ویرگول
ورودثبت نام
Sana Pourmoghadam
Sana Pourmoghadam
خواندن ۴ دقیقه·۱ سال پیش

برای سرمایه گذاری سکه پارسیان بخرم؟

یکی از انواع طلایی که تقریبا توی هر خونه‌ای پیدا می‌شه سکه پارسیانه. یه وقتایی از مدرسه‌ها بهمون جایزه می‌دن و یه وقتایی می‌شه کادویی عروسی‌هامون. چند وقت پیش یکی از فامیل‌هامون بهم پیشنهاد داد برم سراغ خرید سکه پارسیان برای سرمایه‌گذاری. من که همه مدت سکه پارسیان رو دیده بودم و نمی‌دونستم که چیه این طوری شدم که: ?. پس این شد که رفتم تحقیق کردم که بفهمم سکه پارسیان چیست؟

سکه پارسیان بخریم یا نه؟
سکه پارسیان بخریم یا نه؟

سکه پارسیان چیه؟

بذارین این طوری بهتون بگم. این طور که من فهمیدم سکه پارسیان نه سکه‌ست نه تولید بانک پارسیانه :) در واقع کلا یه هویت جداگانه‌ای داره. سکه پارسیان یه قطعه طلای ۱۸ عیاره که در وزن‌های کم تولید و بسته‌بندی و بعد روانه بازار می‌شه.

خب چرا اصلا وقتی سکه‌های دیگه بودن سکه پارسیان وارد بازار شده؟ ببینین سکه‌های دیگه معمولا وزنشون بالائه و وقتی قیمت طلا می‌ره بالا، مردم دیگه قدرت خرید سکه‌هایی که وزنشون بالائه رو ندارن. پس دولت می‌آد و سکه‌های پارسیان رو وارد بازار می‌کنه تا هر کسی با هر قدرت خریدی بتونه سکه طلا بخره.

البته این طوری که من فهمیدم سکه‌های پارسیان رو بانک مرکزی تولید نمی‌کنه و شرکت‌های خصوصی (البته تحت نظارت اتحادیه طلا) سکه پارسیان تولید می‌کنن.

سکه پارسیان چیه؟
سکه پارسیان چیه؟


وزن سکه پارسیان چه قدره؟

والا طبق تحقیقات من، یکی از مهم‌ترین مزایای سکه پارسیان اینه که توی وزن‌های متفاوتی تولید و وارد بازار می‌شه. مثلا کمترین وزن سکه پارسیان ۵۰ سوت ( پنج‌صدم گرم) و بیشترین وزن سکه پارسیان ۲ گرم (۲۰۰۰ سوت) هست.

به خاطر همینه که شما می‌تونین هم با قیمت کمتر سکه پارسیان بخرین که وزن کمتری داره و هم پول بیشتری هزینه کنین و سکه‌ای بخرین که وزن بالاتر و به تبع اون قیمت بالا‌تری داره.

وزن و عیار سکه پارسیان چنده؟
وزن و عیار سکه پارسیان چنده؟


عیار سکه پارسیان چنده؟

درسته که وزن سکه پارسیان متنوعه؛ اما عیارش معمولاً ثابته. عیار سکه‌ پارسیان ۱۸ یا ۷۵۰ هست.

یکی از نکته‌های خیلی مهمی که من فهمیدم اینه که اگر سکه پارسیانی دارین، حتما عیارش رو چک کنین که معادل ۱۸ باشه یا وقت فروش سکه پارسیان حواستون باشه که با عیار دیگری براتون قیمت فروش سکه پارسیان رو محاسبه نکنن.

بهترین مارک سکه پارسیان چیه؟

به نظر من این سوال می‌تونه به خیلی چیز‌ها بستگی داشته باشه. این که شما به چه هدفی می‌خواین سکه پارسیان رو بخرین؟ بعد چه ویژگی‌ای ازش براتون مهمه؟ شکلش؟ یا زیبایی بسته‌اش؟ یا این که صرفاً تقلبی نباشه براتون کفایت می‌کنه؟ بذارین به طور کلی بگم بهترین مارک سکه پارسیان چه ویژگی‌هایی داره؟

  • عیار سکه پارسیان باید روی جعبه‌ش درج شده باشه
  • وزنش به طور دقیق مشخص باشه
  • وکیومش تر و تمیز باشه و آسیبی ندیده باشه
  • اسم شرکت (و ترجیحا اطلاعات دیگه‌ای مثل آدرس) تولید کننده روی بسته نوشته شده باشه.
  • ظاهر زیبایی داشته باشه

این طوری که من شنیدم یه سری برندها مثل ماربر، پارسیان زردیس و پارسیان گلد جزء برند‌های معتبر سکه پارسیان هستن.

فرق سکه پارسیان و بانکی چیه؟

نکته مهم دیگه‌ای که باید درباره سکه پارسیان بدونیم فرقش با سکه‌های بانکی هست. سکه بانکی یعنی همون نیم و ربع و کاملی که تحت نظارت بانک مرکزی تولید می‌شه. طلاین (منبع خوب و عزیز من)‌ این طوری دسته بندی کرده بود:

سکه پارسیان و بانکی
سکه پارسیان و بانکی


نکته: برای اینکه قیمت سکه پارسیان رو حساب کنیم کافیه وزنش رو در قیمت روز طلای ۱۸ عیار ضرب کنیم.

سکه پارسیان برای سرمایه‌ گذاری خوبه؟

خب رسیدیم به مهم‌ترین سوال من و احتمالا خیلی‌های دیگه. من برام خیلی مهم بود که سود خرید سکه پارسیان چه قدره؟ سکه پارسیان حباب داره؟ اصلا آیا سکه پارسیان برای سرمایه گذاری خوبه؟ چه تعداد سکه بخرم و چه وقتی بخرم و چه طور بفروشم که سود کنم؟ بعد سکه‌ پارسیان رو کجا نگهداری کنم که دزد نزنه یهو مثلا. من هم با همه این سوال‌ها درگیر بودم و به این نتیجه‌ها رسیدم:

۱- سکه پارسیان معمولاً و در مقایسه با سکه‌های بانکی حباب کمتری رو تجربه می‌کنه. هرچند ممکنه به خاطر از بین رفتن تعادل عرضه یا تقاضا، هیجان قیمتی داشته باشه. اما حبابش در حالت عادی کمتره. به همین خاطر اگر اهل سرمایه گذاری با سود بالا (که ریسک بالاتری هم داره) باشیم سرمایه گذاری سکه پارسیان گزینه خوبی نیست.

۲- تفاوت قیمت خرید و فروش سکه پارسیان رو باید در نظر گرفت. ما در هنگام خرید سکه پارسیان یه بهایی رو می‌پردازیم به عنوان سود فروشنده و مالیات. بنابراین اگر سکه پارسیان بخریم باید ۷ درصد سود فروشنده و ۹ درصد مالیات بپردازیم. من به شخصه ترجیح می‌دم دقیقا اندازه پولی که پرداخت می‌کنم طلا بخرم و چیزی از پولم رو به خاطر مالیات نپردازم.

۳- عیار سکه پارسیان همون‌طور که گفتم ۱۸ عیاره. طبق چیزی که متخصص‌ها می‌گن بهتره طلای ۲۴ عیار برای سرمایه گذاری بخریم.

معایب و ضرر سکه پارسیان برای سرمایه گذاری
معایب و ضرر سکه پارسیان برای سرمایه گذاری


سکه پارسیان بخریم یا طلای آبشده؟

به خاطر این معایب سکه پارسیان من ترجیح می‌دم به شخصه برم سراغ خرید طلای آب شده برم که نه مالیات داره و حبابش هم کمتره. به علاوه از سامانه معاملات آنلاین طلای طلاین می‌تونم هر مقداری که خواستم طلای آبشده با قیمت اتحادیه طلا بخرم. به نظرم هنوز هم مزایای طلای آبشده نسبت به سکه پارسیان بیشتره و برای سرمایه گذاری بهتره.

نظر شما چیه؟

شما هم از تجربه‌تون بهم می‌گین؟ به نظرتون توی کدوم نوع طلا سرمایه گذاری کنیم بهتره؟ اهل خرید سکه پارسیان هستین؟ چه برندی رو ترجیح می‌دین؟ خوشحال می‌شدم دیدگاه شما رو هم بخونم.



سکه پارسیان
من ثنا پور مقدم هستم. علاقه مند به حوزه های مالی خصوصا طلا. تجربیات خودم رو در حوزه خرید و سرمایه گذاری طلا با شما به اشتراک می‌ذارم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید