ویرگول
ورودثبت نام
رسول مدنی
رسول مدنی
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

ضرورت های استفاده از گوش گیر در برنامه نویسی ( افزایش فوق العاده تمرکز )

افزایش تمرکز
افزایش تمرکز


بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم


یکی از دوستان می گفت : در یک شرکت به عنوان برنامه نویس مشغول کار بودم مکان این شرکت در زیرزمین یک ساختمان بود . از موقعی که به این شرکت آمده بودم به خوبی نمی توانستم برنامه نویسی کنم و علت آن را هم نمی فهمیدم . دائما , عوامل مختلف را بررسی می کردم که چه عاملی باعث شده تا نتوانم حداقل مثل گذشته بازدهی داشته باشم . عواملی مثل همکاران و محیط و غیره و هر چیزی که به ذهنم می رسید را مورد بررسی قرار می دادم تا علت کم شدن بازدهی خودم را پیدا کنم . در این شرکت

صدای پمپی که برای پمپاژ آب ساختمان به کار می رفت خیلی مزاحمت ایجاد می کرد و همیشه اول صبح که شروع به کدزنی می کردم تا ساعت هفت صبح , همه چیز خیلی آرام بود و من چند ساعت به راحتی می توانستم به کارم بپردازم ولی وقتی ساعت هفت می شد و پمپ شروع به کار کردن می کرد یک مقدار سر صدا زیاد می شد و این اذیت می کرد و یا وقتی همکاران می آمدند دوباره با اضافه شدن صدای اونها , باز هم مشکلاتی برای من ایجاد می شد . البته از اول نمی دانستم که به هم ریختن تمرکزم و کاهش بازدهی به خاطر وجود همین صداهاست یعنی با زیاد شدن صدای محیط بازدهی من هم کم می شد (که فهمیدن این به صورت لحظه ای اتفاق افتاد یعنی در یک لحظه یک برقی در ذهنم زده شد که شاید حواس پرتی و کاهش تمرکزم به خاطر همین صداها باشد چون قبلا در یک محیط کاری دیگر ,که این صداها نبود خیلی بهتر کار می کردم ).

وقتی علت مشکل را پیدا کردم به دنبال راه چاره افتادم . در بازار گوش گیر هایی وجود دارد که وقتی آنها را در داخل گوش خود قرار می دهید تقریبا اکثر صداهای محیط را حذف می کنند . بعد از تهیه گوش گیر آنها رو در داخل گوش خود قرار دادم .

نتیجه واقعا فوق العاده بود . دیگر نه صدای پمپ را می شنیدم و نه صدای همکاران را , البته به صورت خیلی ضعیف صدای صحبت کردن افراد نزدیک می آید که اگر توجه نکنید هیچ چیز نخواهید شنید .

البته یک مشکلی وجود داشت آن هم این بود که باید صدای گوشی های صوتی(هدفون) رایانه را می شنیدم تا بتوانم از فیلم های آموزشی استفاده کنم . که این هم با زیاد کردن صدای اونها حل می شد در واقع گوش گیر را داخل گوش قرار می دادم و بعد گوشی های صوتی را روی گوشم می گذاشتم و صدای آنها را زیاد می کردم که در این صورت صدای آموزش ها را به صورت واضح می فهمیدم .

پیشنهاد می کنم این روش رو حتما امتحان کنید .

انواع فواید این روش :

الف ) چون که صداهای محیط رو نمی شنوید حواس پرتی ذهنی تان به شدت کم می شود . شعر معروفی وجود دارد که تایید کننده ی این مورد هست :

ز دست دیده و دل هر چه فریاد / که هر چه دیده بیند , دل کند یاد

بسازم خنجری , نیشش زفولاد / زنم بر دیده تا دل گردد آزاد


در واقع اون چیزی که می بینید و یا می شنوید باعث می شود ذهن تان به سمت آن برود و به صورت ناخودآگاه حواس پرتی تان زیاد شود . شاید باور نکنید که حواس پرتی گوش از چشم خیلی بیشتر هست .


ب ) در محیط کار وقتی همکاران صحبت می کنند انسان به صورت کنجکاوی بی جا , حواسش به صحبت آنها می رود که البته شدت آن در مزاج های بدنی مختلف , متفاوت هست . وقتی از گوش گیر استفاده می کنید دیگر صدای صحبت همکاران را یا نمی شنوید و یا آنقدر ضعیف هست که نیاز به دقت بالایی دارد که معمولا از دقت کردن به آن صحبت ها منصرف می شوید . و به کار خودتان می پردازید .


ج ) نقل می کنند که علامه قاضی طباطبائی که از دانشمندان بزرگ زمان خود بود چندین سال یک سنگ ریز در دهان خود قرار می داد تا کمتر صحبت کند در واقع هر موقع می خواست صحبت کند مجبور می شد سنگ را بیرون بیاورد و بعد شروع به صحبت کردن کند و همین کار باعث می شد خیلی از اوقات از صحبت کردن منصرف شود و کمتر صحبت کند . کم حرفی و پرعملی ویژگی خیلی خوبی هست که بزرگان به دنبال کسب آن بودند.

در اینجا هم گوش گیر نقش همان سنگ را بازی می کند چون هر موقع می خواهید با همکاران صحبت کنید مجبورید گوش گیر را دربیاورید و این باعث می شود خیلی از اوقات از حرف زدن های غیر ضروری پرهیز کنید و بیشتر به کار خود بپردازید .


د ) وقتی صداهای غیر ضرور را نمی شنوید دیگر ذهن تان مجبور نیست برای پردازش آنها زمان قرار بدهد و این باعث می شود ذهن تمام زمان و امکاناتش را صرف پردازش کارهای ضروری بکند .


و ) باید این مورد را خودتان تجربه کنید وقتی صدا های محیط را نمی شنوید خیلی کمتر خستگی ذهنی پیدا می کنید و بازدهی تان برای کار طولانی مدت به شدت بالا می رود .


وقتی وارد حوزه برنامه نویسی می شوید یکی از مهمترین عوامل در این حوزه مسئله تمرکز می باشد . به دلیل اینکه وقتی شروع به نوشتن یک برنامه با پیچیدگی های زیاد می کنید اگر تمرکز نداشته باشید عملا نمی توانید به درستی همه بخش ها را در ذهن به درستی پیاده کنید و این که در صورت نبود تمرکز خیلی زود خسته خواهید شد .

// In the name of the universe programmer function روش گوشگیر(){ if(موقع کدزنی){ از گوشگیر استفاده کن } } if ( برنامه نویس ) { روش گوشگیر(); } else { روش گوشگیر(); }

اگر برایتان مفید بود خدای برنامه نویس عالم رو شکر کنید و برای مدیریت نعمت هایی که بهتون داده , بیشترین تلاش ممکن رو بکنید .

برنامه نویسبرنامه نویسسبک زندگی برنامه نویس
برنامه نویس جاوا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید