کارشناس ارشد رسانه
کارشناس ارشد رسانه
خواندن ۳ دقیقه·۷ سال پیش

روایت نبرد نرماندی به شکل نرم خبر و سخت خبر

ابتدا لازم است که به بیان تعاریف نرم خبر و سخت خبر پرداخته شود و دلایل شکل گیری و پیدایش نرم خبر بیان شود. برای نرم خبر و سخت خبر تعاریف مختلفی برشمرده اند. در یک تعریف کلی هر خبری که سخت خبر نباشد و در موضوع، در لحن و نویسندگی و در مدت و زمان پخش با خبر سخت متفاوت باشد، نرم خبر است. این تعریف به بیان جنبه های غیر رسمی و غیر آکادمیک خبر اشاره دارد. یعنی آنچه که برای مخاطب رنگ و بوی همان روایتهای خشک و رسمی همیشگی را نداشته باشد.

علت پیدایش نرم خبرها را عموماً خلاقیت و ابتکار رسانه ها و خبرنگاران در ارائه اخبار، تغییر ذائقه مخاطبین خبر، راهکار حل معضل بی اعتمادی به اخبار رسمی از سوی مخاطبین و در نهایت ظهور بسترهای قانونی، تجاری و تکنولوژیکی جدید برای ارائه اخبار مثل پیدایش شبکه های خصوصی و تلویزیون های کابلی با برنامه های هدفمند می دانند.

خبرسخت، با پوشش وقایع حال رهبران عالی رتبه، مسائل بزرگ یا اغتشاشات مهم در جریان زندگی روزمرهمثل زلزله یا سانحه هوایی شناخته می شود. یکی از تفاوتها بین خبر سخت و نرم در لحن ارائه آن میباشد. گزارش خبر سخت، واقعیت هایی درباره رخدادها به مخاطب می گوید سپس تصمیم گیری دربارهاطلاعات را به خود مخاطب واگذار می کند در حالی که گزارش خبر نرم سعی می کند به خواننده سرگرمی وآگاهی ارائه کند. گاهی تنظیم و سبک نوشتاری خبر آن را نرم می کند، مثلا از ادبیات محاوره ای استفاده می شود. خبرهای نرم همچنین خیلی مقیّد و مشروط به زمان نیست در حالی که خبرهای سخت مقید ومشروط به زمان هستند. خبر نرم همچنین با ویژگی های خاص تعریف می شود، برای مثال خبر نرم نوعاًاحساسی تر، شخصیت محورتر، عملی تر، رویداد محورتر و بی زمانمند از دیگر اخبار توصیف می شود.

برای بیان مثالی از تفاوت ارائه گزارش به صورت نرم خبر و سخت خبر، و عمق ادراک مخاطب از واقعه و تاثیرات و کشش عاطفی که در مخاطب ایجاد می کند، نمونه ای در فیلم های سینمایی و دو روایت مختلف از یک رویداد وجود دارد که یکی به شکل سخت خبر و دیگری به شکل نرم خبر است. روایت حمله نیروهای متفقین به ساحل نرماندی در فیلم "طولانی ترین روز" مثالی از روایت سخت خبر ماجراست و روایت همین اتفاق در فیلم "نجات سرباز رایان" به شکل نرم خبر است.

در فیلم طولانی ترین روز، به نظر می رسد کارگردان به روایتگری بیطرفانه عملیات جنگی "دی دِی" از دیدگاه دو طرف ماجرا و جزئیات تلاش های آنها برای موفقیت خود می پردازد و اتفاقات این عملیات بزرگ را با فراهم آوردن میزانسنی بزرگ، از نمایی بیرونی به تصویر می کشد. اما در فیلم "نجات سرباز رایان" روایت ماجرا به صورتی محدود و از درون یک لندینگ کرافت و حال و هوای فرمانده و سربازانش قبل از پیاده شدن در ساحل آغاز می شود. اضطراب و دلهره های موجود در چهره سربازان و لرزش دست فرمانده شان که در کلوز آپ های پی در پی به مخاطب نشان داده می شود بیننده را در اضطراب این گروهان شریک می کند تا اینکه در زمان باز شدن درب لندینگ کرافت و قلع و قمع شدن سربازان ردیف های جلویی توسط مسلسل آلمانی این اضطراب به اوج خود می رسد. صحنه های هولناک بعدی که همراه با افکت های صوتی است، همگی از دید فرمانده گروهان "کاپیتان میلر" رخ می دهد و تا زمان رسیدن او و سربازان باقی مانده به خاکریز های پشت دیوار ساحلی ادامه دارد.

روایت فیلم طولانی ترین روز از ماجرای فتح ساحل نرماندی به مولفه های سخت خبری نزدیک است: اطلاعات نسبتاً کاملی از ماجرا به مخاطب ارائه می شود و قضاوتهای بعدی به خود مخاطب واگذار می شود اما روایت اسپیلبرگ که حاوی عناصر نرم خبری شامل احساسی تر بودن و شخصیت محورتر بودن است، فداکاری و از خودگذشتی نیروهای متفقین برای آزادی فرانسه را به مخاطب القا می کند. شایان ذکر استاین سکانس از فیلم نجات سرباز رایان (پیاده شدن سربازان آمریکایی در ساحل) از سوی مجله امپایر به عنوان بهترین سکانس نبرد تاریخ سینما انتخاب شده‌است. موفقیتی که فیلم "طولانی ترین روز" علیرغم میزانسن های متنوع و بزرگترش موفق به دستیابی به آن نشد.


مشاهده سکانس حمله به نرماندی به روایت فیلم طولانی ترین روز<br/>


شاید این مطالب را هم بپسندید:

اقیانوسی به عمق یک وجب

زبان مشترک

چند مطلب درباره رسانه و خبر و خاطره، همین
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید