نقش " حرکت" در ارتباط تصویری، آنگاه حیاتی تر حس می شود که آن را با روند پیشرفت جهان و تغییرات ایجاد شده در عقاید و نگرش های مردم (مخاطب) تطابق بدهیم.
برای انتقال پیام به مخاطب قالب های متفاوتی وجود دارد که از آن جمله می توان به ( بیلبورد های شهری، آگهی مطبوعات و نشریات، جلد کتاب ها، پوسترهای نصب شده در خیابان، بسته بندی محصولات و...) اشاره نمود. وجه تشابه تمامی شیوه های عنوان شده ایستا بودن آنهاست و عدم ارتباط دیجیتالی با مخاطب!
اما " طراحی گرافیک" برای رساندن پیام به مخاطبی که هر لحظه در حال استفاده و بکارگیری پیشرفت های تکنولوژیک و دیجیتالی است خود را تا سرحد دگرگونی دچار تغییر کرده است.
پیام و شیوه انتقال آن در طول تاریخ همگام با ابداعاتی که هر روزه بشر به آن دست می یابد تغییر پیدا می کند و قطعا پیامی که به وسیله "دوربین عکاسی" منتقل می شود با پیامی که با " ویدیو" منتقل می شود تفاوت های زیاد و ساختاری دارد.
ورود طراحان گرافیک به دنیای متحرک با اولین عنوان بندی فیلم های سینمایی آغاز شده است. اما این روند در طی سال های اخیر شاخه های متفاوتی پیدا کرده است به نحوی که امروزه به راحتی در طول یک روز شاهد چندین تصویر متحرک، تبلیغات موشن گرافی، لوگوهای متحرک و حتی کتاب و کاتالوگ های دیجیتال متحرک هستیم.
حرکت در هنر
حرکت در فیزیک به معنای جابجایی یک جسم از نقطه ای به نقطه ی دیگر است اما در هنر دقیقا برعکس آن اتفاق می افتد.
در هنر حرکت برای خارج شده از عالم ماده و پای نهادن به عالم خیال به تصویر اطلاق می شود. حال آنکه هنر ذاتا برآمده از عوالم خیال است و تحرک این روح خیال انگیز را به سرچشمه های خروشان تری متصل می نماید.
حرکت در تبلیغات
اطلاع رسانی درباره یک محصول، برند یا خدمات در کمپین های تبلیغاتی با ابزار های متفاوتی صورت می گیرد. انتقال پیام ها به صورت صحیح و واضح برای موفقیت یک کمپین امری حیاتی است.
با گسترش رسانه های دیجیتال ( تلویزیون، وبسایت ها، سوشیال مدیا و...) تصاویر نیز تحولات اساسی به خود دیده اند. امروزه پیام ها بایستی در زمان کوتاه و با بیشترین سطح از ایجاد آگاهی در مخاطب تولید شوند و " حرکت" بهترین شیوه برای بهبود کارکرد آن محسوب می شود.
نویسنده: مصطفی مُکاری