ویرگول
ورودثبت نام
poriya zamani
poriya zamani
خواندن ۵ دقیقه·۴ سال پیش

دوره آموزشی آنلاین یا حضوری، آخر کدام؟

تصور اینکه دوره های آموزشی آنلاین چقد میتونه باعث پیشرفت و سرفه جویی در هزینه و وقتتون بشه شاید اولش برایتان قابل درک نباشد ولی بعد از خواندن این مقاله ترجیح میدهید دیگر سمت دوره های حضوری نروید! من در این مقاله سعی کردم به طور کامل دوره های آنلاین آموزشی رو با دوره های حضوری مقایسه کنم و بهترین منابع داخلی و خارجی را به شما معرفی کنم.

من پوریا هستم و به مدت یک سال در اکوسیستم استارتاپی مشغول تولید محتوا و دیزاین بودم و الان به صورت فریلنسری کار میکنم ( شاید از اون تجربایتمم برایتان نوشتم بعدا) و چیزی که خیلی در محیط کار و بین دوستانم میدیدم که باعث میشد اونجوری که باید پیشرفت نکنند، نداشتن باور به این موضوع که میشود از طریق دوره های آنلاین با هزینه خیلی کمتری آن مهارتی که دوس دارید را یاد بگیرید . آن هم به صورت کاملا حرفه ای!

از تجربه خودم بخواهم برایتان بگویم، من آن اوایل برای کارهای شرکت باید یک نرم افزار ادیت ویدیو رو یاد میگرفتم تا بتوانم ویدیو های فیلم برداری شده را ادیت کنم. برای همین تصمیم گرفتم کار با نرم افزار پریمیر رو یاد بگیرم چون به نظر من بهترین نرم افزار ادیت ویدیو با امکانات فوق العاده و رابط کاربری ساده هستش. همچنین اگر بخواهید بعدا به سراغ کار با افترافکت بروید به نظر من میتونه خیلی بهتان کمک کند.

از آنجایی که تلسط خوبی به زبان انگلیسی داشتم شروع کردم به گشتن بین منابع خارجی ( در ادامه بهترین منابع رو بهتون معرفی خواهم کرد نگران نباشید.) یک دوره آموزشی مناسب پیدا کردم و هر شب بین یک تا دو ساعت وقت گذاشتم برای یادگیری و کمتر از یک ماه به کار با پریمیر مسلط شدم آن هم به طور رایگان! جذاب نیست؟!

شما این مسیر رو مقایسه کنید با اینکه میخواستم توی یک دوره حضوری برای یادگیری این نرم افزار شرکت کنم. کلی هزینه دوره، کلی هزینه رفت و آمد و کلی زمانی که بابت در راه بودن تلف میشد. تازه اگر در شهر ما اصلا یک همچین دوره ی حضوری برای این نرم افزار برگزار میشد!

من خواستم با این مثال کوچیک به شما نشان بدهم که چقدر این دوره های آنلاین میتواند به شما کمک کند و باعث پیشرفتتان شود. برویم سراغ بهترین منابع آموزشی

بهترین سایت های آموزشی خارجی

خب جذاب ترین سایت آموزشی رو دوس دارم همین اول بهتون معرفی کنم،و آن چیزی نیست جز سایت یودمی (udemy) . شما در این سایت میتوانید بهترین دوره های آموزشی برای هر مهارتی را پیدا کنید. از آموزش زبان و برنامه نویسی گرفته تا افترافکت و طراحی و ...

البته متاسفانه به دلیل تحریم ها دسترسی به این پلتفرم آموزشی برای ایرانیان محدود شده است و دوره هایش به پول ما گران هستند. اینجاست که برایتان سوال پیش می آید : پس چیکار کنیم؟

کافیست این مراحلی که میگویم را انجام بدهید تا بتوانید شما هم این دوره هارا دانلود کنید آن هم به طور رایگان!

  • وارد سایت udemy شده و موضوع مورد علاقتان را به انگلیسی سرچ کنید (مثلا premiere pro )
  • دوره ها برایتان می آید و دوره هایی که امتیاز خوبی دارند را عنوانشان رو کپی کنید
  • در گوگل عنوانی که کپی کردین را وارد کنید و به انتهایش کلمه دانلود را به فارسی اضافه کنید و سرچ کنید
  • تعدا زیادی سایت داخلی هستند که این دوره ها را به رایگان برای شما آماده کرده اند که میتوانید به راحتی دانلود کنید

البته منابع خوب خارجی دیگری هم وجود دارند مثل : لیندا (Lynda) ، اسکیل شیر (skillshare) و ... که دوره های خیلی خوبی را آماده کرده اند که میتوانید از آن سایت ها نیز استفاده کنید. فقط کافیست همین مراحلی که بالا گفته شد را برای آن دوره ها هم انجام بدید تا بتوانید دانلود کنید به همین راحتی. سوالی هم داشتین در بخش کامنت بپرسید تا هرجا که بتوانم کمکتان میکنم.

البته فراموش نکرده ام که به یوتیوب اشاره کنم که میتوانید ویدیوهای آموزشی خیلی خوبی را آنجا پیدا کنید. ولی به نظر من برای شروع بهتر است از دوره های آموزشی استفاده کنید و موضوع را به خوبی یاد بگیرید بعد برای یادگیری تکنیک ها و نکات حرفه ای تر به سراغ یوتیوب بروید.

بهترین سایت های آموزشی داخلی

خب بریم سراغ سایت های آموزشی داخلی. من در این مطلب ۳ سایتی که به طور گسترده فعالیت میکنند و نه فقط در یک حوزه تخصصی را بر اساس تجربه شخصی خودم بررسی میکنم.

فرادرس و فرانش: راستشو بخواهم بگم من تجربه خوبی از دوره هایشان نداشتم. البته من این تجربه را تا یک سال پیش داشته ام که از این دو سایت چند دوره تهیه کرده بودم، الان نمیدانم چقدر بهتر و یا بدتر شده اند در طول این یک سال.

اگر بخواهم دقیقتر برایتان بگویم سطح آموزش هایشان پایین هست و به نسبت آن هم قیمت پایینی دارند و این که یه مدرس هم آفیس رو یاد بدهد، هم برنامه نویسی وب و هم دیجیتال مارکتینگ را توقع بیشتری هم از آن دوره ها نمیشه داشت به نظر من. امیدوارم یکم وسواس بیشتری در انتشار دوره هایشان به خرج بدهند تا کیفیت آموزش هایشان بالا برود.

مکتبخونه: تجربه خیلی خوبی از چندین دوره ای که از این سایت تهیه کردم دارم و مدرس هایی با رزومه خیلی خوب اون مباحث رو تدریس میکنند و آموزش ها کیفیت قابل قبولی دارند و به شما پیشنهاد میکنم.

تجربه مهم شخصی من

به نظر خودم مهمترین بخش مطلب در واقع این بخش آخرش میباشد. دلیلش هم تجربه شخصی من از دیدن دوره های آموزشی خارجی و داخلی زیادی هستش.

اول میخواهم به شما بگم که باور داشته باشید که هر مهارتی را میتوانید به صورت آنلاین یاد بگیرید فقط کافیه دوره خوب و مدرس خوبی را با سرچ کردن پیدا کنید.

اگر مثلا یک دوره ای برای افترافکت پیدا میکنید و بعد چند قسمت دیدن بی انگیره میشوید و یا یاد نمیگیرید این اشکال از شما نیست. اون دوره دوره ی خوبی نبوده ک نتوانسته مفاهیم را به خوبی به شما یاد بدهد (این اتفاق برای من بارها افتاده) پس کافیه اون دوره را کنار بگذارید و به جای آن با سرچ کردن یک دوره بهتری را پیدا کنید به همین راحتی. چون دلیلی برای سرد و یا بی انگیزه شدن وجود ندارد اگر میخواهید یه حرفه ای رو یاد بگیرید.

امیدوارم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشم کمکی هرچقدر هم کوچک کرده باشم. مخلصیم.

دوره های آموزشیدوره آنلاینآموزش آنلاینکلاس آنلایندوره حضوری
کارشناس ارشد فیزیک، طراح سایت و علاقه مند به تولید محتوا و موشن گرافیک
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید