ویرگول
ورودثبت نام
poopakkafili
poopakkafili
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

چرا نباید کتاب معرفی کنیم ؟



اگر اهل خواندن کتاب باشید حتما در این دوران قرنطینه برای شما هم پیام هایی از این جنس آمده که کتاب معرفی کن، میخواهم عیدی کتاب بخرم چه چیز هایی بخرم، چه بخوانیم و ...

اینکه خانه ماندن خیلی از ما را به سمت کتاب خواندن فرستاده اتفاق خوبی است، اما من چقدر می توانم برای فالورها و افرادی که به سختی میشناسم کتاب معرفی کنم؟

روز گذشته من در اینستاگرام می چرخیدم و از دیدن کسی که عکس کتاب ناتور دشت را گذاشته و کنارش نوشته بود این کتاب هیچ چیزی را به من اضافه نکرده شگفت زده شدم، از طرفی از دنبال کننده هایش خواسته بود که به سراغ خرید این کتاب نروند و نیازی هم نیست که یادآوری کنم اسم این کتاب در لیست صد کتابی است که باید پیش از مرگ خواند!

بالاخره یک روز به این واقعیت می رسیم که کتاب لباس نیست که از روی تن خورش بشود خوب یا بد بودنش را شناخت. اگر امروز از من بخواهند برای کسی کتاب معرفی کنم پیش از معرفی ممکن است از شما ده ها سوال درمورد شخصیت و زندگی فردی که قرار است برایش کتاب معرفی کنم بپرسم.

هر اینفلوئنسر یک منتقد ادبی!!

اینستاگرام و اینفلوئنسرهای رنگارنگش به قدری عجیب به زندگی مردم خط می دهد که برای هیچ کس قابل باور نیست! اما انتخاب کتاب برای 50 یا 60 هزار نفر نباید به این سادگی ها هم باشد! حالا آقا یا خانم تاثیر گذار ما چرخی در گوگل میزند خلاصه را کپی میکنی و عکس قشنگی از جلد کتاب در کنار قهوه و بیسکوئیت می گذارد، به همین سادگی کتابی که حتی ترجمه خوبی هم ندارد فروش زیادی پیدا میکند!

از آن بدتر اینکه بسیاری از این دوستان شروع به نوشتن خلاصه کتاب ها کرده اند بدون اینکه ذره ای خلاصه نویسی بدانند! به شکلی که من گاهی از خودم میپرسم این بخشی از کتاب بود؟ نظر شخصی اش راجع به کتاب یا مقدمه اش!؟

پس چطور کتاب بخریم؟

می خواهید شروع به خواندن کتاب کنید اما نمیدانید از کجا شروع کنید؟ برای شروع به سراغ لیست های مشهوری بروید که به زمان شما نزدیک تر باشد! درمورد جوایز ادبی جستجو کنید، هرکدام از این جوایز می توانند با توجه به مرامنامه ای که دارند بهترین کتاب هایی که به سلیقه شما نزدیک است را معرفی کنند!

در قدم آخر اگر کسی از دوستان یا خانواده شما اهل کتاب است، از او راهنمایی بخواهید، اما فراموش نکنید هرکس به جز منتقدان و اهالی ادبیات بنابر سلیقه و روحیات شخصی خودش به شما کتاب معرفی میکند و بهترین راه برای لذت بردن از کتاب پیدا کردن یک راه شخصی است.

کتاباینستاگراماینفلوئنسرادبیاتتجربه
علاقه مند به کتاب و ادبیات / خبرنگاری که حالا وارد حوزه محتوا شده و هنوز برای یادگیری جای زیادی داره!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید