ویرگول
ورودثبت نام
PRO KILLER
PRO KILLER
خواندن ۷ دقیقه·۳ سال پیش

فاجعه ای به نام زولا: قسمت اول-دزدی بزرگ

حتی اگه دیگه با دنیای گیم آشنایی نداشته باشین حتما تبلیغات زولا رو توی سایت های دانلود و بعضا سایت های رسانه سرگرمی دیدین، اما دلیل اینکه خیلی ها از جمله من معتقدن که زولا ایران بده (بازم تاکید میکنم زولا ایران) به یک اصطلاح ختم میشه، pay to win!

برای کسایی که اطلاع ندارن باید بگم، پی تو وین یعنی "پول بده تا برنده بشی"، بعنوان مثال بازی ای رو در نظر بگیرید که توش میتونید نوار سلامتی بزرگتری بخرید و در حقیقت دارید حق بازیکن های دیگه با نوار سلامتی های معمولی رو پایمال میکنید! چون که یک دشمن عادی باید مثلا 100 HP داشته باشه، ولی شما 250 تا دارید و باید به اندازه ی 2 نفر و نصفی (!) بهتون آسیب بزنن تا از پا دربیاین!

اما این تنها افتضاح ماجرا نیست و اگر نمیدونستید باید بگم که زولا ایرانی نیست (به پرچم ترکیه و پوستر های ابراهیم تاتلیس? توی مپ ها دقت کنین) و سورنا گیمز فقط یک کار برای این بازی انجام داده، فارسی سازی! که حتی توی اون هم افتضاح به بار آورده!

عنوان عجیب، متن فارسی و گزینه های عربی؛ با خودت چه کردی سورنا گیمز؟!
عنوان عجیب، متن فارسی و گزینه های عربی؛ با خودت چه کردی سورنا گیمز؟!


بله، درست خوندید، سورنا گیمز همون یه کار رو هم نتونسته انجام بده! اما قبل از اینکه به اعماق فاجعه پی ببریم، باید به یه سوال جواب بدیم:

زولا که بود و چه کرد؟

بیاید اول از همه نگاهی به ویکی پدیا بندازیم:

زولا (به انگلیسی: Zula) یک بازی ویدیویی ساخت ترکیه از نوع آنلاین شوتر اول شخص است که توسط شرکت مدبایت گیمز زیر مجموعه لوکوم گیمز ساخته شده و در ایران (توسط Sorena Games) - اروپا (IDC Gam)اجرا است. ساخت این بازی در سال ۲۰۱۳ آغاز شد. در این بازی ۲۰ شخصیت مختلف با داستانهای مختلف وجود دارد که شامل ۲ گروه تشکیل شده‌است. سلاح‌های محلی مانند فاتح نیز در طیف گسترده‌ای از گزینه‌های مهمات مهم در زولا قرار دارند. در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۷، زولا به دلیل نقض قوانین از سکوی استیم خارج شد. (مشکل اصلاح شد و دوباره منتشر شد) بازی موبایل زولا نیز در تاریخ ۱۳ ژانویه سال ۲۰۲۰ برای سیستم عامل‌های اندروید و آی‌اواس منتشر شد و همچنین بتل رویال در نسخه ترکیه ایجاد شد و هم‌اکنون بسته شده‌است.
از نظر گیم پلی نسبتا شبیه بازی کانتر-استرایک: گلوبال آفنسیو (CS:GO) است.سلاح های متنوعی داشته و شخصیت های آن هم نیز متنوع است.همچنین قابلیت شخصی سازی (customize) سلاح ها را نیز داراست و بر روی سیستم های نسبتا ضعیف هم به راحتی قابل اجراست.
پ.ن: وقتی وارد سایت زولا میشین به تبلیغ بتل رویال بر میخورین و این یعنی بتل رویال در حال حاضر در دسترسه.

بذارین براتون اطلاعات مهمش رو کاوش کنم؛ ما میدونیم که این بازی ترکیه ایه (همونطور که گفتم) و پروژه ش در 2013 (بین 91 و 92 ه.خ) کلید خورده و تو سال 2017 (بین 95 و 96 ه.خ) قوانین استیم رو نقض کرده و از استیم حذف شده. این طور که توی متن نوشته دوباره توی استیم منتشر شد؛ ولی وقتی توی استیم سرچ میکنیم به چنین چیزی بر میخوریم:

بازی ای به اسم
بازی ای به اسم

و تنها نتیجه ای ای که میتونیم بگیریم اینه که یا دوباره قوانین استیم رو نقض کرده و حذف شده؛ و یا الان به درخواست سازنده Unlisted شده و فقط با لینک صفحش میتونین بهش دسترسی داشته باشین.

با کمی سرچ میشه به صفحه کامیونیتی بازی رسید و میشه نتیجه گرفت که به درخواست سازنده Unlisted شده. وقتی که به صفحه خبر های بازی میرسید، به خبری بر میخورید که متنش از این قراره:

Dear users,

We are sorry to announce the temporary closure of Zula Europe’s service until the developer fixes and updates the game.

IDC GAMES qualifies the state of the game to this day as untenable due to the developer of the game, MadByte Games, not releasing any fixes or updates for the game, which makes progression impossible, let alone host any compelling tournament for our players.

We are terribly sorry that we won’t be there to share any more memorable moments with you, but this is a situation that's beyond our reach.

We’re hoping for a prompt solution to the situation and to see you all again on the battlefield.

Zula Europe’s team

که ترجمه فارسیش از این قراره:

بازیکنان/استفاده کنندگان عزیز،

ما متاسف هستیم که به اطلاعتون برسونیم سرویس های زولا اروپا تا درست کردن و آپدیت کردن توسط سازنده بسته هست.

IDC GAMES وضعیت این بازی رو غیر قابل دفاع میدونه، بخاطر اینکه سازنده بازی، مدبایت گیمز، آپدیت یا تعمیری (بخونین هاتفیکس) برای بازی ارائه نمیکنه، که باعث میشه پیشرفت غیر ممکن بشه؛ چه برسه به اینکه میزبان تورنمنت های مختلف برای بازیکن های ما باشه.

ما مفتضحا متاسفیم که دیگه نیستیم تا باهاتون لحظات به یاد موندنی ای رو به اشتراک بذاریم، ولی این وضعیتیه که از توان ما فراتر هستش.

ما امیدواریم که یک راه حل سریع برای این وضعیت پیدا بشه و همه ی شما رو دوباره توی میدان نبرد ببینیم.

تیم زولا اروپا

و وقتی به کامنت های این خبر نگاه میکنیم، متوجه میشیم که به تازگی زولا اروپا بسته شده؛ و همچنان بازیکن ها ریفاندی (بازگردوندن پول) دریافت نکردن و انگار ناشر و یا سازنده با پول های نسخه ی اروپا فرار کرده و رفته!

وقتی به کامنت ها نگاه میکنیم، میبینیم که این دوستمون توی کامنتش، یک لینک گذاشته و نوشته: "مثل اینکه مدبایت نگاه دیگه ای نسبت به چیز ها داره"

وقتی وارد این لینک میشیم، به متن زیر بر میخوریم:

As Zula’s developer Madbyte Games we are seeing what is happening to our game which we worked so hard to develop and then gave the European Publishing rights to the Publisher IDC Games with a revenue share deal. Regarding clarify the IDC Games’ allegation which not to provide an update, the allegation does not reflect the real situation and all updates of the game are provided.
Here is what happened behind the scenes.
IDC Games have been in breach of its contractual obligations for a long time and despite all warnings, it has not been fulfilled. For a long time we negotiated to have our game back from the Publisher. And since April 2020 they stopped paying us our earned revenue shares. Our negotiations have been stalled without any success. Now they also closed the servers.
No developer wants it’s years of development of a game to go wasted, especially in a fruitful market like Europe. Zula PC is the only focus title of Madbyte Games which has in other markets very good results.
Therefore we will try to find new ways for Zula Europe players to play the game. We will share with you our progress in this regard in a short time.

که معنیش میشه:

ما بعنوان مدبایت گیمز، توسعه دهندگان زولا، داریم میبینیم که چی داره به سر بازیمون میاد، بازی ای که برای توسعه ی اون سخت کار کردیم و حق انتشار اروپایی (نسخه اروپایی بازی) رو به ناشر، یعنی IDC games همراه با پیشنهاد درآمد دادیم. در مورد روشن کردن اظهار آی دی سی بر این مبنا که ما آپدیتی منتشر نمیکنیم، این اظهار به هیچ عنوان واقعیت رو بازتاب نمیکنه و آپدیت های بازی همه در به آی دی سی داده میشدند.
در واقع اتفاقی که در پست صحنه اتفاق افتاده اینه.
آی دی سی مدت هاست که قرارداد ها و توفق هامون رو نقض میکنه و علی رغم همه ی هشدار ها، به نقض قرارداد ها ادامه داده. ما برای مدت طولانی برای پس گرفتن حق نشر بازی خودمون از آی دی سی مذاکره کردیم؛ و از آوریل 2020 اونا دیگه به ما پول درآمدمون رو واریز نمیکردن. مذاکرات ما بدون نتیجه متوقف شد؛ و حالا اون ها سرور ها رو هم بستن. هیچ بازی سازی نمیخواد سال ها زحمتش رو روی یک بازی به هدر بره، مخصوصا توی بازار پرباری مثل اروپا. زولا کامپیوتر تنها در حال حاضر تنها عنوانیه که مدبایت روی اون تمرکز کرده، که در بازار های دیگه نتیجه ی بسیار خوبی داشته.
بنابراین ما سعی میکنیم که راه های جدیدی برای بازیکنان زولا اروپا پیدا کنیم تا بازی رو تجربه کنن. ما پیشرفتمون رو در این زمینه، توی مدت کوتاهی باهاتون به اشتراک خواهیم گذاشت.

پس تا به اینجا میدونیم که آی دی سی با پول های بازیکنان اروپایی فرار کرده، و وقتی وارد ساب ردیت زولا میشیم، دو لینک به نسخه ی اروپایی هست، لینک استیم که شما رو به صفحه اصلی استیم میبره (راهکاری که استیم به جای صفحه 404 در نظر گرفته) و لینک زولا توی آی دی سی که به یک ارور Nginex میخوره، که احتمال حذف بازی از طرف آی دی سی رو بیشتر میکنه.

وقتی وارد سایت آی دی سی میشیم، چیزی به اسم زولا وجود نداره!

زولا؟ زولا کیه؟!
زولا؟ زولا کیه؟!

خلاصه این قسمت:

توی این قسمت تاریخچه زولا رو بررسی کردیم و به دزدی بزرگ آی دی سی پرداختیم. از بازیکن هایی که کلی پول سر بازی خرج کردن و همه ش توسط آی دی سی خورده شد؛ و از مدبایتی که توی این مسئله (استثنائا) بیگناه هست گفتیم.


اگر تونسنین خودتون رو به اینجا برسونین، خیلی خفنین :)

این اولین نوشته ی طولانی و حرفه ای من هست (7789 حرف معادل 1556 کلمه) و خوشحال میشم با لایک کردن، کامنت دادن و اشتراک گذاری با دوستاتون حمایتم کنین :)

راستی! یوتیوب و آپاراتم رو هم سر بزنین ;)

تا قسمت بعدی که براتون از زولا برزیل بگم، خدانگهدار :)

زولازولا ایرانبازیگیمچرا نباید زولا بازی کنیم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید