ویرگول
ورودثبت نام
qasemian hoda
qasemian hoda
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

مروری بر فیلم هوگو _ هدی قاسمیان

نقدی بر فیلم هوگو اثر مارتین اسکورسیزی

اولین بار که پوستر این فیلم را دیدم خیلی جا خوردم چون تصور من از فیلم های مارتین اسکورسیزی چیز دیگری و تلقی من از این فیلم ، فیلم نوجوان بود . درست است که این فیلم بیشتر به فیلم نوجوان نزدیک بود اما مفاهیمی را رساند که حتی خارج از فهم بخشی از بزرگسالان است . به همین دلیل بود که با دقتی وصف ناپذیر فیلم را تماشا کردم که بفهمم اسکورسیزی چه مفهومی در فیلم نوجوان گنجانده است .

داستان هوگو راجع به پسر بچه ای به همین نام است که با تعمیر وسیله ای دنبال رازی می گردد تا خودش را از رنجی رها کند . این فیلم در ژانر ماجراجویانه نکات خوب و البته ریزی داشت که من در این مطلب چند تایی از آنها را باز گو می کنم.

فیلم رنگ زیبایی داشت ، نه اشتباه نکنید منظورم جلوه یا داستان یا هیچکدام از این ها نیست منظورم دقیقا همان رنگ زرد ، قرمز ، قهوه ای و کرم است که یکی از چیزهایی بود که توجهم را از ابتدای فیلم جلب کرد . این رنگ ها لوکشین ها ، شخصیت ها و کلا فیلم را نه تنها کلاسیک کرده بود بلکه آرامش بخش تر کرده بود و همین تاثیر بیشتری روی من گذاشت .

اگر همه چیز داستان از صحنه ها ،کتاب ها ، قطار یا آدم مکانیکی واقعی نباشد اما تمامی شخصیت های انسانی داستان و عواطفشان کاملا واقعی بودند . به عنوان مثال خیلی ها فکر می کنند نوجوانان متفاوت با بزرگسال ها گریه می کنند اما من نوجوان می گویم که اینطور نیست و اشک های هوگو یا حتی حالت بدنی هوگو در هنگام گریه کردن مثل من بود و من می توانستم درک کنم که او غمگین است و گریه می کند .

اینکه من می توانستم بفهمم او ناراحت است یا خوشحال است و نهایتا این احساسات را درک کنم دلیل بر این نمی شود که من منقلب شده باشم در حقیقت من کل فیلم با یک قیافه بودم و سلولی در چهره ام تکان نخورد . هیچ غمی ، شادی یا هیجانی در فیلم بر روی من تاثیر نگذاشت ولی این حس که در انتها چه می شود با من بود البته این حس درباره داستان نبود بلکه راجع به مفهوم والایی بود که به من می رساند . من می خواستم ببینم در انتها چه حرف جدیدی به این حرف ها اضافه می کند .

در زندگی ، هر انسانی جنگ هایی را با خودش تجربه می کند که این جنگ ها با خود ویرانی و افسردگی به همراه دارد ولی نقطه کور امیدی وجود دارد که تو دوباره زندگیت را بسازی و اینجای داستان به تو مربوط می شود که با آن نقطه کور چه گونه برخورد می کنی و آیندت رو خودت میسازی .....


فیلمفیلم نوجواننقد فیلممارتین اسکورسیزیهوگو
من دوست ندارم بزرگ شوم ...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید