شخصیت سیامک انصاری در فیلم لامینور
پیش از دانلود فیلم لامینور بهتر است بدانید که اساس مشکل لامینور تناقض است. تناقض همهچیز با همهچیز. خانوادهای مدرن با عقایدی سنتی. پدری که میگذارد دخترش دوچرخه سوار شود ولیکن نمیگذارد گیتار دستش بگیرد. خانوادهای که با استایل مدرن لباس پوشیدن دخترش مشکلی ندارد اما با ساز زدن او مشکل دارد. با دانلود فیلم لامینور متوجهد می شوید که مبنای فیلم لامینور در کشمکش ذهنی فیلمنامهنویس مخدوش شده است. پدر بازاری خشک متعصب که برای یک کنسرت رفتن حکومت نظامی برقرار میکند ولی در عین حال رمانتیک است؛ رمانتیک به معنای امروزی، جوری که قربانصدقۀ زنش میرود برای امروز است، برای جوان امروزیست.
با دانلود فیلم لامینور متوجه می شوید که اتفاقاً همسر پدر بازاری هم تیپی مدرن دارد. حال زمانی که فیلمساز میخواهد انسانی مرتجع را به نمایش بگذارد، اینگونه تناقضات مانع پرداختن صحیح به شخصیت میشود. در جای دیگر، این انسان استوار و خشک چرا وقتی ساز را در دست دخترش میبیند به قدری اذیت میشود که قلبش میگیرد؟ این احساس چگونه به چنین فردی چیره میشود؟(البته بماند که این سکانس چقدر خندهدار بود و به کمدی ناخواستۀ خون شد نزدیک میشد). وقتی این انسان، پدری همچون شخصیت علی نصیریان در فیلم داشته چگونه این چنین خشک بار آمده؟ این سوالات راجع به شخصیت سیامک انصاری انتها ندارد.
شخصیت دختر فیلم لامینور
پیش از دانلود فیلم لامینور بهتر است بدانید که از اول تا انتهای فیلم ما شخصیت دختر را یک شخصیت مستقل و یاغی میبینیم و با خودمان میگوییم:«خب چرا این دختر نمیره تا مستقل از همه زندگی خودشو شروع کنه؟» تا به بخشی از یک نریشن میرسیم (که از اول فیلم لامینور در گوشمان وزوز میکند، بیآنکه با آن توضیح و تفسیر احساساتمان برای شخصیت به غلیان دربیاید) این بخش نریشن به ما فهماند که گویی دختر، جرأت ترک خانه را ندارد و به همین علت همواره مطیع بوده.
با دانلود فیلم لامینور متوجه می شوید که در وهلۀ اول به نظرم اوستا (منظور فیلمساز است!) هنوز مفهوم مطیع را درک نکرده و در وهلۀ دوم این دیالوگ چیزی را خنثی نمیکند چون دیر شده و درکمان از شخصیت، سیصد و شصت درجه با چیزی که فیلمنامه میخواهد فرق دارد. پس تمام دست و پا زدنهای شخصیت دختر برای حضور در خانه برایمان بیمعنی میشود. یک جایی از فیلم لامینور در صحبتهای دختر با علینصیریان دختر به پدربزرگش میگوید که شما تنها عشق من در این خانه هستید. در صورتی که قبلش به ما مخاطبان که محرم اسرارش بودیم، گفته بود که عاشق پدرش هم هست.
مقایسه فیلم علی سنتوری با فیلم لامینور مهرجویی
پیش از دانلود فیلم لامینور بهتر است بدانید که اشارهای کردم مبنی بر اینکه شور موسیقی در دختر دیده نمیشود و همهاش درآوردن اداست. ما با درآوردن ادای رهبر ارکستر بودن یا با فرش، گیتار زدن شور موسیقی نمیآفرینیم، شور موسیقی یعنی سنتوری و نابغهای به نام علیسنتوری. با اینکه سنتوری فیلم متوسط روبهضعیفیست (عقیده فعلی) یک نابغۀ لعنتی در موسیقی را شکل میدهد و برگ برندۀ خلق این شخصیت، به کارگیری اردوانکامکار برای موسیقیای غیر از موسیقی فیلم است، موسیقیای که خودش برای خودش شناسنامه دارد و الزامی ندارد روی فیلم بنشیند تا احساسش به صورت تمام منتقل شود.
با دانلود فیلم لامینور متوجه می شوید که موسیقیای که بسیار فکر شده حالات روانی علیسنتوری را حتی در نتهایش شکل میدهد [زمان نوشتن این چند جمله درحال گوش کردن به قطعه سنگصبور بودم و عجیب دلم برای سنتوری تنگ شد]. ولی چنین اشتیاقی در شخصیت دختر وجود ندارد چون هنرمندی ساخته نمیشود. حالا چرا هنرمند ساخته نمیشود؟ چون هنری وجود ندارد! هنر زاییدۀ ذهن هنرمند است و هیچ نشانهای از حالات روانی دختر در قطعهای که ساختهاست وجود ندارد (شروع قطعه تقریباً مثل سرود ایایران است) حتی ابتکاری هم درون موسیقیاش وجود ندارد تا بیننده به وجد بیاید.