با شیوع ویروس کرونا در جهان و وحشت عمومی که با بازی رسانهای فرا گیر شده است، منجر شده تا بعضی این ویروس را با ویروس (MEV-1) در فیلم «شیوع» مقایسه کنند. برخی در این خصوص فرضیهای را مطرح کردند که ممکن است ویروس کرونا توسط خود آمریکا ساخته و پخش شده و پیش از این در فیلمهایی نظیر «شیوع» آن را بیان نموده. همچون سایر فعالیتهای دولت آمریکا مثل «یازده سپتامبر» و «حمله به عراق» که پیش از وقوع آنها، فیلمهای زیادی در خصوص آن ساخته شد تا برای مردم فضای ذهنی و آمادگی لازم را ایجاد نماید.1
با این تفاسیر آیا دولت آمریکا بر ساختههای هالیوود نظارت دارد؟
«تام سکر» و «متیو آلفورد» خبرنگار و محقق انگلیسی هستند که طی گزارشی با عنوان « افشاگری اسناد درباره چگونگی تبلیغ جنگ توسط هالیوود به نیابت از پنتاگون، سیا و آژانس امنیت ملی» و بر اساس اسنادی که طریق قانون «لایحه آزادی اطلاعات» به دست آوردهاند، به این سوال پاسخ دادهاند.
طبق این گزارش «دخالتهای دولت آمریکا شامل بازنویسی فیلمنامههای برخی از مشهورترین و محبوبترین فیلمهای تاریخ سینما از جمله سری فیلمهای «جیمز باند»، سری «تبدیلشوندگان»2و فیلمهای دنیای «مارول»3 و «دیتکتیو کامیکس»4 [سریهایی مانند «سوپرمن»، «بتمن»، «مرد عنکبوتی» و غیره] میشود.» سکر و آلفورد تلویزیون آمریکا را هم از نفوذ دولت این کشور بینصیب نمیدانند و معتقدند: «دخالتهای مشابهی روی تلویزیونِ ارتشمحور آمریکا هم اِعمال میشود، از جمله در برنامههای پرطرفداری مانند سریال جنایی (Hawaii Five-O)، برنامه استعدادیابی (America's Got Talent)، برنامههای گفتوگومحور (Oprah و Jay Leno)، برنامه آشپزی (Cupcake Wars) و همچنین مستندهای متعددی در شبکههای پیبیاس، «کانال تاریخ» و بیبیسی.»
همه این کارها توسط دفتری در لسآنجلس به ریاست «فیلیپ استراب» انجام میشود. این شخص رابط بین صنعت سرگرمی آمریکا و وزارت دفاع است. در حقیقت رضایت این شخص باعث میشود تا تمام امکانات ارتش مثل ناوها، هواپیماها، مشاروه و حتی بازیگر به صورت رایگان در اختیار سازنده فیلم قرار بگیرد.5
فیلم سازان نیز برای کاهش هزینههای ساخت فیلم مجبور خواهند بود فیلم را به میل ارتش و دولت آمریکا بسازند. به گفته «دیوید راب» نویسنده و گزارشگر هالیوود، این دفتر لس آنجلس است که تعیین میکند که چه قسمتی از فیلم حذف، سانسور و یا اضافه شود.
ارتش برای ساخت فیلمهایی درباره خود، خط قرمزهایی دارد. به طور مثال اشاره به خود کشی سربازان، کشیدن مواد و یا آزار غیر نظامیان توسط سربازان آمریکایی ولو به شکل طنز ممنوع است. یا مثلاً اشاره به جنگ ویتنام به هر شکلی. به طور مثال در فیلم «هالک»، ساخت این شخصیت از یک آزمایشگاه نظامی به غیر نظامی تغییر یافت. نام عملیات دستگیر هالک نیز در ابتدا «کارگر مزرعه» بود که به «مرد عصبانی» تغییر کرد. علت هم آن بود که «کارگر مزرعه» نام یک عملیات واقعی ارتش آمریکا در جنگ ویتنام بود.
در این بین سازمان سیا نیز در ساخت فیلمهای جاسوسی مربوط به خود دخالت میکند. به طور مثال فیلمهایی چون «گلوله آتشین»، «بازی های میهن پرستانه»، «ملاقات با والدین» و «salt» با دخالت این نهاد اطلاعاتی ساخته شدهاند. البته باید اذعان داشت که دخالت سیا در صنایع سرگرمی آمریکا به وسعت پنتاگون نیست. در سازمان سیا «چیس براندون» رابط این نهاد با صنایع سرگرمی آمریکاست. این شخص حتی پیش نویس فیلم «The Recruit» را خود مینویسد و جالب آن است که در فیلم نامش تنها به عنوان مشاور فنی فیلم میآید.6
موارد بیان شده تنها بخشی از فعالیت نهادهای دولتی آمریکا در صنعت فیلم سازی است. این دخالت به معنی عدم حاکمیت یهودیان و صهیونیسم بین الملل بر هالیوود و صنعت سرگرمی دنیا نیست. بلکه این دو جریان در مواقع لزوم با یکدیگر در یک جبهه قرار میگیرند و معمولاً با هم همسو هستند. بنابراین احتمال دخالت آمریکا در ساخت و شیوع این ویروس در جهان بعید نیست.
پینوشت:
1 – https://www.javanonline.ir/fa/news/988863
2- Transformers
3- Marvel
4- Detective Comics
5- mshrgh.ir/395629
6- mshrgh.ir/755252