پروفسور علی احتشامی
پروفسور علی احتشامی
خواندن ۶ دقیقه·۶ ماه پیش

ربا در دایرة‌المعارف اقتصاد اسلامی پروفسور علی احتشامی

ربا در دایرة‌المعارف اقتصاد اسلامی

ربا، یکی از محرّمات آیین اسلام است که قرآن کریم و روایات نبوی (ص) بر آن دلالت دارند و حرمت آن نزد فقیهان، از ضرورت­های دینی به شمار می­رود، چنان­که صاحب جواهر بر آن تصریح دارد. ربا در ادیان گذشته، همچون دین یهود و مسیحیت نیز حرمت داشته است،گرچه تفاوت­هایی در میان این دو آیین به چشم می­‌خورد.

ربا در لغت، چنان­که صاحب مقاییس آورده، به معنای زیاده است.در لسان العرب نیز آمده است:

ربی: أی زاد و نما

یعنی، ربا به معنای زیاده و افزایش است!

بی­‌تردید، هر زیادتی چنان­که معنای لغوی ربا اقتضا دارد، حرام نیست، بلکه با شرایط خاصّی حرام می‌شود. برای نمونه، زیاد سخن گفتن، بخشش زیاده و دانش­اندوزی زیاد، هیچ­گاه حرام نیست، بلکه قرآن کریم و روایات، دلالت دارند که برخی از زیادتی­ها مطلوب و پسندیده نیز هستند.

خداوند در قرآن می­فرماید:

«وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ رِباً لِيَرْبُوَا في‏ أَمْوالِ النَّاسِ فَلا يَرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ زَكاةٍ تُريدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ‏»

و آنچه [به قصد] ربا می­دهید تا در اموال مردم، سود و افزایش بردارد، نزد خدا افزونی نمی­گیرد، [ولی] آنچه را از- زکات در حالی که خشنودی خدا را خواستارید- دادید، پس آنان، همان فزونی یافتگان­اند [و مضاعف می­شوند].

معنای این آیه چنین است که اگر کسی در بذل و بخشش، قصدش آن است که اگر بیشتر برگیرد و این تعبیر معروف که «کاسه به جایی رود که قدح برگردد»، این قصد، موجب زیاده نزد خداوند نمی­شود، ولی اگر قصدش از بخشش و هدیه، تقرّب به خداوند است، آن عمل پیش خداوند، چندبرابر می­گردد.

پس زیادتی به صورت مطلق، حرام نیست و در این آیه، به صراحت، واژۀ «ربا» به کار رفته و در معنای غیر حرام آن، منظور شده است.

همچنین در روایات نیز ربا به معنای مطلق «زیاده» به کار رفته است. ربا، دو گونه است: ربایی که خورده می­شود و ربایی که خورده نمی­شود [یعنی حرام است]. آنچه خورده می­شود، همان است که هدیه­ می­دهی و از دادن آن، ثواب بیشتری داری. این ربایی است که خورده می­شود (حلال است) و همان است که خداوند در آیۀ فرموده است، و آنچه خورده نمی­شود، همان است که خداوند، از آن نهی کرده و بر آن، وعده آتش داده است.

فقیهان نیز بر این نکته تأکید دارند. صاحب جواهر الکلام می­نویسد:

لیس المراد المحرّم مطلق الزیاده، کما هو معناه لغهً.

مراد از ربای حرام، هر زیاده­ای نیست که معنای لغوی ربا بر آن دلالت دارد.

انواع ربا

در کتب فقهی، ربای حرام را دو قِسم می­دانند:

  • ربای معاملی: آن است که یک جنس به مانند خود، فروخته شود و در آن، شرط زیاده گردد، مانند این­که یک تُن گندم به یک تُن کلیوگرم آن معامله شود. شرط حرمت این قِسم از ربا، علاوه بر هم جنس بودن، مکیل یا موزون بودن آن است؛ یعنی اجناسی که با کِیل (پیمانه) یا وزن خرید و فروش می­شوند، اگر در معامله آنها شرط زیاده گذاشته شود، ربای حرام خواهد بود.

بنابراین، اگر کالا با شمارش، خرید و فروش گردد (مانند: تخم مرغ که در برخی مناطق عددی معامله می­شود) یا به مشاهده، معامله شود (مانند: خریدوفروش حیوانات)، دیگر در مقوله ربا قرار نمی­گیرد.

فقیهان در حرمت این قِسم از ربا، نقد یا نسیه بودن را شرط نکرده­اند، بلکه مطلقاً حکم بر حرمت آن دارند.

  • ربای قرضی: آن است که در قرض دادن شیء یا مبلغ، شرط زیاده گذاشته شود. مثلاً کسی مقداری گندم یا پول به دیگری قرض بدهد که پس از یک سال، آن مقدار را با اضافه دریافت کند.

فقیهان، این قِسم را مطلقاً حرام می­دانند و تفصیلی در آن قائل نشده‌­اند.

مبانی فقهی حرمت ربا

فقیهان برای حرمت ربا به آیات و روایات متعددی، تمسّک نموده­اند.

آیات قرآن کریم: در قرآن کریم، و در سه سوره آیاتی؛ بر حرمت ربا دلالت دارد که به این شرح­اند:

«فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذينَ هادُوا حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ طَيِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ كَثيراً*وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ وَ أَكْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرينَ مِنْهُمْ عَذاباً أَليماً»

پس به سزای ستمی که از یهودیان سر زد و به سبب آن­که [مردم را] بسیار از راه خدا باز داشتند، چیزهای پاکیزه­ای را که بر آنان حلال شده بود، حرام گردانیدیم، و [به سبب] ربا گرفتنشان – با آن­که از آن نهی شده بودند – و به ناروا مال مردم خوردنشان؛ و ما برای کافران آنان، عذابی دردناک آماده کرده‌­ایم.

«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا أَضْعافاً مُضاعَفَةً وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»

ای کسانی که ایمان آورده­اید، ربا را [با سودِ] چندین برابر مخورید و از خدا پروا کنید، باشد که رستگار شوید.

«الَّذينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلاَّ كَما يَقُومُ الَّذي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهى‏ فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَ مَنْ عادَ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ * يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ يُرْبِي الصَّدَقاتِ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثيمٍ * إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ * يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ * فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون‏‏»

کسانی که ربا می­خورند، [از گور] برنمی­خیزند، مگر مانند برخاستن کسی که شیطان بر اثر تماس، آشفته سرش کرده است. این، بدان سبب است که آنان گفتند: «دادوستد، صرفاً مانند رباست»، و خداوند، داد و ستد را حلال، و ربا را حرام گردانیده است. پس هرکس، اندرزی از جانب پروردگارش بدو رسید و [از رباخواری] باز ایستاد، آنچه گذشته، از آنِ اوست و کارش به خدا واگذار می­شود، و کسانی که [به رباخواری] باز گردند، آنان، اهل آتش­اند و در آن، ماندگار خواهند بود.

خدا از [برکت] ربا می­کاهد و بر صدقات می­افزاید، و خداوند، هیچ ناسپاسِ گنهکاری را دوست نمی­دارد. کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده و نمازبرپا داشته و زکات داده­اند، پاداش آنان، نزد پروردگارشان برای آنان خواهد بود، و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می­شوند. ای کسانی که ایمان آورده­اید، از خدا پرواکنید؛ و اگر مؤمنید، آنچه از ربا باقی مانده است، واگذارید و اگر چنین [نکردید]، به جنگ با خدا و فرستاده­ وی برخاسته­اید، و اگر توبه کنید، سرمایه­های شما از خودتان است. نه ستم می­کنید و نه ستم می­بینید.

روایات دینی: روایات فراوانی بر حرمت ربا دلالت دارند که به برخی از آنها اشاره می­گردد:

– پیامبر خدا فرمود:

«شَرُّ الْمَكَاسِبِ‏ كَسْبُ‏ الرِّبَا»

بدترین داد و ستدها، داد و ستد آمیخته به رباست.

-پیامبر خدا فرمود:

«وَ مَنْ أَكَلَ الرِّبَا مَلَأَ اللَّهُ بَطْنَهُ مِنْ نَارِ جَهَنَّمَ بِقَدْرِ مَا أَكَلَ‏ وَ إِنِ اكْتَسَبَ [مِنْهُ] مَالًا لَم يَقْبَلِ اللَّهُ مِنْهُ شَيْئاً مِنْ عَمَلِهِ وَ لَمْ يَزَلْ فِي لَعْنَةِ اللَّهِ وَ الْمَلَائِكَةِ مَا كَانَ عَنهُ قِيرَاطٌ»

برای مطالعه موارد بیشتر میتوانید به تار نمای پروفسور علی احتشامی مراجعه نمایید.

PROFESSOR ALI EHTESHAMI | پروفسور علی احتشامی

https://profehteshami.com

ربادایره المعارف اقتصاد اسلامیپروفسور احتشامیپروفسور علی احتشامیاقتصاد
دکتر علی احتشامی | بنیان گذار سازمان نوسازی تامین و نگهداری حرم مطهر حضرت سکینه سلام الله | بنیان‌گذار سازمان همکاری‌های اقتصادی جهان اسلام.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید