میدونم وقتی اسم پروتوپای رو شنیدید واستون عجیب بود و ممکن بود دلهره داشته باشید و به خودتون بگید:
ای واااااااای من uiux کار میکنم اما هنوز طراحی تعامل رو بلد نیستم!حالا به چه نرم افزاری و چطوری یادش بگیرم؟اصلا منبع فارسی داره یا نه؟ منابع اصلی رو از کجا پیدا کنم؟
سلام، من حدیث عارف هستم و به همراه دوستم آیگین کنار شا هستیم تا طراحی تعامل رو برای اولین بار در ایران بهتون آموزش بدیم.
توی این مقاله شما به انواع تریگرها آشنا میشید....
1. تریگر های لمسی Touch Triggers
ماشه لمسی، ماشه ای است که از طریق لمس فیزیکی روی نمایشگر یک دستگاه هوشمند فعال می شود. ماشه را می توان از طریق، به عنوان مثال، یک ضربه، فشار طولانی یا کشیدن فعال کرد. سایر حرکات چند لمسی مانند Pinchو Rotate نیز پشتیبانی می شوند.
ضربه زدنtap
عملی که در آن نوک انگشت صفحه لمسی را لمس می کند و بلافاصله بالا می رود.
دو تا ضربه ی آهسته بزن Double Tap
عملی که در آن نوک انگشت دو بار به سرعت صفحه لمسی را لمس می کند.
پایین را لمس کنید Touch Down
عملی که در آن نوک انگشت صفحه لمسی را لمس می کند.
بالا را لمس کنید Touch Up
یک پاسخ زمانی فعال می شود که کاربر به صورت فیزیکی لایه ای را رها کند. این تفاوت با یک ضربه در این است که اگر لایه ای کشیده شود و رها شود، یک Response فعال می شود.
فشار طولانی Long Press
عملی که در آن نوک انگشت پس از مدت زمان معینی با لمس صفحه لمسی بالا میرود.
پرت کردن Fling
هنگامی که یک لایه با سرعتی بیشتر از سرعت پیشفرض اختصاصدادهشده توسط سیستم، روی جهتی که در ویژگیهای لایه تنظیم شده است، یک پاسخ فعال میشود.
کشیدن Pull
Pull Trigger یک ماشه با ویژگی های true/falseاست. ویژگی های واقعی زمانی تایید می شوند که یک لایه به نقطه خاصی یا با سرعت خاصی کشیده شود. در این صورت، لایه مقدار فاصله تعیین شده توسط کاربر را از مبدا خود جابجا می کند. اگر خصوصیات نادرست تایید شوند، لایه به اصل خود باز می گردد.
بکشید Drag
عملی که در آن هنگام لمس صفحه لمسی، نوک انگشت روی صفحه حرکت می کند.
نیشگون گرفتن Pinch
عملی که در آن دو انگشت هنگام لمس صفحه لمسی از یکدیگر دور می شوند یا به سمت یکدیگر می آیند.
چرخش Rotate
عملی که در آن دو انگشت هنگام لمس صفحه لمسی در یک جهت می چرخند.
2. محرک های شرطی Conditional Triggers
همانطور که از نام آن پیداست، تریگرهای شرطی بر اساس شرایط خاص، تعاملات را فعال میکنند، مانند زمانی که یک نمونه اولیه اجرا میشود، یک رشته متن خاص دریافت میشود یا یک لایه به یک مکان خاص منتقل میشود.
زنجیر Chain
عملی که در آن تغییرات یک ویژگی یک لایه، ویژگی لایه دیگر را تغییر می دهد.
دامنه Range
زمانی که حرکات یک لایه شرایط خاصی را برآورده می کند، از محدوده ها برای راه اندازی یک تعامل استفاده می شود. این تفاوت با زنجیرهها در این است که زنجیرهها برای تعاملات پیوسته بین دو یا چند لایه استفاده میشوند، در حالی که محدودهها تعاملاتی هستند که زمانی فعال میشوند که الزامات خاص حتی یک لایه برآورده شود.
شروع کنید Start
یک نوع ماشه که هنگام اجرای نمونه اولیه یا هنگام پرش به صحنه به طور خودکار فعال می شود.
تشخیص Detect
یک پاسخ زمانی فعال می شود که خاصیت لایه یا متغیر تغییر کند.
3. محرک های ماوس Mouse Triggers
ماشه ماوس، ماشه ای است که از طریق حرکات ماوس در رایانه فعال می شود. ماشههای ماوس را میتوان برای ایجاد فعل و انفعالاتی در جایی که مکاننما از یک شی به داخل ما آورده میشود، استفاده کرد.
ماوس بر Mouse Over
یک نوع رویداد ماوس. هنگامی که نشانگر ماوس روی یک شی قرار می گیرد، یک پاسخ فعال می شود.
ماوس بیرون Mouse Out
یک نوع رویداد ماوس. هنگامی که نشانگر ماوس به خارج از یک شیء آورده می شود، یک پاسخ فعال می شود.
4. Key Trigger
فشار Press
هنگامی که یک کلید روی یک صفحه کلید فیزیکی یا یک دستگاه Android فشار داده می شود، یک پاسخ فعال می شود.
5. محرک های ورودی Input Triggers
تریگر ورودی نوعی ماشه مربوط به لایه ورودی است.
تمرکز Focus
یک پاسخ زمانی فعال می شود که یک فوکوس به داخل یا خارج در یک لایه ورودی انجام شود. تمرکز به این معنی است که مکان نما چشمک زن ظاهر می شود و برای دستگاه های هوشمند صفحه کلید بومی قابل مشاهده می شود. فوکوس کردن برعکس فوکوس درون خواهد بود.
برگشت Return
پاسخ زمانی فعال می شود که کاربر کلید بازگشت را روی صفحه کلید بومی دستگاه های هوشمند یا صفحه کلید فیزیکی فشار دهد.
6. محرک های حسگر
مقادیر حسگرهای مورد استفاده در دستگاههای هوشمند و نگاشت پاسخها از لایهها را میتوان برای فعال کردن تعاملاتی که به حسگرها واکنش نشان میدهند، نگاشت کرد.
شیب Tilt
وضعیتی که در آن یک Responseبر اساس زاویه تنظیم دستگاه اجرا می شود.
قطب نما Compass
وضعیتی که در آن یک Responseبر اساس جهتی که دستگاه به سمت آن اشاره می کند اجرا می شود.
صدا Sound
وضعیتی که در آن یک Responseبر اساس میزان صدای ثبت شده اجرا می شود.
لمس سه بعدی 3D Touch
لایه ها بسته به قدرت نیروی اعمال شده بر روی صفحه نمایش لمسی تغییر می کنند. مقدار نیرو را می توان از 0 تا 6.7 تنظیم کرد.
نزدیکی Proximity
حسگر مجاورت دستگاه برای اجرای Responseبر اساس فاصله یا نزدیک بودن چیزی از حسگر مجاورت استفاده می شود.
دريافت كردن Receive
محرک های دریافت، تعامل بین دستگاه ها را ممکن می کند. این محرک ها به تنهایی قابل استفاده نیستند و باید با پاسخ های ارسال استفاده شوند. پاسخ زمانی فعال میشود که دستگاهی با راهانداز دریافت، پیامی را که از دستگاه دیگری با استفاده از پاسخ ارسال ارسال میشود، بپذیرد. پیام دریافت شده در یک دستگاه باید با پیام ارسال شده از دستگاه دیگر مطابقت داشته باشد.
علاوه بر این، محرکهای دریافت در ترکیب با پاسخهای ارسال میتوانند در یک صحنه برای مدولار کردن تعاملات یا استفاده مجدد از مجموعهای از پاسخها برای اجتناب از کار تکراری استفاده شوند.
برای مشاهده بیشتر پیج protopie.learn را از طریق اینستاگرام دنبال کنید.