ویرگول
ورودثبت نام
پدرام پورهادی
پدرام پورهادی
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

بلاک چین چیه؟

اگه بار اولت نیست که بلاک چین رو سرچ میکنی یعنی تعریف درست و مفهومی ازش نداری!!

من بهت قول میدم با مقاله من به خوبی بلاک چین رو متوجه میشی!!

برخلاف تعریف هایی که شنیدی بلاک چین اولین سیستم امنیتی و رمزنگاری نیست ، همچنین بیت کوین اولین استفاده از بلاکچین نیست و حتی بلاک چین بهترین هم نیست، اما در عین حال یک سیستم رمزنگاری قوی و غیر قابل هک شدنه!!

خب شروع میکنم از ماهیت شکل گیری اولین سیستم رمزنگاری براتون میگم، اولین دستگاه رمزنگاری انیگما نام داره که توسط مهندسان آلمان نازی حدود 90 سال پیش طراحی شده که روی دستگاه های ارتباطی بی سیم قدیم مثل تلگراف کار میکرده.


وظیفه سیستم رمز نگاری چیه؟

فرض کنید من مبدا ارسال یک پیام و شما مقصد و دریافت کننده پیام من هستید و شخصی بین من و شما نفوذ میکنه ، خب چیزی که من بعنوان مبدا پیام برای شما ارسال میکنم اینه: "سلام حسین خوبی امشب ساعت 8 فلان جا باش" چیزی هم که شما در مقصد دریافت میکنید همینه. اما چیزی که شخص سوم میبینه اینه:****************************************. اصطاحا پیام من و شما رمزنگاری شده. همین سیستم در بی سیم نیروهای نظامی وجود داره که معروف هست به رمزساز.

هدف انیگما چی بود؟

زیردریایی های آلمانی به کررات مورد اصابت موشک های اژدر ناوهای آمریکایی قرار میگرفت که دلیل اون لو رفتن اطلاعات پیام های تلگراف آلمانی مبنی بر جهت حرکت و زاویه حرکت زیردریایی بود. به همین جهت مهندسان هیتلر انیگما رو طراحی کردن و سال های متوالی جنگ به نفع آلمان ها پیش رفت. علی رغم اینکه آمریکایی ها بعدها از طریق رسانه ها و هالیوود خواستن ثابت کنن که انیگما رو هک کردن، با بالارفتن آگاهی مردم در خصوص کارکرد انیگما دروغ اون ها برملا شد.

حالا میرسیم به بلاکچین

بلاک چین از انیگمای سنتی الهام گرفته با این تفاوت که بلاک چین یک سیستم عامل با برنامه نویسی است همان کارکرد اما به روش نوین که اولین استفاده اون برای سیستم امنیت دفاع ملی آمریکا بود و بعد ها در سال 2008 تیم یا شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو مقاله ای رو تحت عنوان بیت کوین نوشت که در اون از غیر متمرکز بودن سیستم عاملی جدید برای حفظ ارزش و دارایی و پرداخت همتا به همتا صحبت میشد، همچنین به کررات در مقاله ساتوشی سیستم های مالی که از اعتماد مردم سواستفاده می کنند هدف قرار گرفته شده.

اما بعد از بیت کوین بود که اولین ارز دیجیتال کاربردی به نام اتریوم روی بلا کچین دیگری مشابه بیت کوین معرفی شد که به مرور خود را ارتقا داد و در سال 2015 سیستم عامل رمز نگاری مشابه بلاک چین توسط تیم یوتا معرفی شد که سرمایه گذاران زیادی از اون استقبال کردند این سیستم عامل بزرگترین مشکل بیت کوین و اتریوم را برطرف کرده بود اونم این بود که این سیستم عامل برای تایید کردن تراکنش ها دیگه نیازی به ماینر نداشت.

پس حالا متوجه شدیم که انیگما اولین سیستم رمز نگاری اطلاعات هست، اولین استفاده بلاک چین سیستم امنیت دفاع ملی آمریکا بود و بهترین سیستم رمزنگاری هم متعلق به تیم یوتا است.

انیگما بلاک چین بیت کوین اتریوم یوتا سیستم تنگل یا دگ
انیگما بلاک چین بیت کوین اتریوم یوتا سیستم تنگل یا دگ


بلاک چینبیت کوینرمزنگاریاتریومانیگما
پدرام هستم علاقه مند به دنیای کریپتو، دانش علوم کریپتو و پروژه های کاربردی -خدماتی بلاکچین
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید