ویرگول
ورودثبت نام
poone gol
poone gol
خواندن ۲ دقیقه·۵ سال پیش

ورکشاپ «هر نگاه محتواست»

چند روز پیش تو یه ورکشاپ تولیدمحتوا شرکت کردم که مدرس جناب آقای پارسا کاکویی بودن و تو پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف توسط مدرسه بینام برگزار شد.

اگه دارین تولیدمحتوا انجام میدین یا بهش علاقه‌مندین، حتماً اسم آقای کاکویی رو شنیدین. من که از طریق اینستاگرام با ایشون و نوشته‌هاشون آشنا شدم و بعداً تو لینکداین هم از مطالب‌شون استفاده می‌کردم. وقتی دیدم راجع به بازاریابی محتوایی ورکشاپ دارن، بسیار خوشحال شدم و شرکت کردم.

شنیدین می‌گن تو یه حوزه‌ای هر چه‌قدر هم بلد باشی باز هم هیچی نمیدونی و باید بیشتر یاد بگیری؟ تولیدمحتوا ام یه چیزی تو همین مایه‌هاست!

‌‌داخل پرانتز عرض کنم که یه وقتایی، یه واژه‌هایی ترند میشن و هی همه‌جا همه دارن راجع بهش صحبت میکنن، این روزها تولیدمحتوا ام یه چیزی تو همین مایه‌هاست!

ولی اگه پیش کسی برین که واقعاً کار بلد باشه، خیلی بهتون کمک میکنه. این ورکشاپ هم یه چیزی تو همین مایه‌ها بود!

پس پیشنهادم به کسایی که دوست دارن تولید محتوا انجام بدن یا دارن اینکار رو می‌کنن، این هست که این کارگاه‌ها رو از دست ندین، حتی اگه فکر می‌کنین خیلی بلدین!

تو این کارگاه ۵ ساعته، آقای کاکویی از ابتدا شروع کردن، یعنی از توضیحات راجع به اینکه بازاریابی چی هست؟ محتوا چی هست؟ اینکه بازاریابی محتوایی چه طوری صورت می‌گیره و اصلاً دلیل بازاریابی محتوایی چیه؟!

از جمله مواردی که تو این ورکشاپ بررسی کردن :

  • شناسایی مخاطب هدف در تولید محتوا
  • تعریف و طراحی پرسونای مخاطب
  • لحن صحبت (Tone of Voice)
  • ماتریس محتوا ( The Content Matrix)
  • کانال‌های توزیع محتوا
  • استراتژی تولید محتوا

در ادامه تکنیک AIDA و تکنیک BAB تو ایجاد محتوا رو آموزش دادن و به صورت عملی هم انجام دادیم. نوشتن بخش‌های مختلف سایت رو گفتن و راجع به Mega Content و Pillar page توضیح دادن. این قسمت خیلی به دردم خورد چون چیزی ازش نمی‌دونستم.

یکی از چیزهایی که راجع به این ورکشاپ دوست داشتم، این بود که خود آقای کاکویی بسیار رفتار و منش دوستانه‌ای دارن، هرچه قدر که سوال داشته باشین، هیچ دریغی نمی‌کنن و کامل بهتون توضیح میدن تا مطلب براتون جا بیوفته.

یکی از گفته‌های باحال آقای کاکویی که نقل‌قولی از مدیران گوگل و به نظرم خیلی بامزه بود و تو ذهنم مونده، این بود که :

«بهترین جای قایم کردن جنازه، صفحه دوم گوگل هست!» D:

بخش آخر ورکشاپ، یه تمرین عملی برای سایت های با موضوعات مختلف بود. همه بچه های کلاس به چندتا گروه تقسیم شدیم. هر گروه باید یه سایت رو انتخاب می‌کرد و با توجه به تکنیک‌هایی که یاد گرفته بودیم یه محتوا می نوشتیم. گروه ما چهار نفره بود و موضوعی که انتخاب کردیم، بخش «درباره ما» ی یک سایت فروشگاهی کتاب رمان بود.

نگم براتون که نوشته ما به عنوان تیم اول انتخاب شد و جایزه هم گرفتیم! چون خودم رفتم ارائه دادم، خیلی کیف کردم از اینکه تیم اول شدیم!

جایزه‌ای هم که گرفتیم، کتاب «ماشین محتوا» نوشته Dan Norris هست که خود آقای کاکویی داخل کتاب یه جمله‌ای به یادگار نوشتن که خیلی دوستش داشتم : «هر نگاه محتواست».

و سرآخر اینکه، محتوا تا بینهایت ادامه داره...




تولید محتوامحتواورکشاپورکشاپ بازاریابی محتواییپارسا کاکویی
پونه گل‌بابازاد‌ --- من یه کودک هنرمند در درونم دارم که نوشتن رو دوست داره! فعال در حوزه پرسونال برندینگ، پرسونال استایلینگ و مدنویسی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید