milad asckary
milad asckary
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

فرهنگ سازی عنکبوتی: بخش دوم


به طور قطع زمانی که «استن لی» نویسنده کتاب کمیک بوک مرد عنکبوتی وقتی می‌خواست برای اولین بار داستان خود را در 1977م چاپ کند؛ هیچگاه فکر نمی‌کرد شخصیتی خیالی که خلق کرده، روزی محبوبیتی جهانی و غیر قابل تصوری پیدا کند.

در آن زمان سردبیر مارول، به دلیل نوجوان بودن شخصیت «پیتر پارکر» و نیاز به همکار قهرمان بودن نوجوانان، با ورود او به دنیای کمیک استریپ به عنوان یک کاراکتر مجزا مخالفت کرد. اما استن لی «پیتر پارکر» را وارد یک کمیک کم فروش مارول بنام فانتزی شگفت‌انگیز کرد و این کمیک رکورد فروش‌ها را شکست، و بالاخره مرد عنکبوتی هم صاحب یک کمیک استریپ مختص به خود به نام «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» شد که پس از ۷۰۰ شماره پایان یافت و کمیک استریپی جدید بنام «مرد عنکبوتی برتر» جای او را برای مدتی گرفت و پس از ۳۲ شماره دوباره این سری برگشت. البته مرد عنکبوتی کمیک استریپ‌های فرعی زیادی تا به حال داشته ‌است.

جالب بدونید تا به حال ۴۴ بازی از روی مرد عنکبوتی ساخته شده‌ که معروف‌ترین آن‌ها بازی مرد عنکبوتی ۲۰۰۰ و مرد عنکبوتی ۲۰۱۸ هست که برای کنسول‌های پلی‌استیشن و پلی‌استیشن ۴ منتشر شده‌اند.

نکته‌ای که ما در باب کودکانمان از آن غفلت می‌کنیم آن است که آن‌ها از طریق رسانه نه تنها سرگرم می‌شوند بلکه هویت و شخصیت خود را نیز شکل می‌دهند. قوه تخیل بسیاری قوی کودکان و احساست شدید دوران بلوغ در نوجوانان منجر به این می‌گردد که شخصیت ابرقهرمانی مرد عنکبوتی به عنوان یک نوجوان دبیرستانی را بپذیرند و دوستش داشته باشند.

این علاقه و پذیرش در کودکان و نوجوانان منجر به تقلید کور کورانه رفتار از این ابر قهرمان ساختگی خواهد شد. به طور مثال در تاریخ چهارده مرداد امسال(14/05/1402) در سایت یورو نیوز فارسی خبری زده شد مبنی بر این که یک «پسر بچه بولیویایی که می‌خواست شبیه «مرد عنکبوتی» شود، پس از گزیده شدن داوطلبانه توسط یک عنکبوت سیاه در بیمارستان بستری شد.»[1] در گزارش آمده بود که «این پسر بچه هشت ساله تصور می‌کرد پس از گزیده شدن توسط عنکبوت، می‌تواند مانند «پیتر پارکر» در فیلم مرد عنکبوتی همان توانایی‌های خارق‌العاده را به‌دست بیآورد. » در اینجا مساله عدم فهم تمایز «واقعیت» و «تخیل» در کودکان نیست؛ مساله این است که آن‌ها واقعیت را به شکل دیگر و متفاوت از ما درک می‌کنند. واقعیت کودک در محسوسات، عواطف و احساسات خلاصه می‌شود.

در واقع کودکان 7-3 سال ما در مرحله ادراکی هستند و توانایی فهم انتزاعی و نمادین را ندارند. به همین دلیل اگر تجربه یک شخص در کتاب، فیلم یا انیمیشن به نظر کودک واقعی به نظر آید و بتواند ارتباط عاطفی با آن بر قرار کند؛ او را به شکل یک واقعیت پذیرفته و در نتیجه ازآن تقلید می‌کند.

موردی که بیان شد در ارتباط با تاثیر مستقیم الگو گیری کودکان از این ابر قهرمان خیالی بود. اما تاثیرات بالقوه آن، به مرور زمان در رفتار کودک یا نوجوان ما ظهور خواهد نمود. نوجوان و کودکان ما دارای یک هویت اجتماعی بالفعل هستند. این هویت اجتماعی الزاماتی دارد که با آن هویت بالقوه ساخته شده و متاثر از شخصیت مرد عنکبوتی در تعارض است. این تعارض در درون کودک و ذهن آن‌ها یک جنگ را به پا خواهد نمود. او تمایل و علاقه شدیدی به مرد عنکبوتی دارد و تلا ش می‌کند همه چیز خود از اسباب بازی، لباس لوازم تحریر و حتی رفتارش را شبیه او نماید. این در حالی که ممکن است خانواده و جامعه چنین چیزی را بر نتابد و او را پس بزند. رخ دادن چنین امری باعث می گردد تا فرزند ما منزوی و سر خورده گردد و تلاش کند در محیط‌های دیگری مثل فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و یا عضویت در گروه‌هایی خاص، خشم و سر خوردگی و هیجان ناشی از احساس خود را خالی نماید.

[1] . https://parsi.euronews.com/2023/08/05/a-8-year-old-boy-bolivia-wanted-spider-man-let-black-widow-bite-him

مرد عنکبوتیبازی‌های رایانه‌ایفضای مجازیفرهنگاستعمار نو
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید