ویرگول
ورودثبت نام
Pouya Rezaei
Pouya Rezaeiیک گیک و عاشق تکنولوژی, بکند دولوپر پایتون و دانشجوی مهندسی کامپیوتر
Pouya Rezaei
Pouya Rezaei
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

کارکردن با داکر بدون نیاز به نصب

چند وقتی بود درگیر این بودم چطور داکر رو بدون نیاز به نصب اجرا کنم(چون CPU من از قابلیت SLAT پشتیبانی نمیکنه)اما چون نیازم نشده بود خیلی پیگیر نشده بودم تا اینکه امروز لازمم شد و شروع به گشتن کردم تا ببینم چی گیرم میاد


اول طبق رسم هر متنی که نوشته میشه یه مقدمه ای بگم بعد بریم سراغ اصل مطلب


داکر چی هست؟

مقاله های زیادی توی سطح وب هستن یا همین ویرگول خودمون هستن که میتونین توضیح کامل تری ببینین ازش اما بخام یه توضیح مختصری بدم داکر برای ما یه محیط های مجازی ایجاد میکنه که ما یه سری کارهایی رو داخل اون انجام بدیم مثل بالا اوردن یه سیستم عامل و اجرای یه سری برنامه های اماده یا برنامه های خودمون که به هر یک از این محیط ها کانتینر میگن و کانتینر ها ایزوله از هم هستن


کاربردش چیه؟

همیشه این اتفاق زیاد پیش میاد که کد روی سیستم ما کار میکنه اما روی سیستم شخص دیگه,سرور,یا ... به ارور های عجیب غریب برخورد میکنه

برای حل این مشکل داکر یا پلتفرم های مشابه بوجود اومدن تا بتونن کد رو توی محیط و شرایط یکسان اجرا کنن تا در همه سیستم ها بدون مشکل کد کار بکنه


برای استفاده از داکر راه اصلیش و بهترین راه این هست که نصبش کنیم روی سیستممون که اموزش کاملش در سایت رسمی داکر وجود داره و میتونین به راحتی از روی اون پیش برین

اما یه سری پیشنیاز هایی نیاز هست داشته باشین که اینم توی داکیومنت داکر برای ویندوز و لینوکس گفته شده اگر این پیشنیاز هارو ندارین یا به هر دلیلی نیمتونید نصب کنین نگران نباشید


چطور بدون نصب داکر ازش استفاده بکنم؟

سایت های مختلفی برای کار با داکر بصورت انلاین وجود داره که در اینجا لیستی از این ها رو براتون میارم اما قبلش یه تشکر از ChatGpt هم بکنم که کمکم کرد تا این چند سروس پیدا کنم‌ :)

قبل شروع یادآوری بکنم که ما از اکثر سرویس ها تحریم هستیم برای ادامه مسیر از شکن استفاده کنین

Docker Playground

برای استفاده از این سرویس نیاز به ثبت نام در داکرهاب و لاگین با اون اکانت دارین


Google Cloud Shell

این سرویس که مال گوگل هست درواقع شل در اختیار ما قرار میده که فقط مختص داکر نیست و کارهای زیادی میشه کرد که یک نمونش استفاده از داکر هست


Katacoda

راستش از این یکی هنوز استفاده نکردم و برای این اوردم اگه با دوتای بالا به مشکل خوردین گزینه سومی هم داشته باشین


چند تا معایب این روش:

  • ملموس ترینش نیاز به اینترنت هست مسلما با این وضع اینترنتی که داریم و تحریم و فیلترینگ و .. استفاده ازش سخت میتونه بشه
  • محدودیت نسبت به منابع دارین و معمولا مقدار کمی از سی پی یو و رم در اختیارتون قرار میدن
  • محدودیتایی توی ایجاد کانکشن بین سرویس ها و نتورکینگ وجود داره



شماهم اگه پیشنهادی دارین خوشحال میشم تو کامنت ها بگین تا من بقیه دوستان استفاده بکنیم


داکرdocker
۲
۰
Pouya Rezaei
Pouya Rezaei
یک گیک و عاشق تکنولوژی, بکند دولوپر پایتون و دانشجوی مهندسی کامپیوتر
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید