پروژه پلی پاد در دی ماه سال نود و هفت به عنوان اولین کلادگیمینگ خاورمیانه در شرکت فناپ و با سرمایه گذاری بانک پاسارگاد بر بستر پلتفرم پاد متولد شد. در واقع این پروژه، یکسال پیش از تولد نمونه های مشابه خارجی خود نظیر گوگل استادیا یا مایکروسافت ایکس کلاد پا به عرصه نسل آینده کنسول های بازی گذاشته و با افتخار و برای اولین بار در صنعت بازی خاورمیانه مطرح و راه اندازی گردید.
این کنسول ابری از ابتدا مورد توجه کشور های همسایه قرار گرفت، لیکن با توجه به تعهد سرمایه گذار و تولیدکنندگان این محصول به کشور عزیزمان ایران، در تمامی نمایشگاه های بین المللی نظیر گیم کانکشن فرانسه و استارت آپ لوکزامبورگ به عنوان یک دستاورد ایرانی مورد توجه قرار گرفت.
کلادگیمینگ تکنولوژی جدیدی است که این فرصت را برای گیمر ایرانی فراهم میکند که بدون نیاز به کنسول یا سیستم قدرتمند بازی و تنها با استفاده از اینترنت، روی هر دستگاه هوشمندی بازی کند.
پلیپاد با به کارگیری و ارائه فناوریهای نوین سخت افزاری و نرم افزاری یک کنسول بازی ابری نسل جدید برای کسب و کار بازی فراهم کرده است که فعالین حوزههای فناوری اطلاعات و ارتباطات داخلی و خارجی میتوانند در آن به ایفای نقش بپردازند. لازم به ذکر است که در هدفگذاری کسب و کار پلیپاد، علاوه بر فعالیت داخلی و به جهت ماهیت سرویسدهی و پتانسیل بالای این پروژه، نگاهی جدی به بازارهای بینالمللی خصوصا خاورمیانه وجود دارد.
پلی پاد از شروع اجرایی شدن تا به امروز مورد اقبال جامعه گیمرها و استریمرها قرار گرفته، به نحوی که در مدت نسبتا کوتاهی موفق به جذب بالغ بر چهارصد هزار کاربر شده که معتقدیم شرایط اقتصادی کشور در این استقبال بی تاثیر نبوده است. در جریان هستید که در حال حاضر امکان تهیه کنسول یا سخت افزار بازی برای بخش زیادی از جامعه گیمر سخت و یا غیرممکن شده و در واقع پلی پاد توانست با سرویس دهی رایگان خود خون تازه ای در صنعت بازی ایران جاری کند.
شرایط نامناسب اینترنت کشور، تحریم ها، عدم امکان تهیه لایسنس ها، مشکلات ناشی از تهیه سخت افزار ها مورد نیاز سرور ها ، شیوع ویروس کرونا و دورکاری در دوران قرنطینه مانع از آن نشد که سرویس دهی رایگان پلی پاد متوقف شود. خصوصا در دوران کرونا تمام تلاش ما این بوده که با سرگرم کردن بخش جوان جامعه، سهم کوچکی در این همبستگی ملی داشته باشیم.
بنده در طی چهارده سال فعالیت ام در صنعت بازی داخلی و خارجی با موضوع کپی رایت آشنایی کامل دارم و حتی از بابت نبود قانون کپی رایت آسیب هم خورده ام. به علاوه دو کتاب در حوزه برنامه نویسی گرافیکی بازی برای انتشارات پکت انگلستان تالیف کردم که بیش از ده هزار نسخه آنها در سرتاسر دنیا به فروش رسیده و همچنان در حال فروش است. به عنوان مثال به خاطر دارم حدود یکسال پس از انتشار اولین کتاب ام، مطلع شدم این کتاب بصورت غیرقانونی و رایگان در برخی وب سایت های دانلود کتاب در دسترس عموم قرار گرفته. این مساله در کشوری که قانون کپی رایت بین الملل در آن رعایت میشود یک هنجارشکنی محسوب میشود، اما در کشور ایران که به سبب تحریم ها هیچگونه تعاملی چه از نظر مالی و چه تامین حق کپی رایت وجود ندارد یک پارادوکس بزرگ محسوب میشود. ما نمیتوانیم حق انتشار کتاب، بازی، فیلم، نرم افزار و ... را تهیه کنیم چرا که عملا راه تبادل ارزی بسته است و از طرفی نمیتوان از موضوعات، تکنولوژی و یافته های روز دنیا عقب ماند. لذا در پروژه پلی پاد برنامه و چشم انداز کسب و کار خود را بر مبنای فروش بازی خارجی قرار نداده ایم . محل درآمد پلی پاد با توجه به نوع دسترسی به سرویسهای ارائه شده، در بستر اینترنت و پهنای باند بوده و در واقع نمیتوان این روش کسب و کار را با قوانین فروش فیزیکی یا دیجیتالی بازی مقایسه کرد.
متاسفانه از تاریخ سی و یکم خرداد ماه نود و نه، و بدون صدور اخطار یا هشدار قبلی، وب سایت پلی پاد فیلتر و بر روی برخی اپراتور ها مسدود شد، این اتفاق در حالی رخ داده که ما در حال برگزاری لیگ های تابستانی خود بودیم و از طرفی در ماه گذشته به عنوان یکی از همراهان کارگروه فایو جی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انتخاب شده بودیم.
ذکر این نکته را ضروری میدانم که زمانی که یک کسب و کار ، خصوصا به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی، فیلتر میشود، قطعا به مشکلات، هزینه های سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار نوسرویس در سطح کلاس جهانی، آن هم در شرایط اقتصادی امروز کمتر توجه شده و به عقیده من این تفاوت نگرش ضربه بزرگ و گاه جبران ناپذیری به صنعت آی تی و آی سی تی وارد خواهد کرد.
ما از ابتدا فضای انتشار بازی را برای هر بازیساز ایرانی و خارجی در نظر گرفته بودیم و به بیان دیگر، پلی پاد یک زیرساخت نرم افزاری، سخت افزاری ابری بازی و به عبارت دقیق تر یک نوسرویس در حوزه فناوری اطلاعات میباشد که مشابه داخلی و حتی خارجی آن در سطح خاورمیانه وجود ندارد و رقبای اصلی این محصول شرکت های گوگل، انویدیا، سونی و مایکروسافت و معدود شرکت های خارجی هستند و نیازمند تصویب سیاست گذاری در شورای عالی فضای مجازی میباشد .
تمامی بازی های پلی پاد منطبق با وب سایت نظام رده بندی سنی بنیاد بازی های رایانه ای (اسرا) قرار گرفته، اما ظاهرا این مساله مجوز کافی برای ادامه فعالیت پلی پاد نبوده و فیلترینگ به سبب تفاوت دیدگاه و عدم وجود یک سیاست مدون برای حوزه کلاد گیمینگ صورت گرفته است.
ما قویا معتقد هستیم که مشخصا در مواجهه با این موضوع، تعامل در جهت اعتلای صنعت بازی در منطقه، بهتر از زدن ناگهانی دکمه فیلتر بوده است، چرا که این محصول حاصل سرمایه گذاری جسورانه و تلاش و زحمات شبانه روزی بیش از چند صد نفر در بخش های زیرساخت، شبکه، جی پی یو فارم، توسعه فناوری ابری و موارد فناورانه و دانش بنیان متعدد دیگر در هولدینگ فناپ و گروه مالی پاسارگاد است و این پروژه یک دستاورد ملی در حوزه صنعت بازی های رایانه ایران در دنیاست که بصورت جدی در حال آماده سازی برای ورود به بازار جهانی میباشد.
دامنه play.pod.ir بر روی برخی اپراتور ها فیلتر است و ما با دامنه playpod.ir ادامه فعالیت میدهیم.
به آرزوی سلامتی و سرافرازی کشور عزیزمان
پویا ایماندار
مدیر پروژه پلی پاد
اول سراغ بازی ساز ها آمدند، سکوت کردم چون مدتیست بازی نمیسازم. بعد سراغ گیمرها آمدند، سکوت کردم زیرا دیگر زمانی برای بازی کردن ندارم. بعد سراغ استریمر ها آمدند، سکوت کردم چون استریمر نبودم. سراغ پلی پاد که آمدند، دیگر کسی نبود تا به اعتراض برآید.
الهام گرفته از شعر مارتین نیمولر!