون مودم سیمکارت نمی فروشه. ( از این حرفم مطمئن نیستم فقط طبق دیده هام میگم). بعد از بروز رسانی سایت پیشگامان، فقط یک صفحه با یک عکس بزرگ، بدون هیچ اطلاعاتی می بینید:

فقط ۳ عدد سرویس برای خرید وجود داره که همگی به همراه مودم هستند. زمانی که من سیمکارت ها رو خریدم، امکان خرید سیمکارت مجزا و حجمی که به همراه سیمکارت می تونستید بخرید وجود داشت.

الان بجای شفافیت بیشتر‌، بد تر از قبل شده. اینکه سیمکارت رو مجزا و بدون مودم میشه خرید، معلوم نیست + اینکه ریز قیمت بسته ها حذف شده و اینکه در هیچ قسمت سایت پیشگامان اشاره ای به سیم کارت FD LTE نشده و همیشه TD-LTE در کاتالوگش هست.



مبین نت

این اوپراتور سرعت مناسبی داره. خدمات TD-LTE و FD-LTE داره. اما متاسفانه حتما باید مودم مخصوص خودش رو تهیه کنید که این کاملا من رو از خریدش منصرف کرد.

در حال حاضر مبین نت سیاست هاش رو در قبال سیم کارت های TD LTE عوض کرده و امکان خرید مجزای سیمکارت فراهم شده اما سیم کارت های طرح ۳۶۰ که همان سیمکارت های رومینگ FD LTE هست امکان خرید مجزا ندارند.

از اونجایی که آنتن دهی TD LTE این اوپراتور سرعت قابل قبولی نداشت برای من (16 مگابیت که با گوشی هم میشه گرفت) ، من TD LTE خریداری نکردم.

اما با استفاده از FD LTE پیشگامان، که رومینگ دکل های مبین نت هست، سرعت اینترنت رو تست کردم و خوب بود.


البته همه این ها نکته داره. تا آخر با من بمونید تا بگم



همراه اول

زیر ساخت مناسب اما طرح های بدرد نخور!

در حدی طرح های همراه اول فاقد تنوع و محدود هستند که میشه اسمش رو dog shit گذاشت. دیگه هیچ کلمه فارسی رو نمیتونم از مزخرف بودن طرح ها و بسته های این اوپراتور استفاده کنم که توصیفش کنه.


پشتیبانی بشدت بی حوصله و طلبکاری دارند که حتی پاسخ معمولی هم به زور میدند چه برسه به بحث فنی!


اگر بخواید اینترنت با بسته های بلند مدت برای این اوپراتور خریداری کنید، روند بشدت مزخرف و پیچیده ای داره.

حتما باید مودم مخصوص همراه اول خریداری کنید، با بسته هدیه ۳۰۰ گیگ اینترنت. سپس باید ۶ ماه استفاده کنید حداقل ، تا بعد از ۶ ماه ، تازه امکان استفاده و خرید اون بسته های بلند مدت براتون باز بشه!



مشکلی که تقریبا همه اوپراتور هایی که ذکر کردم دارند این هست که سرعت اینترنت به طور عمد بعد از ساعت ۹ شب به یک دهم کاهش پیدا میکنه. ادعای این شرکت ها وجود ترافیک و استفاده زیاد در این بازه زمانی هست اما طبق بررسی ها من، اینطور نیست.


سرعت اینترنت دقیقا از ساعت ۹ شب از ۴۰ مگابیت به ۴ مگابیت کاهش پیدا میکنه و این روند تا ۱۲:۳۰ دقیقه ادامه داره و دوباره درست میشه.

آیا ترافیک و افزایش مصرف، میتونه چنین قاعده ای رو با این چنین نظم و زمان بندی اعمال کنه؟‌ مگر میشه که طی ۱ هفته آزمایشی که انجام دادم، نتایج ۱۰۰ درصد مشابه باشند؟

مگر ممکنه که همیشه سرعت به عدد ۴ کاهش پیدا کنه و همیشه هم حوالی 12:30 شب ، به حالت عادی برگرده؟

این سیاست به طور سیستمی از سمت اوپراتور ها اعمال میشه و ادعای بار شبکه، کذب هست.



این مطلب رو نوشتم تا یک مرجع و دایره المعارفی بشه برای اینترنت باز ها و کسانی که میخواند اینترنت بی سیم تهیه کنند. اگر واقع بود براتون ، حتما به اشتراک بگذارید و لایک کنید.

در مورد سایر سرویس هایی که استفاده کردم مثل اسنپ و تپسی هم میتونم اگر بعد ها وقت کردم، پست بزارم.


من هیچ قصد در آمد زایی یا تبلیغ از این صفحه ویرگولی خودم رو ندارم، به همین دلیل خواهشا این مطلب رو به اشتراک بگذارید تا وقت دیگران مثل من تلف نشه.


ممنون از اینکه وقت گذاشتید.


-- دکتر طاعون (دکتر بشدت خسته)

td lteاینترنتتکنولوژیارتباطاتfd lte
از مشکلات و دغدغه مرد ها و جامعه می نویسم. گاها هم کامپیوتر. فقط اینجام تا شاید کسی گوش شنوا داشته باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید