ویرگول
ورودثبت نام
رامین ذبیحی
رامین ذبیحی
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

چرخ زندگیت می چرخه

یکی از سوالهای مهران مدیری در برنامه دورهمی که از مهمان­ هاش می ­پرسید همیشه ذهنم رو درگیر کرده بود.


احساس خوشبختی می کنی؟

خوشبختی یعنی چی؟ چرا بعضی ها می گفتن بله و بعضی ها می گفتن نه؟

معیار خوشبخت بودن افراد در چست؟ آیا واحد اندازه گیری برای خوشبختی وجود دارد؟

آیا هرکسی که پول داشته باشه خوشبخته؟ هرکسی موقعیت اجتماعی داشته باشه چی؟ چرا بعضی از این مهمان­ ها با این که موقعیت اجتماعی خوبی دارن و همچنین از افراد پول ساز سینما هستن می­ گفتن که احساس خوشبختی نمی­ کنند؟

برای پیدا کردن این سوال شروع به تحقیق کردم که خوشبختی یعنی چی؟ به چه افرادی خوشبخت میگن؟

اول از هرچیزی به دنبال تعریف خوشبختی رفتم در هر جایی خوشبختی رو یه جوری تعریف کرده بودند اما بهترین تعریف رو می توان در فرهنگ لغت آکسفورد پیدا کرد.

خوشبختی یعنی: احساس یا ابراز خرسندی یا رضایت.

یعنی وقتی کسی میگه احساس خوشبختی می­ کنم یعنی از شرایط فعلی خود و محیطی که در آن هستم احساس رضایت دارم.

اما این شرایط شامل چه چیزی می­شه.

تحقیقاتم رو ادامه دادم تا با لغت چرخ زندگی آشنا شدم. حتما حالا می ­پرسید چرخ زندگی چیه؟

زندگی هر فرد دارای 8 بُعد است یعنی اگر تمایل داری که از خود احساس رضایت داشته باشید باید به 8 بُعد زندگی­تون بها بدین و آنها را به یک اندازه ارتقاء بدی.

حالا 8 بُعد زندگی چیه؟

1. عشق

2. شغل / حرفه

3. رشد شخصی / معنویی

4. تناسب اندام / سلامتی

5. مثبت اندیشی

6. تفریح / سرگرمی

7. دوستان / خانواده

8. مالی / اقتصادی

اگه از زندگی خودت راض نیستی و احساس ناراحتی در وجودت داری بببین در کدوم بخش از بُعدهای زندگیت کم گذاشتی.

برای این که بتونی چرخ زندگی خودتو رسم کنی یک روش خیلی ساده وجود داره

اول از هر کاری یک داره رسم کن و حالا دایره رو به 8 قسمت مساوی تقسیم کن و هر بُعد رو در یک بخش از دایره قرار بده و حالا از هر بُعد از زندگی خودتون از یک تا 10 به خودتون امتیاز بدید و در آخر نقطه ­ها رو به هم وصل کنید بعد از وصل کردن نقطه ­ها به چرخ زندگی­تون توجه کنید.آیا چرخ زندگی­تون میتونه بچرخه یا یک شکل غیر قابل چرخشه.

چرخ زندگی
چرخ زندگی


امتیاز کدوم بُعد از زندگیتون کمتره و چرخ زندگی­تون رو غیر قابل چرخش کرده رو به مرور زمان ارتقا دهید و احساس رضایت رو از خودتون بیشتر کنید.

توجه داشته باشید که اصلا مهم نیست که شماره ای که میدید به خودتون 10یا 1، فقط این مهمه که این شماره ها به هم نزدیک باشن و چرخ زندگیتون بچرخه


این یک آزمون ساده برای اینه که بدونی آیا خوشبخت هستید یا نه. پیشنهاد من به شما اینه که هر ماه این تمرین رو انجام بدید فقط یادتون نره با خودتون صادق باشید.

خوشبختیراز زندگیچرخ زندگیخوشحال
سال ها تو دانشگاه درس خوندم و تو کارخونه ها کار کردم اما عاشق چیزهای دیگه ای بودم بیشتر تلاش کردم که بیشتر یاد بگیرم تو هم در این یاد گیری همراهم شو
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید