ویرگول
ورودثبت نام
رادیو عادی | Radio Adi
رادیو عادی | Radio Adi
خواندن ۶ دقیقه·۳ سال پیش

شروع دوره جوانی، شروع کسب و کار

سلام من محسن اخباری دوین هستم و همیشه یک سوال بزرگ ذهنم را درگیر کرده است، آن سوال این است که من به چه حوزه علاقه مندم تا برای کسب و کار وارد آن حوزه شوم؟

اکثر کتاب ها، دوره ها و مربی های کسب و کار میگویند که باید ببینید که شما به چه حوزه ای علاقه دارید!، جالب است نه مثلا اگر شخصی وجود داشته باشد که به همه چیز علاقه مند باشد باید از چه روشی علاقه اش را پیدا کند؟

مساله دیگر این است که برای پیداکردن علاقه خودمان مطالعه کتاب و شرکت در دوره ها کافی نیست، هزینه مشاوره با مربی کسب و کار موفق هم خیلی زیاد است، پس باید چه کاری انجام دهیم؟


" اکثر انسان ها میدانند که به چه حوزه ای علاقه دارند فقط از آن غافل هستند و نمی توانند علایق شان را تشخیص دهند، مساله دیگری که وجود دارد این است که برای موفقیت در هر کاری باید از تغییرات مثبت و کوچک شروع کرد، بصورت قدم به قدم موانع را یک به یک از سر راه برداشت و تبدیل به فرصت کرد و نکته مهم این است که موفقیت یک مسیر و فرآیندست، نه مقصد، باید از آن لذت برد!"




  • روشی ساده برای یافتن علایق وجود دارد که برای برخی از انسان ها کار ساز بوده است، لطفا مطالب زیر را با دقت مطالعه و پیاده سازی کنید، قطعا می تواند شما را حداقل چند قدم به شناخت علایق تان نزدیکتر کند.

- برای پیدا کردن علاقه چند نکته ساده وجود دارد :

1. اولین قدم این است که سعی کنید در طول روز بیشتر روی کار هایی که به صورت ناخودآگاه انجام می دهید تمرکز کنید، قطعا یکی از آن کار ها علاقه واقعی شماست (برای مثال خیلی از ما انسان ها ساعت های طولانی را در فضای مجازی بیهوده و یا با هدف می گذرانیم اما اگر در همین زمان فقط مقداری تمرکز کنیم که برای مثال در همین فضای مجازی بیشتر چه محتوایی را با چه موضوعی دنبال میکنیم، میتوانیم به سر نخ هایی از علاقه مان برسیم).

کنفوسیوس حکیم گفته است که همه ما در طول روز به نحوی مشغول زندگی با علایق خود هستیم، فقط مشکل اینجاست که نمی توانیم آنها را ببینیم!

2. بعد از اینکه روی فعالیت های ناخودآگاه تان تمرکز کردید و تاحدودی متوجه شدید که انجام دادن و دنبال کردن چه فعالیت هایی را بیشتر دوست دارید، سعی کنید آن کار ها را در یک برگه یادداشت کنید.

3. بعد سعی کنید مشکلاتی را هم که ذهنتان همیشه درگیر آن ها است را یادداشت کنید.

4. مرحله بعد این است که فعالیت های مورد علاقه تان را دسته بندی و بصورت جزیی آنها را مشخص کنید (مثلا من اگر به پوشاک علاقه دارم، دقیقا به کدام حوزه پوشاک بیشتر علاقه مند هستم به طور مثال برای من کفش است و اگر بخواهم دقیق تر بشوم به کفش های ورزشی علاقه مند هستم).

5. به همین شکل مشکلات تان را نیز دسته بندی کنید و اگر می توانید دلیلی هم برایش داشته باشید (برای مثال اگر من در آشپزی ضعیف هستم در کدام بخش بیشترین ضعف را دارم یا در مثالی دیگر اگر من اضافه وزن دارم دقیقا چه مواد غذایی مصرف میکنم که باعث این وضعیت شده یا شاید اصلا ورزش نکردن مهمترین عامل است).

6. بعد سعی کنید برای هر علاقه حداقل یک دلیل پیگیری و برای هر مشکل حداقل یک راه حل ساده پیدا کنید (حتما از جدول T استفاده کنید).

7. در قدم بعدی باید آزمون و خطا کنید، چون هیچ راهی در زندگی بهتر از تجربه و یادگرفتن نیست! برای اینکه فعالیت مورد علاقه تان را پیدا کنید، لازم است کار های مورد علاقه تان را آزمایش کنید، میتوانید برای شروع تلاش به مطالعه درباره آن ها و فعالیت آزمایشی در حوزه دلخواه تان به مدت حداقل یک هفته داشته باشید و همچنین برای مشکلات تان هم زمانی که بیشتر روی آن ها دقیق شدید میتوانید با جستجو و مطالعه در گوگل درباره آن موضوعات اطلاعاتی کسب کنید و بعد شروع کنید در مسیر رشد و بهبودی قدم های کوچکی بردارید (به طور مثال برای اضافه وزن ابتدا سعی کنید مواد غذایی که بیشترین ضرر را دارند حذف و بعد به همین ترتیب تمام مواد مضر را از برنامه غذایی تان حذف کنید البته این کار را باید به روش حذف و جایگزین انجام دهید یعنی خوراکی مضر با خوراکی ها سالم جایگزین شوند، بعد از شروع اینکار سعی کنید روزی حداقل 10 دقیقه پیاده روی کنید به مراتب بعد از مدتی زمان انجام اینکار را کم کم بیشتر کنید) "فراموش نکنید هیچ تغییری در یک شب ایجاد نشده است، برای تناسب اندام انجام حداقل باید یکسال زمان بگذارید و ورزش کردن را جزوی از روتین روزانه تان بدانید!".

8. در مرحله بعد سعی کنید علایق تان را محدود کنید تا آنجا که به 5 علاقه برتر خود برسید و بعد باید اولین و مهمترین آن ها را انتخاب کنید، سپس ابتدا برای وارد شدن به حوزه مورد علاقه تان سعی کنید از مطالعه، آموزش و انجام کار های بسیار کوچک شروع کنید و بعد کم کم کار های بزرگتر را انجام دهید، نکته مهمتری وجود دارد که عبارت است از خدمت کردن، در حوزه مورد علاقه تان کافیست از طریق حل کردن مشکلات افراد به آنها خدمت کنید و بعد از مدتی جریان درآمدی شما بوجود می آید (فراموش نکنید که راه ثروتمند شدن از طریق حل چالش های انسانها میگذرد).

9. قدم آخر این است که بدانید شما در این زندگی با کسی مسابقه نمی دهید، تنها رقیب شما در زندگی خود گذشته تان است، بدین معنی که شما هر روز باید چیز های جدیدی را بیاموزید چون این فرصت زندگی فقط برای شماست نه شخص دیگری (لطفا برای خودتان ارزش قائل شوید، و زندگی کنید) تا هر وقت بخواهید وقت برای یادگیری و ایجاد تغییرات مثبت دارید، اما هرچه زودتر شروع کنید زودتر پیشرفت میکنید!




" انسان هایی که زودتر شروع به یادگیری میکنند و بیشتر این کار را انجام میدهند، سریعتر پیشرفت می کنند!"

- رابین شارما


- اگر این موارد را انجام دادید و نتیجه نگرفتید می توانید از تست پول استفاده کنید، این تست به این شکل است که اگر شما به دنبال پول و رفاه هستید تعیین کنید چه مبلغی میتواند شما را تا آخر عمر بی نیاز کند (اصلا تصورات کوچکی نداشته باشید و بر عکس بلند پروازانه فکر کنید، به طور مثال من برای زندگی ام مبلغ 100.000.000.000 دلار پس انداز دارم) بعد از این مرحله از خودتان بپرسید که حالا که این پول را دارم دوست دارم چه فعالیتی را شروع کنم؟ این یک تست ساده است برای مشخص کردن علاقه خود.

اگر دقت کنید در مطالب بالا من از شما خواستم که هم علایق تان را بنویسید و هم مشکلاتتان را، چون برای رسیدن به موفقیت در زندگی تنها رسیدگی به علایق کافی نیست و باید نقاط ضعف مان را هم بهبود دهیم، در نهایت به عنوان یک دوست اگر اجازه بدهید می خواهم توصیه ای به شما کنم، اینکه بنده به شخصه هنوز هم در حال یادگیری و به دنبال علایق خودم هستم و توصیه می کنم شما هم از این روش استفاده کنید چون زندگی طولانی و بسیار لذت بخش است، یکی از بزرگترین پند هایی که در زندگی آموخته ام این بود که مثل کودک کنجکاو باشم و بدانم که هیچ چیزی در این دنیا رایگان نیست و باید برای رسیدن به اهداف چیزی را فدا کرد، پس این موضوع نباید مانع پیشرفت شما شود (لطفا در زندگی بزرگ فکر کنید)، با جمله ای کوتاه می توانم این متن را تمام کنم :

"بخواهید تا به شما داده شود!"




"کاری را انتخاب کن که عاشق اش هستی تا در زندگی ات حتی یک روز هم مجبور نباشی کار کنی!"

- کنفوسیوس



حالا شما حاضرید چکار انجام دهید تا فردایی زیباتر داشته باشید؟
پیدا کردن علایقبهبود نقاط ضعفخلاقیتخواستنکارآفرینی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید